operationstid bokad för urinsten
var hos vetrinären idag och röntgade phille, det visade sig vara urinsten och inte urinvägsinfektion.. som jag misstänkte! vetrinären sa att det var ett litet o enkelt ingrepp och trodde inte det skulle vara några problem.. hon har opererat honom innan för tandproblem o en böld osv.. klarade han narkos o allt då, för ett år sen när han var såå dålig (efter en misslyckad operation på djursjukhuset), så klarar han väl förhoppningsvis det nu oxå!
tiden är bokad på onsdag.
vill gärna höra lite erfarenheter, är det någon som fått sitt marsvin opererat vid urinsten? hur har det gått för er? kanske dumt att skrämma upp sig om det nu inte gått så bra, men jag vill ändå vara förberedd…tror jag.
phille är min bästa kompis och jag hoppas alla håller tassar o tummar för att allt ska gå bra på onsdag……..

Har ingen erfarenhet av sådana ingrepp.
Men håller alla tassar och tummar "även den i mitten" för din söting på onsdag.
Marsvin 4-ever
.
Åh, jag håller tassar o tummar här med!
Lycka till på onsdag!
Håller tummarna stenhårt!
Hanna
tack för era tumm-och-tass-hållningar, det ger honom nog styrka att klara operationen galant =)

En fråga bara, vad visade han för symptom? Mina två honor har börjat pipa när dom kissar & bajsar, så jag trodde det var urinvägsinfektion. Men nu har dom även börjat dricka mycket dom senaste dagarna, igår hade dom tömmt 320 ml på ett dygn! Så jag funderade på om det kan vara ngåt med njurarna eftersom dom dricker mycket… Ska ta kontakt med veterinär, men vore bra att veta vad din hade för symptom. Och vad kostar "din" operation? Tacksam för snabbt svar 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Gullegrisen då :')
Jag håller tummarna och marsvinen tassarna för att det här ska gå bra, det gör det absolut! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 det började med att han kved när han kissade…sen nån vecka senare kissade han blod..en lördag givetvis! jag skulle iväg till ridningen och var helt i upplösningstillstånd.. men han åt bra och verkade inte ha ont så djursjukhuset som jag ringde till sa att jag kunde avvakta till måndagen o ringa min vetrinär,vilket jag gjorde. men han kissade bara blod halva lördagen ungefär sen slutade han så på måndagen sa dom att jag kunde avvakta.. sedan kissade han blod efter 2 veckor igen, på en fredag, då ringde jag.. men fick svaret att prova med baytril (som jag hade hemma då) för dom trodde det var urinvägsinfektion. men trots baytrilbehandligen kissade han blod igen ca 3 veckor senare och efter det bokade jag en tid för röntgen. det visade sig vara en urinsten som då ska opereras ut imorgon.
tycker inte han har druckit mer än vanligt, men tycker däremot att hans kiss luktar lite hmm.. skarpt. men det kan vara som man inbillar sig ju^^ men jag har 2 burar med 2 hanar i varje, och philles o elliots bur är större än den andra, och dom andra kissar mycker mer, men ändå luktar det skarpare i philles… så det kan ju ha med det och göra…
vill inte veta vad operationen kostar hehe.. röntgen gick på 1025kr! plus en undersökning innan dess med baytril o annat tjohejsan jag fick där för 450:- men jag har mina marsvin försäkrade, efter en dyyyr historia med philles tänder förra året! =) men jag kan återkomma imorgon om priser :P
men det behöver ju iofs inte vara samma som njursten kanske?
#7 phille tackar lite generat här bredvid ;)

#8 tack för svaret! Jag ska ringa till veterinären i morgon och beställa tid. Uscha jag blir orolig & ledsen när sånt här händer
Men ingen av dom kissar ju blod i alla fall, det känns skönt! Lycka till i morgon 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hur har det gått för raringen?
Marsvin 4-ever
.
Har tänkt på honom, är spänd på besked nu! ;) Visst mår Phille utmärkt? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har också tänkt på "lill"pojken idag och hoppas att allt gått bra!
Hanna
tyvärr gick det inte så bra.. han dog 4 timmar efter operationen, precis när jag fått hem honom… :'(
det visade sig inte vara en urinsten utan en förändring på urinblåseväggen som dom tog biopsi på.. men förmodligen klarade han inte narkosen.. fick ge honom mer efter första dosen för han ville inte somna….
det hela kostade 5985kr (inkl en röntgen sen innan på 1025kr el nåt) varav själva operationen kostade 1800:- jag har då mina grisar försäkrade som tur är, så det kostade mig 1400:-
känns som jag gjort ett stort misstag att låta operera honom även om jag vet att situationen var ohållbar i längden.. visste inte att man kunde gråta så här mycket?
rip älskade phille.

Tänk på att han troligtvis med tiden fått oerhörda plågor som han nu slapp då du ville hjälpa honom.
Det fanns ju inga andra alternativ. Du har gjort rätt.
Oerhört ledsamt bara att han inte klarade det. Mycket ledsamt.
Men som sagt du besparade honom att med tiden få plågor.
Marsvin 4-ever
.
ja, jag vet det egentligen.. md det är svårt att få in i huvudet där det ända som virvlar omkring är att om jag bara skjutit upp operationen hade jag fått gosa med honom NU, en gång till liksom…

nej vad tråkigt
R.I.P på lillen och tröstkramar till dig!
Jenny