Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2590 ggr
[PixelMollan]
0

Blinda marsvinsungar + stödmatning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har två marsvinsungar som jag grovt misstänker är blinda. Den ögonfärgen är knappast normal :S… (se bild)
De två blinda är magrare än brossan som kan se. Hur kommer de klara sig i fortsättningen? Jag tänkte börja stödmata men om de inte klarar sig bra i framtiden på egen hand kanske det är bättre att låta dem somna in? Vad ska jag stödmata med isåfall? Hur ofta osv?

/Malin

Rafflan
0

Blinda marsvin kan leva ett fullt normalt liv ;)

marsvin2008
0

hur märker man om de är blinda, går de in i saker och krockar eller märks de bara ändå?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Rafflan
0

#2 om man ser grå liknande fläckar som på bilden kan man misstänka att ungen är blind eller har nersatt syn ;)

idipidi
0

Det är vanligt att ungar som inte får tillräckligt med di kan se ut sådär under en utvecklingsfas. Det brukar för det mesta gå tillbaks när de växer på sig och de blir inte blinda…

Rafflan
0

#4 intressant, fick nämligen en sån unge på skolan och alla trodde hon var halv blind 2 veckor senare var det grå borta :D

[PixelMollan]
0

Okej. Men borde nog stödmata dom för dom är rejält mycket tunnare än den som är "frisk". Får väl hoppas det går över. Så åter till stödmatningsfrågorna. Hur ofta? Med vad? Hur?

lomsen
0

Jag stödmatar en av mina nu född 28e, han får var tredje, fjärde timme, ej på natten då han klarar sig!

han gick ju ner över 25 gram på 4 dagar men har nu börjat öka igen.. han får:

fortimell näringsdryck skogsbär från apoteket

jag ger ca 4 ml nu då han är över veckan, i små sprutor som jag fick av vet i annat ärende, men såna från apotekert duger, han är oftast jättehungrig och suger glatt i sig allt. nu då jag ska jobba vaktar o matar en kompis dem.

man kan även ge dr kousas risdiet blandat i detta men min kille gillade ej geggan så det får vara, kanske kan de äta risflingorna som de är, vet ej. men jag fick hjälp av en uppfödare här på iFokus så pma henne du.

lomsen
0

starlights är det, uppfödaren alltså!

rillen
0

Jag märkte först när ett av mina 2 marsvin sket i fasaden att den var blind för nåt sånt händer aldrig annars

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De är friska o pigga nu :) Alla 3

Abico
0

#10 - Oj, så söta Kyss

Hanna 

Olofsberg
0

Så söta, : ) Dem tar jag i natt. Tungan ute

FeliciaS
0

Oj! Det var riktiga sötnosar! <3

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

#10 åååååååh! är det små teddysar? sjukt söta!