Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 2678 ggr
Bim
0

Min kusin vill avla.

Hejsan, jag har en kusin som är 8 år och hon har en kanin och ett marsvin i samma bur, och igår fick jag sms av henne där det stog att hon ville skaffa marsvinungar, jag skrev ett låångt sms att jag inte tyckte att hon skulle göra det för att marsvinen kommer från djuraffär och inte från uppfödare (Jag är inte expert på marsvin men lite vet jag iaf) jag skrev att man måste tänka på vilka föräldrar man måste ha och allt möjligt! Om jag ska vara ärlig så vill jag absolut INTE att hon ska skaffa marsvinsungar! Det känns som att hennes mamma inte kommer bry sig så mkr om dom och jag lite inte på att hon kan ta hand om dom! För en vecka sen så tappade hon bort sin hamster och sen skulle hon åka och köpa en ny (när dom märkte att hamstern var död) men då kom dom hem med ett marsvin istället vilket jag inte tycker låter sådär jätteseriöst. Jag vet inte vad jag ska säga till henne så snälla hjälp mig! Jag mår dåligt över det här! :( Så skriv alla konsikvenser mm. Jag ska försöka åka dit idag, men jag tror inte att jag hinner, jag måste kolla hur hon tar hand om den! :O Jag ska även skriva ut en lista på maten man ska ge den och lite till, men just nu så funkar inte skrivaren… :/ Kan man föressten ha en kanin och marsvin i samma bur?

Amoz
0

Hon måste skaffa ett till marsvin! Man får inte ha marsvin ensama om det inte är särskilda skäl (t.ex. att marsvinet inte går ihop med andra)
Hur stor är buren för den delen?

Fiona
0

Det är väldigt lätt hänt att kaninen skadar marsvinet, med ex sparkar. Sen måste marsvin bo minst två och två för att må bra, dom kan inte kommunicera med andra djur så som dom gör med ett annat marsvin. Mamman borde väl inte tillåta det när hon är 8 år gammal?! Du kan väl be din mamma eller pappa (vem de nu är som är syskon med flickans föräldrar) prata med mamman? För att avla krävs de en otrolig kunskap, och inget man gör för att de verkar som en rolig grej. Och jag anser i alla fall att hon inte har den kunskapen om hon tar fel på en hamster och ett marsvin! Dessutom måste man kunna ta ett stort ansvar, vilket heller inte låter troligt när hon tappar bort sin hamster! Och om hon skulle ha hjälp av någon kunnig person skulle de ju vara en annan grej, men på dig låter de som att hon inte kan ett skvatt om marsvin?! . Så be någon vuxen prata med hennes mamma tycker jag , Lycka till Glad och medela här sen hur de går!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Bim
0

#1 jag vet inte hur stor buren är… Men går det inte att ha en kanin och ett marsvin i samma bur? Men jag har läst här att dom inte äter samma saker men jag ska prata med henne. får se om jag hinner dit imorn, det tar typ 40 min dit och det går ingen buss och pappa hann inte sjusa mig idag… :/

Bim
0

#2 Joo, jag tkr exakt som du tkr! :( Jag ska åka dit och prata med dom imron om jag hinner, och då ska jag säga att dom MÅSTE skaffa ett till marsvin! Finns det nån bra tråd här som jagkan visa för henne att det inte går att ha kanin och marsvin? Asså med den här tråden så vill jag ha nån som säger vad som kan hända om man parar ett dåligt marsvin med nåt annat. Typ att ungarna kan bli missbildade om man parar en rex med en släthårig (Haha, sääämst exempel!) så att min kusin FATTAR att det är svårt och att avla mm… Hon lyssnar inte på mig via telefon heller. Men jag ska verkligen försöka prata med henne och sen ska jag prata med min faster om det. hon kommer lyssna det vet jag, så mamma eller pappa behöver inte prata med henne det kan jag göra ^^

Amoz
0

De måste fortfarande ha en marsvinskompis.

Bim
0

#5 Joo, jag trodde att den kunde bo med en kanin! Men självklart så litar jag på er! Dumma djuraffärer också, dom har ju jämt kaniner och marsvin, det var dom som sa till faster och kusin att dom kunde ha kanin och marsvin! :'( ännu ett skäl att hata djuraffärer!

Amoz
0

Ett marsvin ska inte vara själv, två(eller flera) marsvin kan bo med en kanin om buren är tillräkligt stor och beroende på kaninens storlek och temprament med.

