Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1308 ggr
MoaL
0

Grönsaker som är "skadliga" under dräktighet?

Hej!
En nyfiken fråga som jag kom att tänka på häromdagen: Finns det grönsaker som är mer skadliga för dräktiga honor än för ickedräktiga honor/bebisar/hanar, och i sådana fall, vilka grönsaker? :)

Tack på förhand.
Mvh,
Moa

Utökade din rubrik något så man lättare förstår innehållet. /Felicia, medarbetare

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Är det ingen som har koll på grönsaker som kan vara skadliga för foster?

Mvh,
Moa

Abico
0

Det finns ju många uppfödare här så någon med koll borde det finnas. Själv har jag inga svar, vore intressant att veta dock.

Hanna 

Stormviskaren
0

citron skulle jag inte kunna tänka mig ge marsvin. Inte heller kiwi.

Abico
0

#3 - Och det gäller bara under dräktighet då eller alltid?

Hanna 

Stormviskaren
0

#4 haha alltid :P under dräktigheten brukar jag ge kålhuvud, morot, persilja, broccoli, paprika och gruka. Ibland lite groddar också.

Sandra-B
0

Varför skulle du inte kunna tänka dig att ge grisarna kiwi?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

Jag tror inte det finns grönsaker som man ska ge marsvin som ska vara skadliga just under dräktighet, då borde de grönsakerna inte vara bra överhuvud taget. Däremot så är ju bebisar extra känsliga eftersom de inte är vana vid grönkost när de föds, men det lär de sig ju äta och anpassas vid… Så jag tror svaret på din fråga blir nej.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

Det beror väl lite på vem och vad man vill tro på också. Äpplen har jag hört att man inte ska ge dräktiga honor pga garvsyran, vad som händer ungarna vet jag inte. Men vet uppfödare som gett äpplen utan att se några skillnader.

Sen om jag förstått rätt så är det inte bra att ge för mycket protein till dräktiga. Risken för dödfödda ungar ska öka.

Sen så är tydligen persilja inte bra då det ska kunna få honan att föda ungarna för tidigt om man ger det i slutet av dräktigheten. Men persilja är det ju många som ger sina honor under hela dräktigheten utan att ungarna blivit för tidigt födda så man ska nog inte ta för allvarligt på det. Men sen så kanske marsvin reagerar lite olika på födan också. Vissa är känsligare än andra.

Men några självklara saker man ska undvika som alla uppfödare gör kan jag inte komma på att jag hört.

MoaL
0

Okej, tack för era svar! :)

Mvh,
Moa

frido
0

avokado har jag hört. Och kiwi och så var det nått mera…. minns inte riktigt

Chippers
0

#10 Kiwi kan man ge sina marsvin. Mina äter kiwi (men väääldigt  sällan iofs) och gärna med skal, det är mums ^

Olofsberg
0

Jag ger mina marsvin äpple minst 2 gånger i veckan, kvitar om de är dräktiga eller inte, har aldrig märkt något fel med det.

Cuyi
0

#12 Äpple är inte skadligt, men om man ger för mycket blir dom lösa i magen. Vet dock inte hur det är när dom är dräktiga..

olina95
0

tjejen som jag rider hos, och även har mitt marsvin hos, hade läst någonstans att dräktiga honor skulle ha persilja, och sen var det något mer, kommer inte ihåg vad det hette, men dom är röda, små kulor, som tydligen var bra när dom var dräktiga, dock inte i en större mängd:) Godjul!

Lita71
0

Giftigt 

Avocado, tidlösa, vildpersilja, odört, belladonna, potatisväxter, potatisgroddar, gullregn, idegran, råa bönor, smörblomma, lökväxter, rabarber, överdosering av spenat.

Detta är vad jag läst som gäller för gravida honor;

Det är extra viktigt att dräktiga honor alltid har fri tillgång till hö så att de ständigt kan äta när de behöver eftersom fasta mellan måltiderna kan leda till toxicos vilket är livshotande för både mamman och ungarna.

En dräktig hona behöver tre gånger mer C-vitamin än vanligt, vilket vill säga 30mg/kg kroppsvikt.

Hur mycket kraftfoder en hona ska få under dräktigheten råder det delade meningar om.

Vissa uppfödare låter honorna ha fri tillgång till kraftfoder, andra menar att man ska vara försiktig med kraftfodret eftersom det kan ge onormalt stora foster och/eller så tror de att det kan vara en bidragande orsak till toxicos och en del uppfödare låter inte sina dräktiga honor få något kraftfoder alls eller mycket lite.

Marsvinshonor som är dräktiga ska få mycket grönfoder, c-vitamintillskott och kalktillskott, vilket inte bara ger friskare ungar utan också förebygger sjukdomar som livmodersinflammation och havandeskapsförgiftning. Kalktillskottet verkar också förebyggande mot förlossningskomplikationer. Men man bör inte ge dräktiga honor mer kraftfoder än normalt eftersom ungarna kan växa sig för stora och därmed öka risken för en svår förlossning. Det är inte förrän efter förlossningen när diandet och omsorgen över ungarna tar vid som honan behöver mycket mat och kraftfoder.

frido
0

kiwi kan dom äta men är inte så populärt. Och det är inte favori.tmaten