Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1764 ggr
irma
0

Honor som slåss

jag har tre honor,, Edvina, Ursula och Utopia..dom två sistnämnda är syskon… i alla fall så har alla tre honorna varit tillsammans från november - mars i år.. sen delade jag på dom och satte dom med en varsin hanne…. men nu går det inte att ha dom i lag.. dom börjar "smacka" och sen ryker dom ihop… är det rangordningsbeteende eller slåss dom verkligen som hannarna gör?

Hade två hannar som slogs och bet varandra så det blev djupa sår och bölder..

Går det på någotvis att vänja dom vid varandra utan att dom börjar gruffa och slåss? Om jag har dom lösa varje dag på ett stort golv, kan det hjälpa?

då jag har dåligt med plats i burarna så vill jag gärna kunna ha dessa tre tjejer tillsammans…
Någon som har något tips på hur jag kan göra?

skinnymarsvin
0

Om honorna är dräktiga kan du sätta in en hane till dom så lugnar dom sig, så brukar jag göra då jag ibland måste sätta ihop två dräktiga honor i samma bur som tidigare inte gått tillsammans. De slåss nästan alltid och då får den mest dominante hanen jag har gå in och gå hos dom i ca 1 vecka sen plockar jag ut honom och det är fortsatt lugnt. Det går ju givetvis inte att sätta in en hane om de inte är dräktiga och man inte vill ha bebbar men annars funkar det kanon.

Annars kan du prova att sätta ihop dom då buren är nystädad och se till att ha ett hus som den som åker på mest stryk kan komma undan. Det brukar lösa sig ändå efter ett tag ha lite is i magen så fixar det sig. Det låter oftas värre än det är då de slåss. Det är dock jobbigt för mig som har skinny och de lätt får sårskador när de inte har nån päls som skyddar dom.

Lycka till

irma
0

åh, tack för tipsen… dom här honorna har nyss fått bäbisar… en fick i juli så hon kan jag nog para om snart…ska få ner henne lite i vikt först tänkte jag…. ska testa att sätta ihop dom när jag har gjort rent…

Cool

skinnymarsvin
0

De kan slåss som bara den men håll ut och låt dom göra upp. Lägg in MYCKET hö som de kan springa in och gömma sig i och gärna ett hus. Fösök distrahera dom med godis/frukt mm och lägg ut de lite överallt i buren och inte i en skål för då slåss de om skålen……..om det är den ena honan som bråkar mer än den andra kan du prova att spruta lite vatten på henne med en blomspruta när hon bråkar…….mkt effektivt för att avstyra bråk !!

/Hannah

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra tips du kommer med. Jag tog ut Edvina, Utopia med bebis och Sune på golvet. Men den där sur Utopia är ju hopplös, hon hatar visst alla :-)
Sune var glad och blev till sej över Utopia, men hon började smacka med munnen och bita ifrån sej,,,Edvina tålde hon inte heller men Edvina höll sej undan så det gick bra.
Tog några bilder på sur grisen Utopia och sur Sune :-)

irma
0

Här en bild till…

irma
0

Och slutligen när dom har verkligen har åkt ihop ordentligt

[Theriss]
0

Usch ja, fy för bitchiga honor! Har haft ett rent helsike med att para ihop honorna här hemma. Var tvungen att sälja en av mina honor pga att det helt enkelt var stört omöjligt att få ihop henne med någon av de andra honorna. De andra fick jag pussla med innan jag till slut äntligen lyckades få lugna och harmoniska grupper. Man får som sagt ha is i magen och försöka stänga ute de hemska skriken… Men biter de stora sår på varandra tycker jag inte man ska fortsätta ha dem ihop, det stressar dem bara.

Det är bra roligt tycker jag, för mina honor är hundra gånger värre än mina hanar.. =P Hanarna har jag bara satt ihop hur som helst(även vuxna) men honorna har alltid satt sig på tvären..

Honorna på bilden (Maria, Dolores, Corinne) kunde bara stå ut med varandra utomhus, inne blev det fullt krig mellan Maria och Dolores (och stackars Corinne hamnade mitt i smeten).

irma
0

Vilka fina grisar… härliga färger,,, jag har en släthårig hona, Edvina som är ca 1½ år, hon väger nästan 1,5 kg,,, hon är med andra ord TJOCK!, jag måste banta ner henne innan jag parar henne igen…
Mindre mat och mer motion ska det bli för henne…
för visst är hon tjock?

skinnymarsvin
0

Jättevacker hona du har ( den svart/golden färgade) ja hon är liiite för tjock, ge henne enbart hö och vatten en tid och akta dig för att ge morötter som de faktiskt blir tjocka av !