Bim
0

#7 jo, jag vet att marsvin absolut inte får vara själva! Kaninen är ganska liten och han är jättesnäll! Jag ska kolla upp hur stor buren är, men är det inte bäst att det är två marsvin som #2 sa?

Fiona
0

#4 kolla på artilkar här på forumet, finns en som heter : Varför ska man inte ha marsvin ensamma? . Kolla den och skriv ut! Haha dom blir ju inte missbildade direkt ;P Men prata med hennes mamma för om hon säger nej till att dottern ska på avla så lyder hon väl ? Men somsagt kika runt bland Artiklar och hitta någon som handlar om avel, vet att de finns men dom är nog ganska så gammla, ska försöka hitta och länka :P Gå även in på Svenska Marsvins Föreningen och kika där !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Fiona
0

Hmm hittade artiklarna men de funka inte att länka, men gå in på artilar, scrola ner och tryck på avel , och där finns de två st :)

Jenny

Amoz
0

Jag skrev ju att det måste vara minst två marsvin.

Fiona
0

#8 även om kansine är jättesnäll så händer de lätt en olycka !

Jenny

Bim
0

#9 Tyvärr så är hon bortskämd! Men jag ska verkligen prata med faster och kusin! Det lovar jag! Finns det om kanin och marsvin på den artikeln? Ska genast kolla! Fast jag kan inte skriva ut, min skrivare funkar inte :(

"11 jo jag vet, men fiona skrev ju att kaninen kunde skada marsvinet mm, men jag vet att dom måste vara 2 nu.. :)

Bim
0

Har läst nu och ska visa dom imrogon! För då ska jag åka dit!! Jag måste verkligen… Jag ska lära dom jättemkt om marsvin också (ska läsa på själv lite mer här) skriv gärna mer saker! :D

Amoz
0

En olycka kan alltid hända, hur stor chansen är vet jag inte. Att rekomendera är att kaninen inte bor med marsvinen, som sagt ibland kan det funka och ibland händer olyckor.

Amoz
0

Du kan förklara för föräldrarna att enligt L80 måste marsvin gå minst två och två.

Fiona
0

Bra att du ska dit i morgon! Jag kan starkt rekomendera denna sida, här finns de toppen Artiklar + forumet där man kan ställa vilken fråga som helst. När du skriver att du vill att vi ska skriva mer, vad vill du veta ? Glad Det är väldigt lätt hänt att kaninen råkar sparka till marsvinet om den blir rädd eller störd av något, eller helt enkelt tröttnar på marsvinet! Så jag tycker ia alla fall att dom inte ska sitta ihop.

Jenny

Caspia
0

Funderar på om det är något liknande den här du letar efter. Texten är skriven av idipidi.

Envishet och drömmar

Fiona
0

#18 ja den var de ;P

Jenny

Creation
0

#14 Läs lite på humlans . Där finns både fakta om avel och om marsvinens allmäna skötsel. :) Hoppas verkligen att hon släpper sin idé… :/ Som åtta år gammal kan jag lova att man inte är redo för sådant ansvar som det gäller med marsvinsavel(eller att ta hand om marsvin helt själv över huvud taget…). Speciellt inte om idén bara uppkommit efter ett impulsköp av en art man inte kan något om. ^^'

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Bim
0

Jo tack så mkt, är själv väldigt aktiv på råttor.ifokus. :) Så jag vet att ifokussidor är toppen! :D ja brukar vara inne här annars också. :) Jag hinner inte kolla nåt nu av de länkarna ni gav men imorn gör jag det. (Jag måstemåste ut med hundarna nu!) Ha en bra kväll!

Fiona
0

# 21 okej, hoppas nu att de löser sig i morgon! Glöm inte att rappotera här sen när du kommer hem ;)

Jenny

a1-eksandras
0

Lycka till med övertalningen! Du gör en god gärning Glad

CamillaS
0

Marsvin och kaniner borde inte vara ihop av många anledningar!

_(Citerar Starlights, men håller med i allt hon skrivit nedan.)

_Jag är helt klart emot det!
Och tycker så här varför marsvin inte ska bo ihop med kaniner:

• De talar inte samma språk.

• Har olika näringsbehov

• Kaninen kan lätt sparka marsvinet så det skadas allvarligt, vilket kan leda till döden.

• Kaniner kan vara bärare av en luftvägsbakterie (Bordetella Bronchiseptica) som hos marsvin kan leda till döden.

