Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1028 ggr
chriisse
0

Har precis lämnat Ludde för kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis vart och lämnat in min lilla Ludde hos veterinären för att kastreras. Jag är såklart jätteorolig och har förberett med att tvätta buren, lägga in nya fräscha handdukar och fleece, köpa proviva och massa annat till lill grisen. Klockan 13 idag får jag hämta han och då ska han ha vaknat upp. Önska han lycka till! ;O

Jag utökade din rubrik så vi får ett tydligare forum med en väl fungerande sökfunktion. /Felicia, Medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Hoppas att allt går bra och att han kommer igång med att äta snabbt :)

Hanna 

tomaten
0

jag var lika dan. jag var jätte orolig. jag blev tvungen att kastrera för att vi skulle köpa en kompis till han men det visade sig att kompisen var en tjej. och nät han kom hem låg han och sov i höt medans lisa (kompisen) tvättade honom (gulligt va )

det kommer gå bra (det kommer gå bra)

Arcticas
0

Håller tummarna stenhårt för att det går bra för Ludde.

FeliciaS
0

Håller tummarna för att det går bra, det gör det säkert :)
Min Coronetpojke Calypso åkte iväg på kastrering för några år sedan under en fredag när jag var i skolan. Jissa om jag var orolig för honom! När pappa kom hem med honom på eftermiddagen var han slö (han var ett mycket busigt, livligt och glatt marsvin) och bara låg stilla. Långt ifrån sitt riktiga jag. Då ångrade jag verkligen kastreringen… Men några dagar senare blev han pigggare - och det fortsatte så och efter en dryg vecka var stugnen jättefina, Calypso pigg och glag som vanligt ;) Sedan levde han livet ihop med tjejer, utan att ha fått mer än 2 pojkar med den ena ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

chriisse
0

#2 Åhh, kan tänka mig att det måste sett jättegulligt ut. Tyvärr så är Ludde ensam just nu så han har ingen att bli tvättad av, men det var ju därför han blev kastrarad för att senare kunna gå ihop med alla tjejer. =)

#4 Vilken tur att det gick bra med honom iaf. Ludde är hemma nu och har fått med sig medicin som han ska få i en vecka efter. Han är jättetrött och äter ingenting än. Men det får vi hoppas på att han gör imorogn bitti! =)  Hur tidigt tror du att man kan släppa ihop honom med tjejerna?

Tack för eran omtanke.

ElinLi
0

vänta minst i 2 veckor så att du är säker på att alla spermier och sånt har hunnit dött ut . :)

chriisse
0

#6 Okej, tack. =)

Cuyi
0

Jag önskar dig lycka till!
Det kommer gå bra :)
Så söt han var *_* vilken ras är han?

tomaten
0

vilken tur att han måt bra önska honom lycka från mig ^^

FeliciaS
0

#5 Tur att allt gick bra. Jaså, fick han medicin med hem? Antibiotika eller? Jag fick ingenting sådant, däremot tror jag han fick en dos där. Men de sa att det inte skulle vara någon större risk för infektion, och i så fall skulle vi höra av oss. När stygnen läkt kan du släppa ihop dem, men absolut tidigast om 2 veckor.

Mvh Felicia

chriisse
0

#8 Tackar. Han är rex. =)

#10 Ja, vi fick med antibiotika hem (marbocyl), som han ska få i 10 dagar blandat med proviva dryck. Sen ska vi på återbesök också efter 2 respektive 4 veckor för att se att allt läker som det ska. =)

tantnett
0

Hoppas innerligt och vill tro att allt skall gå väl.

Har själv två kastrerade gossar och eftervården av dom gick fin fint.

Sen vill jag poängtera att antibiotika i 10 dagar är enligt mig är ett måste. Infektionsrisken är mycket stor så varför chansa? Låter som du har en mycket duktig veterinär.

Hur rent man än håller hos dom så kommer man inte ifrån att marsvinen är lågställda djur, så dom har ju i princip operationssnittet mycket i kiss och "förorenade" ytor.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FeliciaS
0

#11 Okej, så bra :)

Mvh Felicia

chriisse
0

Nu har det gått 10 dagar sen han blev kastrerad och han mår jättebra och såren har läkt helt. Han har hälsat på tjejerna 2 gånger när han vart under uppsikt och har vart jätteduktig. Tor ni att det är okej att släppa ihop dom helt nu? (:

Chippers
0

#14 Nej, vänta minst i 2-3 veckor innan du sätter ihop dom. Det sa min veterinär till mig när jag kastrerade en hane iaf.

chriisse
0

#15 Okej. Tack. 4 dagar kvar då. ;O

trocadero
0

Jag fick höra att man bör vänta minst 3 veckor, gärna 4 för att vara helt säker. Så om du inte vill ta risken alls att han parar nån/några av honorna tycker jag att du bör vänta ett tag till.

Chippers
0

#17 Jo, precis. Jag tycker också att man bör vänta minst i 3 veckor.

chriisse
0

#17 Ojdå, tar det så lång tid för alla spermier att dö ut? Skulle ju vara hemskt om han parade sig med någon av dom eftersom an är släkt med alla utom Qatla.

chriisse
0

Men man kan ha han tillsammans med tjejerna på golvet, typ 15 minuter om man har han under uppsikt hela tiden? Tycker så synd om han att behöva sitta själv hela tiden, och han blir så glad när han får vara hos dom ett litet tag.