Månadens marsvin januari 2009
Då var det dags för Månadens marsvin igen! Tyvärr startas tävlingen lite sent, så ni får vara flitiga med att skicka in era bidrag. Vi vill se många bidrag, alla medlemmar är välkomna att vara med! :)
Tävlingarna annordnas av Medarbetare eller värd, och denna får inte delta i tävlingen utan är den som dömer (vid över 20 bidrag) och håller i tävlingen.
-> Regler:
Max 2 bilder, inte på samma marsvin, per person och månad.
Det får endast finnas 1 marsvin på bilden (det marsvinet som är med och tävlar).
Bilder som tidigare har deltagit i Månadens marsvin får inte delta igen.
Det ska finnas med en liten beskrivning om marsvinet (den bedöms också, lika mycket som bilden!)
Vinnande marsvin får inte delta igen (dvs. samma marsvin får inte delta fler än 1 gång under året).
-> **Övrig information:
-** Runt den 20:onde påbörjas en röstning (för medlemmarna) där de 20 bästa bidragen tävlar i finalen.
- Tävlingen (röstningen) avgörs runt den 30:onde samma månad som marsvinet vinner, dvs. Månadens marsvin april koras i slutet av april osv.
- I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2009.
Så välkomna med era bidrag och stort lycka till!_
(Man kan skicka in bidrag t.o.m. 25 januari)_
//Medarbetarna & värden på Marsvin.ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Bidrag nr 1.
Big Wiggie (kan översättas till stor peruk *fniss*) kallas för det mesta för Biggan. Hon är en rex på 3år. Biggan älskar äpple och ja, rent ut sagt avskyr clementin. Biggan är en rätt bestämd dam, om man lägger huset på ett ställe hon inte gillar är hon rätt som det är och knuffar till ett behagligt ställe. Biggan hatar att få klorna klippt, men trots att hon skulle vilja bita slickar hon istället. Så snäll är hon i alla fall ;) Biggan är fortfarande lite stirrig men hon har gjort mycket "framsteg" :) Numera älskar hon att sitta i nacken och burra in sig i håret, vill säga sig om man inte har en tofs.. då vill hon helst hoppa ner. Biggan har ingen kompis, men snart kommer hon att få en. Mer säger jag inte om det. Biggan är lite småbusig, snäll och gosig… och matglad!
Bidrag nr 2
Phille är en glad kille som blir 5 år i maj. han bodde själv med mig sina första 2,5 år och vi blev supertajta =)
även om han nu fått tre marsvinskompisar är jag fortfarande nr 1! det bästa han vet är att ligga bredvid mig i sängen och så brukar vi också somna…. när han sedan blir kissig brukar han slicka och nafsa mig i läppen för att jag ska sätta ner honom i buren.
han älskar persilja och skriker i högan sky när kylskåpet öppnas eller en påse prasslar =) han har även fått för sig att börja vissla högt när man dammsuger =P
phille kan lite konster som han tycker om att visa upp =) han kan tass, puss, snurra runt och sitt fint :) vi brukar träna lite varje dag.
för ungefär ett år sedan fick han problem med tänderna och var mycket dålig, trodde jag skulle mista min älskling då. men mycket kärlek, omtanke och medicin fick honom på benen igen och nu är gammelskrutten lika pigg som förut =)
#2 Vilken underbar nos ^^, Haha, han står på "min" våg ;P
Mvh Felicia
#3 han har världens sötaste o pussvänligaste nos =) ikea-våg is the shit ;)
Det här är Flipper, han är 6 månader gammal. Han är trefärgad, vit, svart och brun.
Vi har nyligen fått honom eftersom han slogs med sin kompis, så dom kunde inte ha kvar honom.
Vi kommer att skaffa en kompis åt honom, men på rekommendation av veterinären så avvaktar vi nån månad innan vi provar.
Han älskar mat, persilja är det bästa han vet. Han har en klocka i buren som han pinglar på när han är hungrig, så ni kan gissa vilket liv det är på morgonen.. tur att klockan inte låter så högt.
Detta är vårt första marsvin, vi har 3 hundar och 1 ödla i familjen redan. Flipper är väldigt social, han gillar att man kliar honon i nacken, han gillar även att sitta i famnen, men inte att man går med honom i famnen.
Hallå här kommer jag, WiRa`s Oban. Jag älskar morötter så jag brukar sno dem från min kompis Naruto, jag lägger mig på dem så han inte kan ta dem, väldigt smart tycker jag i varje fall. Tjejer de älskar jag och när jag ska upp på bedömning så luktar det alltid så himla gott! Måste sniffa massor på mäniskan som tittar på mig och sen kurra massor så han förstår att de faktiskt lukar flicka här! Enligt matte är jag en ganska bestämd herre men visst måste man visa vem som är kung i huset! Jag är snart 4 år gammal, matte säger att jag borde ta de lungt men vad betyder det?