• Marsvin ska bo tillsammans med artfrände, inte behövas tvingas ihop med andra djurarter.

• Kanin och marsvin har absolut inget gemensamt + att det främjar absolut inte marsvinet på något vis att gå tillsammans med kanin, utan det innebär bara stora risker för marsvinet.

Sen det här med att hon vill avla. Det är ett stort ansvar att ta en kull på ett marsvin speciellt om man bara är 8 år så tycker jag iaf att man är alldeles för ung för att ha ett sånt ansvar över ett djur.
    Om man ska avla kan man ställa sig själv lite frågor:

• Varför vill jag ta kull på just denna hona?

• Är jag verkligen berädd att offra denna hona?

• Vad har jag för mål med kullen?

• Kommer jag få alla ungar sålda? eller ska jag behålla alla?

• Kommer jag hitta bra hem till ungarna?

En marsvins hona kan lätt drabbas av Toxicos vet hon ens vad det är, eller hur man ser symptomen till det? som gör att honan ofta dör.
Man ska tänka efter både en och två gånger till innan man bestämmer sig för att avla.
Dessutom så kommer detta marsvin från en djuraffär? Då är det jätte svårt att veta vad som ligger bakom den i både temperament och sjukdomar.
Sen är det inte bara att ta en kull, man ska försöka läsa så mycket som möjligt om avel för att kunna vara berädd på att saker kan gå fel.
Man ska också ha tillräckligt med pengar för att t.ex kunna ta honan till vetrinären för ett tjejsarsnitt om det skulle bli så.

Så jag råder verkligen din kusin till att vänta med eventuella avelsplaner och läsa på så mycket hon bara kan och fråga massor! och gärna vänta tills hon själv blir äldre.

Bim
0

Tack så mkt för alla svar! Jag var där nu och visst marsvinet var sött! MEN den bodde i en ikealåda… :'( (den största) Fast jag sa ju självklart att den var för liten och hon lovade att hon skulle köpa en ny bur!
kanske tom bygga en egen, att hon ställer ner en byrå eller liknade på golvet och sätt tex pressening under, jag har kollat jättemkt på vad ni har gjort härså jag tipsade henne och hon tyckte att det skulle vara jättekul! :D
På tisdag så ska hon köpa en till hona så det är fixat det också. Jag sa att hon skulle läsa på mm innan hon tog kull och hon var seriös och sa att hon redan höll på, och sen sa jag att hon skulle prata (Telefon eller öga mot öga) med bra uppfödare innan hon tog kull! Och sen skrämde jag henne lite också att ungarna kunde lätt bli missbildade om man gjorde fel, vi var inte där nå länge alls nu så jag hann inte fråga något mer men nästa helg ska jag nog sova där, och då får jag se hur hon tar hand om dom. Men jag ska göra mitt bästa för att dom ska må bra! Det är även jag som är vakten åt dom när hon åker bort. Skriv gärna fler saker om ni kommer på! :D Ska läsa om marsvin nu ^^

parsley
0

En marsvinshona kan dö om man parar henne. Honan går dräktigt länge, ca 70 dagar, och föder förhållandevis stora ungar. Ska man förklara för en åtta-åring så kan man säga att ungarna är så stora att de kanske inte kan komma ut och då dör både honan och ungarna. Honan kan bli sjuk när hon har ungar i magen och dö (toxicos). Håller man på och klappar eller bär en dräktig hona kan man klämma ihjäl ungarna av misstag och då kan honan bli sjuk och dö och då dör ungarna också. Riktigt så illa är det kanske inte, men jag tycker absolut inte att barn ska hantera högdräktiga honor och att man inte ska ta ungar efter familjens petgrisar just pga riskerna.

Bim
0

#26 oj då, jag tycker verkligen inte att hon ska para henne och jag ska verkligen säga detta till henne! :O Jag överdriver nog lite också :P Tack för att du skrev det här!

ciss
0

Marsvin = gnagare Kanin = hardjur

Det säger ganska mycket tycker jag. Marsvin och kaniner ska inte bo ihop.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Bim
0

#28 joo, det borde man säga till djurafärer! :O Hon ska köpa ett till marsvin på tisdag.

vet ni några marsvinsuppfödare i sundsvall föressten?

