Kastrering nödvändig?
vi har 2 marsvinspojkar - inga flickor i närheten. Är kastrering något vi behöver fundera på? De bråkar inte mycket (ännu) och de är bara 5-6 månader, men har vi något att vinna på att de kastreras? Luktar de mindre? Bråkar de mindre? Eller blir de bara tjocka och feta?
Kastrera rekommenderar inte jag då marsvin har svårt att klara narkosen. Sedan när du kastrerar så tar du bara bort funktionen göra bebisar, hanbeteendet tas inte bort.
Jag har både hanar och honor. Hanar som går tillsammans med hanar 2 och 2. I samma rum har jag honor som brunstar och jag har inget bråk mellan hanarna. 1 hane som går med ung pojke har även gått i avel.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Tack för det. Jag har varit lite betänkt när det gäller operation på så små djur - om det inte är absolut nödvändigt. Då hoppas jag vi slipper det.
Ja man ska ju inte operera om det inte är nödvändigt.
Jag har en kastrerad hane (förra ägaren kastrerade honom så han kunde gå med honorna) o han är lika hanig, dvs uppvaktar o parar sig. Men blir ju inget resultat.
Jag rekommenderar inte att kastrera i det fallet. Eftersom ni har bara hanar, som Mymlan sa, det tar inte bort hanbeteendet. Det är trots allt en risk man tar med kastreringen.
Jag rekommenderar inte att du ska kastrera då det är riskfyllt och om du inte har honor i närheten så bråkar de inte om det. Jag hade 2 killar som var tvillingar, de bråkade över vem som skulle bestämma då båda var lika envetna om vem som stod högst i rang. Men mestadels var det lugnt.
Min Calypso, kastrerades som 1,5-årig (efter att han hade fått en kull) och han försöker fortfarande para Sera även fast det inte blir några bebisar =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus