Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 2917 ggr
[jejjas]
0

Kan man ge nötter till marsvin?

Ja som de står *L* å isådana fall vilka sorter?

Fiona
0

dno .. :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Abico
0

Det finns väl risk att marsvinen är allergiska? Eller är jag ute och cyklar nu…

Hanna 

Fiona
0

någon som vet ? x)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Skrotan
0

det borde väll gå? risken är väll att dem blir ena väldiga tjockisarXD

Thea-Cazzy
0

#0 Jag har undrat precis samma sak xD

Emelie-E
0

Vi har gett det till våra kaniner minns jag.. Men marsvin vet jag inte..

[findusen]
0

mina gillar jordnötter o pumpafrön! dock e dom väldigt feta… :P(finns ju nöt-kräcker så d borde funka?)

CamillaS
0

*puttar upp denna tråden, då den är väldigt intressant* ;)

Abico
0

Jag vet inte om jag skulle våga ge det ändå. Med tanke på vika oerhörda allergireaktioner det kan bli på nötter så…

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Jag vågar inte ge nötter ifall Thea eller Cazzy skulle vara allergisk, men jag har sett att det finns nötter i vissa fröstångar.

FeliciaS
0

Nötter innehåller jättemycket fett så man bör inte ge det till marsvin. Det är inget som ingår i marsvinens naturliga diet och inget de behöver, så skippa det. Men de kan äta det ja, men inget som brukar vara jättepoppis. Naturliga jordnötter, alltså  osaltade, kan de äta men det brukar inte uppskattas.  Däremot kan du, i liten mängd, ge frön - solrosfrön t.ex.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Manda1
0

Det finns något som heter johannesbröd som är typ en nöt och bra för tänderna men ingen stor hitt för Hugo…:/

Hamzter95
1

#11 jag har hört att man inte ska ge solrosfrön för det fastnar i tänderna typ och marsvinen kan också kvävas av det :( Usch vad hemskt det låter!
Men det kanske inte stämmer då ?

FeliciaS
0

#13 Kvävas av det? Det var bland det löjligaste jag hört… Varför skulle de kvävas av solrosfrön men inte allt annat "konstigt" de äter - hö, havre, kornkross, pellets… ;P Klart inte det fastnar i tänderna mer än något annat, solrosfrön har ju ingen konstig konsistens direkt.

Men nötter bör man inte ge till marsvin. Och frön endast till marsvin som inte är alltför runda om magen ;)

Mvh Felicia

Hamzter95
0

#14 men ursäkta då,,jag hade bara läst det i en faktabok om marsvin…
Äter dom skalet på solrosfröna då också ?

Förrästen har jag en fråga,,,,,,ska man ge nån fullkost-blandning till marsvin ?

FeliciaS
0

#15 Hihi, jag menade inte på något sätt att vara "otrevlig" eller vad du uppfattade mig som ;) I många gnagarblandningar från djuraffärer finns det solrosfrön med skal, men jag ger utan skal till min gris.

Fullkost-blandning?

Mvh Felicia

FeliciaS
0

#15 Här är en artikel om kraftfoder ;)

Mvh Felicia

Hamzter95
0

#16 okej :)
asså nån slags torrfoder blandning tex med pellets och frön och så
det finns en sån som heter fullkost

Chippers
0

#13 Faktiskt stämmer detta! Solrosfrön MED skal fastnar superlätt. Vissa klarar att äta dom bättre än andra. Men jag blev förvånad när jag för nästan första gången gav alla solrosfrön med skal som godis för ett par veckor sen, minst 3 fick jag ta upp och pilla bort det! Det hade fastnat i tänderna :O Så solrosfrön utan skal är att rekommendera. =)

FeliciaS
0

#19 Okej, med skal kan jag faktiskt tänka mig att det lätt fastnar i täderna. Jag var fullt inställd på de utan skal då det är det ända jag någonsin haft hemma ^^,

Mvh Felicia

Baralisah
0

jag kunde ge någon hasselnöt någon gång ibland, vågade inte ge för mycket! Men dom älskade det.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Bella-R
0

Sötmandlar då, hur är det med dom? Går det att ge i liten mängd?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

#22 Jag har aldrig hört om att ge mandlar… Men det är också väldigt fett, jag ser ingen anledning till det och skulle inte ge det själv. Du får stoppa dem i din egen mun istället :)

Mvh Felicia

Hamzter95
0

#23 men solrosfrön är också jättefett

paronskrutten
0

Mandlar tycker Tuffi är gott.. hon har inte dött än ;)

Helena

Petcrazy
0

putt på denna tråd :D

Olofsberg
0

Jag har mina marsvin ute året om och därför letar jag fram feta fröer och nötter till mina marsvin som jag blandar ner i deras pellets. Jag blandar ner Hasselnötter själv och Jordnötter finns redan i. De äter upp detta med glädje. Glad