Många Kurr från Oban.
#6 ååh =) han kommer vara svårslagen, speciellt med den tungan ;)
#7 tack :) Han är ju en Charmis

Bidrag nr 6
Det här är Cinnober. Denna lilla rufsiga tokfrans har inte så sällan svårt att hålla sig stilla på plats. Han har förmodligen inte mycket mer i hjärnan än tankar om bus och stök. ;) Som ni kan se var han mitt uppe i ett språng när jag dök fram med kameran och tryckte av den här bilden. Han ser lite paralyserad ut, inte sant? Han trodde säkert att han skulle kunna komma undan kameran en gång till, men matte gav inte upp så lätt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
**Bidrag nr 7
**
Dianthus, min söta lilla myspojke. Han föredrar att ligga under en skön handduk och mysa framför att utforska och busa, som rumskompisen vill hela tiden. Här ser man den lille fjanten nerkrupen i handdukshögen, så sött!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vi som är så många medlemmar på Marsvin.ifokus - nog kan vi väl få ihop åtminstone 13 bidrag till! :)
Snälla - alla som har bilder på sina marsvin, skicka in en bild och skriv lite text så har du chansen att komma vidare till Årets Marsvin och vinna finfina priser! ;)
Mvh Felicia

Bidrag nr 9
Här har vi min lille "skrutt", Sweet Dream's Neon Tiger bokstavligt talat sittandes i matskålen.
På bilden är han strax över en vecka gammal och vägde 135 gram nu ungefär två veckor senare har han ökat till hela 290 gram vilket kanske inte är så konstigt då han var ensam kvar i kullen efter förlossninge och därmed fick ha sin mamma för sig själv och dessutom en hel skål full med pellets och havregryn.
"Lill-skrutt" som jag för tillfället kallar honom medan jag försöker komma fram till vad han ska heta här hemma (vilket aldrig har varit så här svårt känns det som) är en helt underbar liten bebis med en oerhörd personlighet.
Han föddes tidigt på morgonen den 1/1 2009. Vaknade av en slump och skulle gå in i marsvinsrummet och hämta en sak, slängde av en ren reflex en bick in i buren där Rose (som inte var räknad förrän den 5/1) och Agnez gick och ser Rose helt livrädd i en hörna och dessutom två grå klumpar och inser snabbt att ungarna har kommit men fortfarande ligger i hinnorna. Slänger mig in i buren och får ut "lill-skrutt" och lyckas få av hinnorna och igång andningen ganska fort, dessvärre gick det inte lika bra med hans syskon:-(
Jag planerade inte den här kullen och jag satte inte ihop Rose och hanen utan jag övertog henne när hon var dräktig men jag fick ändå ge liv åt min lille kille på sätt och vis. Det är en väldigt speciell känsla tycker jag och jag känner ett oerhört starkt band till honom och nånstans tror jag att han känner nåt liknande till mig.
Han är väldigt tam och nyfiken, sticker jag ner handen i buren kommer han gärna fram. Ligger gärna i sitt örngott i mitt knä och gosar, flera korta stunder om dagen. Men just när han ligger som bäst och gosar så brukar han få ett rejält ryck och springa/klättra överallt han kan, man måste ju undersöka precis ALLT! Han pratar väldigt mycket med mig men när han känner att han vill in till mamma Rose igen så börjar han skrika i högan sky, det brukar dock ta upp emot minst 15-20 minuter innan han anser det nödvändigt, så länge brukar mina andra ungar aldrig vilja vara ute i den åldern:-)
Just nu njuter han av den sista veckan med sin mamma innan han kommer att bli tvungen att flytta, som tur är finns det fyra stora kilar som väntar på honom men jag anar att det kommer att bli en jobbig seperation, speciellt för hans mamma som verkligen avgudar sin son är blir märkbart stessad/orolig när de är borta från varandra någon längre stund eller när hon hör honom pipa.
Ett marsvin som är härligare en min lille "skrutt" får man verkligen leta efter.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
röstning snart?? de är ju den 27 idag.
#17 Jag vet, jag vet. Tänkte skjuta på det 2 dagar om iFokus skulle vara nere, men så var det inte det speciellt länge om det nu var så *s* Och i söndags pluggade jag så mycket så jag glömde bort. Förlåt allihop!
Tack alla som skickat in bidrag :)
Mvh Felicia