Vill också veta färg.
#0 Ja, jag vill också veta då hon kommer från mig och jag ska skriva härstamning på henne, jag har frågat en jag brukar anlita men ej fått svar!
Golden/White ser hon ut som på kortet.
Liza
Ska googla lite på färger och se va de står. :-) Tack för ditt svar #2
och #1 *ler* Vi hörs på msn senare.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
golden
Agnes och Gloria är också golden. Anledningen till att Gloria ser ljusare ut är för att hon är långhårig, sålänge babytopparna finns kvar kan man se att längst ut på stråna är färgen mörkare. Men alltsom pälsen växer så bleks den lite. Dessutom färgavlar man inte långhår och därför kan färgerna se ut lite hur som helst i nyans och sådär.
Marwins färg kan jag inte avgöra, förmodligen är han golden/ black (den färg han har mest av ska skrivas först) han med.
På SMF's hemsida kan du läsa färgbeskrivningar.
Golden
"Färgen skall vara djupt glödigt rödbrun likt färgen hos en mustig nyponsoppa utan att den upplevs som blek eller övergår i gult. Färgen skall gå ända in till hårbotten. Öron och trampdynor rosa/golden. På DE Golden tillåts svag pigmentering."
Så visst finns det väl flera nyanser på golden och speciellt på raser som inte färgavlas (bla. långhår och strävhår) men ska du ställa en self i ras så ska färgen överensstämma med färgbeskrivningen så bra som möjligt.
Hanna
#8 Då är Marwin nog Black/golden isf. Hmmm nyponsoppa… ja kanske.
Ang Gloria så var hon nästna lika mörk på kroppen som på huvudet när hon var lillliten har jag sett på bild och hon hade mörka toppar på pälsen…
Undrar om lilla bebban också får ljusare päls sen… spännande värre!! Bara hon inte tappar "hornen" *skrattar*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#7 Min Maja ser ungefär ut sådär och är enligt reg. brindle.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 va är brindle för nått?
#11 Om jag fattat rätt så ska det vara brindle när text det svarta och golden är riktigt blandat med varandra så min Maja är inte äkta. Tror jag har skapat någon tråd om detta förr så om sökfunktionen fungerar så testa säk på Brindle :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#13 Sådär ser min Maja ut också fast har lite fler svarta fält på kroppen och halva ansiktet svart som syns på min bild.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Menar du att Marwin är en sån? Jag förstår inte va de har me färgen å göra eller är det de du försöker säga att de har? *känner mig trög*
#15 teddyen eller om de är en rex? är brindle.
hmm men menar ni att Marwin är en sån? jag fattar inte ändå
#17 Ja. Brindle är en slags teckning där färgerna rött och svart är väldigt mixade, precis som Marwins färger verkar vara. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Precis som Creation säger, din Marwin är en brindle. Annars om du hellre vill att han ska vara golden/svart så kan man ju säga så också
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
det låter ju intressant. Stämmer det ännu bättre eftersom hans päls är så olik de andras? den är som sträv och står uppåt eller hur jag nu ska säga.. och det fastnar massor me spån på han hela tiden.
me spån i pälsen…
Har Marwin teddy/rex anlag i sin päls? Jag skrev omde i en annan tråd har jag för mig och då skrevn nån att de såg så ut…
Marwin snygging har helt plötsligt blivit teddy/rex brindle. *skrattar*
#21 Japp han är nog teddy eller rex :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Han är "rutig" på magen och randig på ryggen fas tuppifrån som på bilden ser de bara fläckigt ut…
Bebisen ser ju ut att ha tre färger (eller två färger varav den ena är mörkare nyans?)… Om man ser på kroppen har hon liksom tre skikt av olika färgsnyanser. Men det är svårt att övgöra om det är annat än endast white och golen… Kanske goldenagouti? Vet dock inte hur det ser ut på nyfödda ungar.
Brindle är en teckning, när marsvinet har red/black blandat. Marwin är brindle. Dock tycker jag det ser ut som om han har en/två virvlar på ryggen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#24 ja han har virvlar han är ju en blandras mellan långhår och kortsläthår.

Jag tycker inte att det ser ut som en brindel. Det finns ju faktiskt golden/black (lr red) djur men alla de är inte brindel :P En riktig brindel har eller ska ha ungefär varannat hårstrå rött och vartannat svart och så få helfärgade fält som möjligt.
Jag skulle hellre kalla färgen på Marwin, om jag ska kalla den något annat än golden/black, för Sköldpadd (utan vitt) / Tortoiseshell men med de är de ju tvärt om. Ska ha så mkt enfärgade fält som möjligt och de ska gärna gå ihop med snygga skarvar (vilket är skitsvårt att få till). Men en sån röstar jag för x) Även om det nog egentligen bara är en vanlig Golden/black i någon ordning.

Man glömmer nog av sköldpadds färgen rätt mkt och generaliserar det till en brindle eftersom det är mer ovanligt, och ovanligt uppskattas ju ofta ;P Men det är möjligt att gränserna i färgerna/teckningarna har suddats ut lite sen min aktiva marsvins tid x)
Jag har haft en sköldpaddsfärgad katthona och färgerna påminner lite om hennes. Fast på katter ska det vara tre färger, för att kallas sköldspadd. Om de inte är ändrat sen dess det var över 10 år sen.
#28 ACK SÅ SÖT! *hungrig* Muahahaha! Nej, äta upp henne kanske jag inte ska göra då 
#25 Jaså, men då är han ju inte Teddy/Rex.
#28 Jag tror hon är Golden/White.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#32 - Fast Teddy/Rex kan ju också ha virvlar ^^
Jag har dock märkt att domarna i ras inte uppskattar detta ;)
Hanna
#31 Nej mumsa i dig min bebba. Jag längtar som f*n efter henne och kan nog lätt bli överbeskyddande.

#32 ja inte vet jag men samma åälas som de andra blandisarna har han inte. Kanske är en blaning av teddy/rex/virvel mutation. *haha*
Snygg är han iaf och gosig fast han sticks på hakan :-)
Guld och vitt är snyggt!
#33 jag ska ta han till en domare nån gång och höra… :-) Fast enuppfödare här i Luleå som köpte killarnas kullbror har skrivit virvel med rex anlag så jag antar att han också har sån päls som Marwin. Albins är silkeslen iaf.