Funderingar på öronveck
Hur ser ett sånt ut egentligen? har sökt bilder på Internet men jag förstår inte vad som menas med veck… Ska ta kort på mina grisar senare så kanske ni kan hjälpa mig och säga vem/vilka/om någon av dessa har det…
Inga jättetydliga vikningar har dem va jag kan se men de är "vågiga" är det vad som kallas öronveck?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Framkantsveck eller hem är korrekta namn, medan öronveck är lite slarvigare uttryck som kan missuppfattas.
Framkantsveck är när framkanten på örat är skarpt vikt inåt. Om man slätar ut örat så känner man fortfarande en kant. Tänk dig att man strykt en kant med strykjärn. :) Sen finns det mer eller mindre kraftiga framkantsveck. De grövsta är nästan som fickor i framkant på örat medan de svaga vecken knappt syns utan bara känns när man slätar ut örat.
Veckiga öron i största allmänhet är också fel men är inte samma sak som framkantsveck.
Vad gäller på utställningar om ett marsvin har ett framkantsveck? Är det discvalificerande eller ger det "bara" poängavdrag? Min ena bebis har ett framkantsveck, ett kraftigt sådant skulle jag tro eftersom det inte går att släta ut…
Är veck ärftligt?
Det är inte ett värre fel än något annat. Definitivt inte diskvalificerande utan brukar innebära 1p poängavdrag. Jag har fått BIS-placeringar med ett antal djur med framkantsveck…
Ärftligt, ja, men knepig arvsgång.
Men kan man ändå använda henne till avel? Eller är det stor risk att ungarna får det? Hur gör dom flesta seriösa uppfödarna?:)
#4 Man måste ju alltid ta alla för och nackdelar och väga dem mot varandra. Om man pratar långhår så är öronen är bara 5 poäng av 100. Om man bara skulle använda perfekta djur i avel så skulle det inte finnas några djur att avla på. Alla djur har fördelar och brister! Kropp, huvud, ögon, öron, pälskvalitet, pälstillväxt, pälstäthet… Det är mycket att ta med i beräkningen.
Dessutom handlar det om vad man själv prioriterar, alltså vad man har för mål med aveln. Man kan ju inte satsa på allt utan vissa egenskaper prioriteras mer än andra (medvetet eller omedvetet…).
Hur stor chansen är att ungarna får veck går inte att säga. Det beror bl.a. på vad man parar med för hane.
Sen vet jag inte vad du menar med seriös uppfödare riktigt. Jag kan ju bara prata för mig själv och jag kan säga att om jag från början hade sållat bort alla djur med framkantsveck så hade jag aldrig någonsin kommit så långt med mina djur. Helt enkelt för att jag har sett till hela djuret, inte hängt upp mig på detaljer och prioriterat päls framför öron. Men det måste man känna själv hur man vill göra.
Om djuret verkligen kan bidra med något i aveln och/eller är "perfekt" i övrigt bryr jag mig inte om det har veck eller ej, tycker det är ett väldigt litet fel jämfört med andra saker som finns på den varianten jag föder upp (ex. dålig under- och/eller toppfärg, dålig hållning, lång typ, för mörk pigmentering). Jag tycker inte att det är ett lika störande fel på helhetsintrycket heller, vilket jag tycker de andra felen jag räknade upp är.
Jag har mer eller mindre alltid veck på någon unge i mina kullar, vilket med all säkert har att göra med att jag inte drar mig för att avla på vissa djur med det.
Har precis som #3 ställt ut djur med veck framgångsrikt och även fått BIS- placeringar.=)
Hihi, det är Sophies bild. :) Ett rejält veck på den bilden kanske ska sägas. :)
#5 ok, tack för bra svar! Jadu, inte så lätt att förklara vad jag menar med seriös uppfödare, skulle väl säga dom som har ett bra mål med sin uppfödning, och inte bara tar kullar för att det är kul…eller vad man ska säga!
Men skönt att höra att man inte ska hänga upp sig för mycket på vecken, eftersom min unge verkar bli fin med bra, sträv päls…jag blev lite orolig där ett tag..;)
Hennes veck ser ut ungefär som den på bilden, fast det är toppen på örat som är nervikt, som en ficka…

Ser inte ut som nån av dom har veck:-)
#18. Nehe, fast de spelar ingen roll jag var bara nyfiken :-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

oj… jag som trodde att det inte var ngon mening att ställa ett djur med veck, hehe men det kanske enklare att få ett BIS placering än att bli bästa guide eller bästa strävhår (ch-teddy)