[MatildaW]
0

Har bytt till det här kontot från Kiddoo :)

irma
0

#9  ska nog inte ge henne några morötter på ett tag…svårt när dom är två i buren,,, men det ska rumseras om snart så då kan jag dra ner mer på morötterna…

#10 aha,,du har flera konton eller bara bytt namn?

[MatildaW]
0

#11. Jag har bytt, eftersom de tinte gå att ha två namn på ett konot, och flerastycken tyckte det passade bättre om jag använda mitt förnamn :)

irma
0

#12 ok… då fattar jag :-) Var in på din sida här på iFokus..såg du är från Gävleborgslän,,det är jag med.. bor i Segersta utanför Bollnäs…

[MatildaW]
0

#13. Japp jag bor i Gävleborg :) fast i Gävle *s* hm, ska tänka lite, har fått hjärnsläpp tror jag, har glömt vart området exakt där jag bor heter *tänka*

irma
0

#14 ok,, tänk du… :-) ,,, inte så långt emellan oss i alla fall… 10 mil bara …

Diana61
0

Theriss, jag måste få säga att dina tre grisar du visade längre upp är fina. Gillar färgerna och särskilt den bruna och den andra flerfärgiga. Jag har en bitchig hona som bara ej går att vara med Goldie så jag vågar ej stoppa tillbaka henne med ungarna nu, så vi hoppas att hon ugnar ned sig efter att ha fått enegen kull (om det nu blir något)så kan hon få behålla en hona därifrån.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

jag har nu fått lite förklaring av en uppfödare som jag köpte mina två sista honor ifrån.. anledning till att mina  honor slåss är att dom fortfarande är hormonstinna efter att ha fått sina bäbisar.

Båda fick ungar för 3 och 2 veckor sedan. Uppfödaren brukar vänta 4 veckor EFTER ungarna har skilts från mamman, då är hormonerna normala igen. Så jag ska vänta och testa då igen.

Diana61
0

Irma: Tack för mycket bra info. Det skall jag komma ihåg. :-)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

#18, det är tur att man aldrig blir fullärd, man lär sej nått nytt varje dag och tur är väl det för annars skulle livet bli så tråkigt om man kunde allting Skrattande

Diana61
0

Håller HELT med föregående talare! Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Jag med, bra sagt ^^

[Theriss]
0

#17 Fast jag måste tillägga att man inte kan vara helt säker på att det går då heller, ibland går det bara inte hur mycket man än försöker.

irma
0

#22 det är nog mycket möjligt, finns nog marsvins individer som inte kan leva ihop. Så är det för en del människor också, en del är enstöringar och trivs att vara ensam. Skrattande Så vi får se hur många sur tanter jag har när hormonerna har svallat klart på dom.

Diana61
0

HAHAHA sur tanter. det lät kul. Jo vist är det så att alla kan ju inte vara lika. Do är som vi dom med. Gillar man ej folk elller andra djur, så gör man inte.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

irma
0

#24 precis Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
[MatildaW]
0

#25. Fixade det där åt dig :)

irma
0

#27 tack, virriga "tanten" är för ivrig på musen ibland Cool

[MatildaW]
0

#28. HAHA Skrattande, samma här, men jag kan fixa till det själv efteråt Flört

irma
0

#29 aha,,, då hinner du fixa till det innan någon hinner märka att det blev struligt Skrattande

[MatildaW]
0

#30. Precis Flört jätte bra! Men Medarbetare och sajtvärden ser inläggen direkt Skrattande

Peppe
0

mina kommer bättre överens nuförtiden. men det händer att den yngsta börjar jaga sin storasyster. dom slåss aldrig för Svea (den äldsta av dom 2) springer bara undan under hög ljudnivå. Mamma sally tittar bara på, men kommer dom för nära henne så åker båda på stryk och så lugnar dom ner sej. så ibland kan de va bra med en tjurtant i buren ^^,

hanen släppte vi med en av hans ungar för 2 år sen (hane självklart) men han sprang bara och kssade på honom hela tiden så han gjorde bara en kort visit hos honom.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

irma
0

#32 jag hoppas att det ska fungera med honorna ihop längre fram, :-) bra att hon springer undan kanske… skulle båda vara lika sturska så slåss dom väl hejdlöst…
usch ja,,man vill väl inte ha kiss på sej inte..lukta illa :-)