Blindhet påverkar i pet?
Jag ska förhoppningsvis adoptera en liten abby hona snart. Men det är en sak jag undrar. Den lila sötnosen är blind, eller kanske inte helt blind hon verkar ha en del ledsyn men hennes syn är iaf inte som den ska och hennes ögon är sådär blå som de brukar vara hos blinda marsvin.
Jag har inga planer på att ställa ut för nuvarande, men jag kanske blir sugen någon gång och jag undrar därför om blindhet gör att man får sämre poäng i pet-class?
Jag ska isåfall bara ställa ut för att det är roligt, det spelar inte riktigt roll hur det går, men jag undrar lixom :)
Tyvärr, såhär står det i SMF's standard för Petklass: "Diskvalificerande fel: avsaknad av öga, gravt grumlad lins på båda ögonen varvid marsvinet kan misstänkas vara gravt synskadat/blint."
Så du kan tyvärr inte ställa ut henne.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ok. vilken dum regel 
då kanske det blir utställning med den andra lilla grisen 
#2 Det viktigaste är ju att hon är det perfekta marsvinet för dig :)
#3 Absolut! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Om det är en rasren aby kan det vara katarakt, eller gråstarr, som hon har. Det är en tyvärr vanlig förekommande ögondefekt just hos abysar. Och det är då diskvalificerande i både pet och rasklass.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#3 Ja, och det är hon! Om någon köper henne innan far min tycker det e dags så kommer jag gråta i 10000 år. Hon är så underbart mysgosfin! 
#6 - Kan du inte be Irene tinga henne åt dig då?
Min Wilma satt tingad åt mig i två månader på Eragons :)
Hanna
#7 jo..det kanske jag ska göra! smart! tack för tipset!:) Hut mycket ska man betala i förväg när man tingar hos henne?
#8 - Jag minns inte nu, ev. betalade jag allt i samband med tingandet.
Hanna