Hanar tillsammans efter avel?
Jag har 4 marsvin. Två pojkar som gått ihop sedan de var små i somras. Nu har jag satt ihop den ena pojken med en tjej för att få bebisar. Han ska få vara med henne i fem veckor har jag tänkt. Hans gamla kompis fick en ny kompis av hankön och de kom väldigt bra överens direkt. Trots att de båda är vuxna. Kan det bli problem att sätta ihop mina gamla pojkar sedan när den ena har fått para sig? Kan det kanske till och med gå att ha alla tre pojkar tillsammans? Misstänker att det inte brukar fungera. Speciellt inte när en av dem är parad. Brukar man ha avelshanar med andra hanar eller får de nöja sig med hanbebisar och vara ensamma när det inte finns några bebisar till hands?
Jag hade två hanar som var bröder tillsammans, ena brodern dog för ca ett år sedan och då fick min hane gå ensam, i våras fick han åka till en kompis hona och avla av sig, nu går han med två utav sina bäbisar och det har gått bra fast han vart i avel. Visst de tjaffsar men det tror jag mest beror på att ungarna börjar koma i tråtsåldern och bara tjaffsar med allt och alla och deras gamla pappa inte orkar med deras påhitt hela tiden ;)
Så jag tror absolut att det går att sätta ihop dem igen, fast var jag har läst här så är det från marsvin till marsvin, ibland går det bra och ibland mindre bra.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Så man kan alltså i alla fall pröva att sätta ihop tre hanar även om de är vuxna och även om en av dem är parad? Mina marsvin verkar ganska fredliga av sig.
Håller på och bygger ett burskåp och funderar också på om jag kommer att kunna ha hanarna i samma skåp som honorna? eller är det bäddat för bråk om man har hanar tillsammans i närheten av honor?
Jag skulle iallafall ha testat att sätta ihop dem fast jag vet att några här inne skriker i högan sky om man skulle testa, fast jag testade ju och det fungerar för mig :)
jag har mina honor i en bur nästan bredvid mina hanar och än har det gått bra, fast funderar på att försöka flytta dem eller hanarna till ett annat rum för jag inbillar mig att de bråkar lite om dem också när de tjaffsar och jag vill inte att det ska urarta om man kan förhindra det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Du kan ju testa att sätta ihop hanen som gått i avel med dom andra två. Men risken är ganska stor att han troligen kommer börja bråka med dom andra. Och har man otur så måste man sära på alla 3.
Hanar som gått i avel kan det vara svårt att sätta ihop med den gamla kompisen. Men att ge dom en liten/yngre kompis som dom sedan får gå med hela livet brukar inte vara några problem.
Och tycker du att dom verkar väldigt fredliga av sej så är det nog större chans att du kan sätta ihop alla tre, kom bara ihåg att ge dom en stor bur så minskar risken för bråk ganska mycket.