Bim
0

putt

Fiona
0

De låter ju betydligt bättre nu, men som sagt se till att hon skiljer marsvinen & kaninen år & att hon skaffar en riktig & stor bur ! :)

Jenny

Bim
0

#31 jadå, hon har ju skaffat en kompis till marsvinet idag och hon lovade att inte låta dom träffas igen :P Och hon sa att hon skulle köpa en stor bur också, eller bygga själv. jag ska dit på fredag och sova över till lördag och då ska jag prata lite mer med henne.

FeliciaS
0

Jag orkar inte lägga mig in i hela diskussionen nu när det redan är skrivet 32 inlägg… Men har läst igenom en del och tycker definitivt inte hon ska skaffa ungar. Det finns alldeles för många marsvin som söker hem redan och blandrasungar behövs det inte fler (därmed INGET illa menat med blandraser - de är precis lika underbara som rasrena marsvin men tillfrågan är mycken mindre till förhållandet hur många det finns).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Bim
0

#33 Jag vet, jag tkr verkligen inte heller det… :( Det är därför jag ber er att hjälpa mig skrämma henne ;) Jag ska dit på fredag igen och prata lite om avel, jag ska inte säga en bra sak till henne jag ska bara säga dåliga! :D

Inanna
0

Risken är förstås att din kusin sparkar bakut… Om man bara säger dåliga saker till en person kan denna bli alldeles knäckt och i ren självbevarelsedrift bestämma sig för att den som kritiserar så hårt är dum och inte värd att lyssnas på.

Själv är jag till exempel dålig både på att ge och ta kritik. Folk tar gärna illa vid sig när jag föreslår att de ska hantera en situation på ett annat sätt. Lika sur blir jag när någon tycker att jag borde låta bli att göra något jag hemskt gärna vill.

Så exakt hur man ska göra i det här fallet är inte lätt!

Bim
0

#35 haha, hon lyssnar på mig de vet jag.. För (hrmm, nu känns det som om jag skryter) jag är typ hennes förebild verkar det som ^^ Och jag klagar inte på henne utan kommer bara säga "åh, jag skulle inte vilja ha marsvinsungar för att mamman kan dö och blablabla! Jag tkr inte att du ska ta ungar för att blablabla…" om ni fattar :) Jag ska försöka banka i henne lite vett också men med snäll ton! :)

Fiona
0

lycka till nu då :D

Jenny

Bim
0

#37 tack så mkt! :D

parsley
0

Om jag förstått det hela rätt så har din kusin nyss köpt ett marsvin från en djuraffär, så marsvinet är en unge. Ungar är ju barn själva så de kan inte bli mammor. Din kusin som är 8 år skulle säkert inte vilja ta hand om en egen bebis alldeles själv och inte kunna leka med sina kompisar någongång.

Vad säger föräldarna? Övriga vuxna? En åttaåring kan man faktiskt bestämma över som vuxen, åtminstone ibland. Ett barn kan inte alltid få allt. Mina barn har t ex inte fått några hamstrar, marsvin får räcka, om de vill ha råttor får de vänta tills de är 13 år osv, ev reptiler får de själva tjäna ihop pengar för att köpa + allt annat de inte kunnat få.

Om din kusin är intresserad av avel säg att man måste vara vuxen eller 15 år (hitta på något bra) om man vill föda upp djur. Innan är man för ung / det är förbjudet. Det är det egentligen inte, men man får t ex inte regga en uppfödning i SMF innan.

Mer argument: Det kostar jättemycket pengar att föda upp djur. Du måste köpa ett marsvin till och det kostar mycket pengar och de måste ha jättemycket mat, som också kostar pengar. Då har vi inte råd med kläder och leksaker till dig (eller vad hon nu är intresserad av).

Marsvinsungar är söta men de växer fort och blir snart vuxna marsvin.

Riskerna för honan har jag redan nämnt i ett tidigare inlägg.

Bella-R
0

En 8-åring är inte mogen att börja föda upp marsvin, ta upp det med hennes föräldrar om hon inte lyssnar på dig?

Sen som flera andra här sagt, kanin och marsvin ska inte bo ihop av flera skäl.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

En 8-åring ska inte ens ha ansvar för levande varelser!

Mvh Felicia

Olofsberg
0

Halloj!

Jag har själv både marsvin och kaniner tillsammans, men mina kaniner har vuxit upp med marsvin och vet vad det är som gäller, och kan därför gå med mina marsvin. En äldre kanin som inte har träffat något marsvin innan ska inte gå med ett marsvin. Den kan bl.a sparka marsvinet så att de blir skadat alvarligt eller också dör.

