Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 1158 ggr
jossan-pt
0

Fråga ang. rasklass..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade tänkt ställa mina bebisar i Valbo i mars, och idag när jag tittar på dom så hittar jag det här på två av dom! En kal fläack på näsan…nån som vet hur hårda domarna är på det här? Det är ju drygt två månader kvar, så lite päls borde hinna växa ut…

Men undrar vad dom kan ha gjort??:)

Abico
0

Märkligt, har aldrig sett liknande på marsvin tidigare. Dock hade min dvärghamster en kal prick på nosryggen eftersom att han gnagde så på gallret till buren, har du gallerbur till dina marsvin?
En sån här fläck kommer domarna mest troligt inte gilla, i värsta fall kommer du inte igenom incheck om dom misstänker att det är Ohyra som orsakat fläcken.

Hanna 

jossan-pt
0

Nej, inget galler, dom går i en stor golvbur…så himla typiskt, mina första djur som jag tänkte ställa i ras! Hoppas det inte är nå Ohyra iaf, men det är konstigt att bägge ungarna får en likadan fläck…ingen av dom andra har det iaf (dom går tillsammans med sin syster, mamma och tre andra honor).

Aja, jag har till den 18:e februari på mig, jag får vänta o se om det kommer ut nå hår. Hade varit bra om dom fick nån utställningsvana iaf…

Stormviskaren
0

men om de e ungarna så kan de vara vanligt, de är i varje fall de på teddy att i bebis stadiet får dom lite kala fläckar runt nospartiet som sedan växer ut igen.

marsvin2008
0

Du får ta lite från magen och "limma" dit. *fniss* Jätte söt unge tycker jag och be samtidigt om ursäkt att kapar tråden..

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

jossan-pt
0

#3 ok, men vet du hur snabbt det brukar växa ut igen?

#4 Ja, det kknske jag får prova! Det lär domarna aaaaldrig märka!Oskyldig

a1-eksandras
0

Hej! Min Fjodor har en likadan kal fläck bakom ena örat, har haft det sedan jag fick honom. Men jag tror inte att man ska oroa sig, inte så länge marsvinet inte visar tecken på klåda.. fast i ditt fall handlar det ju om utställning. Hoppas på mer päls!

idipidi
0

Kala fläckar i ansiktet är ganska vanligt på strävhårstraser som teddy och lunkarya under digivning/avvänjning. Det brukar växa tillbaks. :)

Sabettan
0

Det är så på Lunkaryor.

Det är ett bra tecken,då kommer dom att få sträv päls.

Den går av när dom diar mamman.

Ju "fulare" dom är desto strävare päls blir det.

Det växer ut sen.

Du kan säkert ställa dom i Valbo.

Liza

Stormviskaren
0

#6 men alla marsvin har en kal fläck bakom var öra..

a1-eksandras
0

#9 Större än den ordinära fläcken

jossan-pt
0

#7,8 Vilken tur, då kan jag andas ut!:) Men en annan fråga då, när jag ska dela på dom sen, ska jag sätta dom var för sig i en egen bur, kan dom gå tillsammmans i en egen bur, eller ska man sätta ihop dom med pappan? jag vill ju inte riskera att dom blir tuggade…

Cavia
0

Ska du ställa i ras måste gå, var och en, i egen bur, just för att inte riskera att de blir tuggade.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Tane
0

Jag har mina marsvin i flock (långhår) de tuggar inte päls om de har tillräckligt med att göra i Buren. Har en lunkahona som är 4 månader och hon är inte tuggad än. 

Marsvin kan ju tugga sin egen päls också. så det är ingen garanti på det att om de bor var o en för sig.