Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 742 ggr
absence
0

Underlag i bokhyllebur

Hej! Jag upptäckte den här sajten igår (!!) och fick mycket inspiration och idéer. Jag har länge tänkt att skaffa en större bur till mina små grisar, och när jag såg bokylleburarna blev jag hur glad som helst! Imorgon är det jag som åker till Ikea!

Men, som jag läst i inläggen om burbyggen behövs ju ett bra underlag. Jag har tänkt på en plastmatta/vaxduk, kan det vara något kanske? Och vart får jag tag på det billigt och enkelt?

Tack för en superbra sida :D

Abico
0

Välkommen hit! :)

Jag har plastmatta i mina burar, något dyrare och lite krångligare att jobba med men sedan håller det 100% tätt och det dröjer bra många år innan man behöver byta. Till skillnad mot vaxduk som kan läcka vid för mycket fukt och slits ut realtivt fort.
Vi köpte en stor rulle plastmatta i någon byggvaruhandel för några hundra kronor. Har man tur kan man få tag i stuvbitar till billigare pris.

Hanna 

Cuyi
0

Ja, varmt välkommen hit! :D

Hm, Abico har ju svarat egentligen.. försöker komma på något annat som går. Fäster gör man iaf med dubbelhäftande tejp :)

marsvin2008
0

Jag har genomskinlig vaxduk i mina bokehylleburar och den är väldigt tålig. Vi har haft en likadan på vårt matbord i flera år och den är fortfarande lika fräsch. :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

Hjärtligt välkommen hit! :)

Vad roligt att du ska skaffa bokhyllebur, det är verkligen underbart att ha. Själv har jag plastmatta i buren, som har hållit perfekt i snart två år nu. Det är lika hållbart och fräscht som en plastbotten. Själv är min fäst med dubbelhäftande stark elementtejp så plastmattan är som en separat botten som går att flytta. Vaxduk är inte lika tåligt, har det som skydd för golvet i inhägnaden marsvinen springer i om dagarna och när den blir utsliten blir materialet tunt och lite fukt tränger igenom. På ett drygt år har jag fått köpa ny vaxduk. Jag vet inte vart du bor, men i Mölndal/Göteborg finns Golv och Mattvaruhuset som har lagom stora stuvbitar av plastmatta. Men golv- och mattvaruhus finns i resten av landet också :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus