Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 867 ggr
Cuyi
0

Finns det fyrfärgade marsvin?

Jag har läst någonstans att det faktiskt finns fyrfärgade marsvin som kallas "Mosaic".. gör det verkligen det, är det en myt? Jag vet att trefärgade är det som går, men som sagt, finns det fyrfärgade :O? Rätt häftigt isf..

Creation
0

Det är inte möjligt, nej. Marsvin kan bara ha en färg ur "svarta" gruppen(såsom grey, black, chocolate, lilac, beige, osv), en färg ur den "röda" gruppen(såsom buff, cream, golden, osv) och vitt, så att säga. Något annat är inte möjligt. Ett marsvin som kan verka vara fyrfärgat har förmodligen bara lite olika nyanser av samma färg.

Eller tja, jag har hört att det finns en väldigt sällsynt mutation som gör att marsvinet kan ha fyra färger… men denna mutation bär marsvinet inte vidare.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Stormviskaren
0

har aldrig hört talas om de, kan ju ta upp de på uts på lördag o se om nån annan vet nått. googlade de och fick upp detta

http://home.swipnet.se/marsvin/ostar.htm

godkännt i ost..

idipidi
0

Normalt sätt kan masvin inte vara fyrfärgade. Ibland kan det dock se ut som att de är fyrfärgade, t.ex. för att de har två nyanser av samma färg.

I sällsynta fall dyker det upp äkta fyrfärgade, mosaiker, som alltså har två färger ur röda gruppen (t.ex. golden och cream) eller två färger ur svarta gruppen (t.ex. agouti och icke-agouti eller black och chocolate). Tyvärr är det inte ärftligt så det går inte att avla fram såna med flit. men de är häftiga! :)

#2 Det där är en supergammal sida som inte alls gäller längre (om den nånsin gjort det ;)).

Stormviskaren
0

#3 aha okej ^^ jag bara googlade och fick upp den ^^ tyckte där var lite som inte stämde ^^

Olofsberg
0

Det är helt omöjligt med ett fyrfärgat marsvin.

idipidi
0

Nej, det är inte helt omöjligt. :) Jag har själv sett ett par stycken. Däermot är det väldigt ovanligt och det är inte ärftligt utan beror på en så kallad somatisk mutation.

Olofsberg
0

Va!!! Är du säker? Det trodde jag inte… fett gött. Tungan ute