Dess utom ska inte marsvin gå en samma, finns även en lag för det, som gäller alla.

En 8-åring ska inte själv ha ansvaret för levande varelser, men kan ha hälften av ansvaret, föräldrarna ska också ha något av ansvaret. Om hon vill föda upp marsvin får hon vänta tills hon kan mer om marsvins avel och om marsvin och har blivit äldre.

Mvh Nanna & djuren!

Bim
0

Jag vet att en åttaårinng ibte ska ta ansvar för marsvin. men nu har hon två iaf och hon ska skaffa en stor bur! :D hon kollar på blocket för fullt så säg till om ni vet nåt om nån som säljer bur nära sundsvall.

FeliciaS
0

#42 Jag drog ner på utropstecknen (!) och ändrade från fetstil i ditt inlägg. Fetstil används man när man vill markera ett visst ord eller likn. extra tydligt, och många utropstecken uppfattas som irriterande och "skrikande" i ett forum. /Felicia, medarbetare

Mvh Felicia

Creation
0

#43 Men avelstanken, har hon släppt den än? Det borde hon… =/ tycker inte att en åttaåring ska ta på sig så stort ansvar, särskilt inte när man har så lite erfarenhet av djuren och idén bara uppkommit sådär av impuls. Även om hon skulle läsa på nu innan, tycker jag inte att det är någon bra idé att besluta sig så fort. Man bör få lite mer uppfattning om avel och marsvinsägandet över huvud taget först.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Bim
0

#45 hon har släppt den liite, men jag ska försöka få henne att komma av sig typ.. :P Varje gång hon nämner nåt om marsvinsungar så säger jag: Jaa, det är skitjobbigt med dom, och sånt! Jag säger massor av saker! Men hon ångrar sig att hon inte köpte från uppfödare efter att jag har prata med henne. En bra sak iaf… :P

FeliciaS
0

#46 Jättbra att du pratar med henne *tummen upp* :) Men hur bryr sig hennes föräldrar egentligen?

Mvh Felicia

Bim
0

#47 min faster jobbade så henne hann jag inte prata med så mkt… Visst om hon skulle veta hur det låg till så skulle hon självklart bry sig! Men jag ska prata med henne också.

Olofsberg
0

#44 He he… jag älskar att använda utropstecken (!) och frågetecken (?) mycket. Själv ser jag det mest som något glatt med många utrops tecken när jag skriver Halloj!!! bl.a, men det finns andra som inte gör det… Ändra det som behövs i mina inlägg när det gäller ! och ? för att jag har svårt med att göra mig av med en vana, he he…

Bim
0

Ska till kusin på lördag… :) Rapport kommer :)

xstina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hallå där

jag har en lite marsvinsuppfödning i sundsvall.maila mig om ni skulle va intresserade=)

emelie92
0

Jag har bara skummat igenom inläggen så jag vet inte vad ni andra har svarat (;

men för det första så ska man prata med föräldrarna! att försöka övertala en 8åring att avstå från marsvins bebisar… det är nog svårt.

Sedan bör man inte ha marsvin och kanin ihop. De har inga behov utav varandra. De kan inte kommunicera eftersom dem inte snackar samma språk och därför har dem inte så stor glädje av varandra.

Förövrigt är jag emot s.k. nöjes avel då man avlar för nöjes skull bara för att det är gulligt med ungar eller att man tror att ens djur vill bli mamma.

CamillaS
0

Tänkte på en annan sak också med honan och ungarna, om t.ex någon av ungarna eller rent av alla skulle bli dåliga så måste hon både orka och ha kunskap om hur man stödmatar en liten unge.. Jag håller med dom andra hon borde absolut vänta tills hon själv är äldre, det är däremot jättebra att hon läser på redan nu, då är hon väl pläst tills den dagen då hon själv är mogen och dessutom haft marsvin några år. Då kan hon dessutom lära sig mycket redan nu hur hennes marsvin beteér sig i vardan och liknande.
Mitt personliga råd är iaf, ha inte för bråttom!

Bim
0

#51 ska tipsa om det till henne! :D Har du någon sida som man kan kika in på?

#52 nä jag vet, hon aksnek har gett upp det där nu.. Hon säger inget om det iaf. ;)

#53 det är just det jag försöker övetala henne om! HA INTE FÖR BRÅTTOM!