marsvin gnagare ?
Är marsvin gnagare ?
Får dom lätt barn ?
Hur många ungar får dom ?
Jag har läst att man på ngt universitet här i Sverige jämfört DNA från marsvin och funnit att de är närmare besläktade med sälar, apor och valar än med gnagare. De har bara anammat gnagarnas beteende.
Hittade texten jag lässt om detta;
**Marsvin är inga gnagare!
**De är närmare släkt med sälar, apor och hästar än med råttor och möss. Detta har forskare vid Lunds universitet uppäckt då de, tillsammans med italienska kollegor, undersökt generna i så kallat mitokondrie-DNA från 15 olika däggdjur.
De äkta gnagarna, så som råttor och möss, gick sina egna vägar för ca 100 miljoner år sedan. Marsvinets förfäder däremot, följde samma linje som hovdjur, valar, rovdjur och vi människor själva ingår i. Att marsvinen är så lika råttor och möss beror endast på att de antagit ett likartat levnadssätt._
Ur Hallandsposten 960626 /TT_
På Wikipedia står följande om övriga frågor
Kullen består normalt av tre till fyra ungar, men den största kända kullen i Sverige bestod av 10 ungar som alla levde efter födseln. Detta är dock en för stor kull för att det ska vara hälsosamt för honan.
En hona bör inte få fler än 3 kullar per 12-månaders period. Honan är dräktig i omkring 68-72 dygn och föder 1-6 ungar (genomsnitt 3-4)

Spännande info. 
Har alltid trott att de var släkt med råttor och möss. :)
Tyvärr är det inte sant. Det stämmer att en forskargrupp hävdade det på 90-talet, men all forskning efter det har visat att de inte hade rätt. Det var aldrig ens i närheten av att marsvinen officiellt flyttades från gnagarna utan de räknas fortfarande dit precis som de alltid gjort.
Det är lätt att få uppmärksamhet om man hävdar något nytt, men svårare att rätta till misstagen i efterhand. Sån info ligger ju kvar på nätet t.ex.
Jag kan ta fram mer info om någon är intresserad. Är dock rätt säker på att jag babblat om det här i tidigare trådar här, men lyckades inte hitta det när jag sökte nu.

Vad de nu än är så får de inte allt för lätt ungar och deras kullar är inte alls stora i jämförelse med typ alla andra, gnagare.
Marsvin är gnagare.
Ja, jag tyckte också att det lät konstigt. Har alltid sett och ansett att marsvin är gnagare. Denna information låg på Marsvinshusets hemsida och jag antog, dumt nog, att de kontrollerat informationen.
Marsvin hör till benämningen gnagare, men inte till själva gnagarsläktet eller något sånt ^^,
Hittar inte den utförliga sidan jag läste det på, men där togs upp skillnaderna på andra gnagarsläkten och just marsvin etc. Men de brukar väl alltid nämnas som gnagare i alla fall.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Detta låter ju mer troligt. 
# 9 än vadå ? :)
Finns en del som anser att marsvin ska höra till en egen grupp med "caviomorpher" istället(och jag håller med ;p). Tillsammans med maror, degus, kapybaror, chinchillor och alla andra gnagare som har mer likheter med(och är släkt med) marsvin. Långa dräktigheter, får få ungar, osv.
Fast nu handlade det ju iofs inte om någons personliga åsikt men. *s*
Kan säga att marsvin är sk. "marsvinsartade gnagare". ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Alltså det handlar inte om åsikter utan om släktskap. Numera har man ganska bra molekylära (genetiska) metoder för att få fram släktskap. Det var det man pysslade med när man ville bryta ut marsvinen också, men metoderna har gått framåt enormt mycket sedan dess.
Kanske förfinas metoderna ännu mer och man kommer fram till andra resultat längre fram, men just nu tillhör marsvin "undergruppen" marsvinsartade gnagare (Caviomorpha) som i sin tur hör till gruppen Piggsvinsartade gnagare (Hystricomorpha) som i sin tur hör till ordningen Gnagare (Rodentia).
Bara för att de är annorlunda behöver det inte betyda att de inte är släkt. Det finns hur många såna exempel som helst. Linné sorterade växter och djur efter hur de såg ut för det var det bästa system han kunde använda. Numera har vi metoder för att få fram släktskap och ibland stämmer släktskapet de överrens med Linnés grupper baserade på utseende, ibland gör de det inte alls och då grupperar man om.

#10 Troligare att de e släkt med råttor än apor…

Jag har trott dom är gnagare men nu blev jag osäker.
Men kom ihåg man ska inte luras på netet.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll x)
# 13 hahhaha aa :P