Färg på Self som är intressanta
Här har jag samlat färger jag är intresserad av på SELF. Hittade till slut en bra textbeskrivning över färger, men de hade inga bilder med hos SMF
Self
White, cream, buff, saffron, chocolate, beige, lilac och grey
De färger jag ej sett är lilac och grey, vart kan jag finna bilder på dessa?
Buff vill jag även se bilder på också.
De andra fägerna har jag sett och är mest intresserad av chocolate, beige och white än så länge, men önskar även få se hur de andra fägerna ser ut.
Alla bilder är välkomna!

Ja, färger är riktigt intressant!
Har inga bilder själv men har länkar med bilder :)
Lilac:
http://www.graphitecavies.com/ronson%20005.JPG
Grey:
http://web.telia.com/~u17901297/Irwa5m.jpg
Buff (antar jag):
http://farm4.static.flickr.com/3019/2770823914_44e6f8da6c.jpg?v=0

Hm, tycker att buffen i min länk är lite väl orange.. **:P
**Fast Luneas har ju bilder så det kanske inte spelar så stor roll :)
Dom vita är så otroligt vackra ^^ Det finns åtminstone en uppfödare med pink eyed white, Trollstugans. Dark eyed white är det betydligt sämre med. Jag hade själv tänkt börja föda upp dark eyed whites men som det ser nu får jag lägga ner det då det i stort sett inte finns en enda dark eyed white i hela norden, har haft kontakt med uppfödare i både Sverige, Finland och Danmark.
Hanna
#5 Det håller jag med om!
Va? *chockad* Finns det inte! Då får du väl ta och kidnappa ngn i USA …köp en sista muniten biljett (A) Men, varför föder ingen upp dom i norden ;/?

#2 AHH snabba svar! Skoj. Är lilac rödögd eller blev det bara så på kortet? Annars är ju det en väldigt fin färg det också!
#7 Ja, ögonen är röda. Ja, det är det :)
#7 ja dom är rubey eye tror jag mer på eller? Grey är i varje fall rubey.

#1 Ja det inlägget såg jag, märker att det kommer bli svårt att välja färg. Gillar de ljusa färgerna väldigt mycket, och har en liten bild i huvudet på om man började med white och går till den mörkaste, och har alla färgerna däremellena uppställda bredvid varandra, skulle vara helcoolt!
#8 Lilac är röda & grey är rubin.. om jag inte har helt fel nu ^^"
#10 Ja! Det hade ju varit jättehäftigt! :D

#7 #8 Ok, bra att veta, tänkte jag inte på innan. Hur pass svår är denna färg att få tag på mån tro? Lilac alltså.
#6 - Tro mig, hade det funnits någon så borde jag hittat dom nu ^^' I Sverige sålde den sista uppfödaren alla sina avelsdjur till kel nu i höstas eller något. I Finland fick jag veta att den sista just sålt alla sina avelsdjur, ev. har hon en hona kvar som hon kan tänka sig att sälja till mig. I Danmark finns det en eller två aktiva uppfödare som ibland får fram DEW men som inriktar sig på andra raser egentligen.
I Norge finns det förmodligen inga DEW uppfödare, inte enligt vad som nämns på deras föreningssida iaf.
USA är väl lite väl häftigt ^^ Men England skulle jag absolut vilja åka till och ta hem ett par avelsdjur, men då behöver jag mer pengar :P
Jag vet inte riktigt varför så många lagt ner…
Dom jag talat med har sagt att det dykt upp en del problem i aveln, mycket dräktighetskomplikationer och öronveck, pälsriktningsfel mm.
#7 - Lilac är rödögda
Hanna
#12 Vet inte riktigt, tror att den är sådär ovanlig.. jag har säkert fel nu :P Stormviskaren har ju en grey :D Fråga henne ;)
#13 Nu blev jag påmind om att jag tänkt maila dig. Gör det på stört!
#13 Testa cream+PE white då, har jag ju sagt ;P Kan säkert ge bra DE whites det med. Man får sannolikt 50% DE då.
Och så får du ju på så vis lite mer variation i stammen. ;)
Men det kanske är något utav en sista utväg iofs *s* England låter som en bättre idé. ^^
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#16 Vad har du fått det ifrån? Tyvärr är det inte sant, om inte creamen är från de white-linjer. Då kan det stämma, men behöver inte göra det ens då. Tyvärr.
#18 Färgkalkylatorn har inte rätt i det då, eller? *s* Eller så tänkte jag fel när jag beräknade. Mycket möjligt. ;P
#10 http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/
första sidan är där ju lite så :P 4 st olika färger går från ljus till mörkare :P
#21 Färgkalkylatorn har rätt, men man måste tänka lite själv också. ;D
Vanliga creamar är cdch, alltså blir det hälften cream, hälften pe white när man parar med pe white. Sen finns det creamar som är cdcr också, men det är inte det vanliga. Parar man en sån cream med pe white så blir det 50% de white, 50% cream. Man får titta i stamtavlan, de normala svenska creamlinjerna är avlade med pe white och såna ceamarna kan inte råka bära på några de white-anlag. Tyvärr…

#23 Jaha, då förstår jag
Hade ingen aning om att de vanliga creamarna var just cdch. Då blir det hela mycket mer logiskt. ;)
#15 - Oh, Tack :D
#16 - Jo, du har sagt det ^^ Blev ju närapå pålurad ett sådant avelspar från Danmark "Dom här ger fina DEW". Tur att jag rådfrågade Ida innan jag kastade mig in i något köp där ;)
Hanna
Det finns en uppfödare av chokolade i Kristinehamn. Hon har kanske något på gång. Länk till hennes hemsida:Vänerlands uppfödning
Det är heller inte så långt från Karlskoga.
#13 Och "vitingar" som är så fina..! Väldigt synd att dom har lagt ner ;(
#17 okej då (A) fast snart kanske du bara har en…

Jag har avlat self beige för några år sen, och exporterade mina sista till England. Nu tror jag inte det finns någon uppfödare som föder upp den färgen längre, skulle vara Polstjärnans, men jag tror inte hon heller har några beiga kvar…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#29 min kusin har en beige som råkade bli till i en grey kull.

Ska kontakta Vänerlands uppfödning i Kristinehamn, be att få komma dit och titta på hennes marsvin och kan ju då ställa de frågor jag undrar över på plats.
Tack för bilder!!
Vart finns det för övrigt uppfödare av Lilac?
stina har ganska roliga och intressant flerfärgad djur om de kunde vara intressant.

Det tycker jag att du gör rätt i!
Jag har en helt underbar liten (eller så liten är hon väl kanske inte längre) self black hona från Vänerlands.
Hennes pappa är self chocolate och mamman nonself black roan.
En charmigare flicka får man leta efter tycker jag, pratar så fort hon är uppe i stort sett, är så oerhört glad för min lilla "Wera" (eller Vänerlands Westa som hon egentligen heter).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Lite nytt från Danmark; halva Europa letar tydligen de whites nu ^^'
Den uppfödaren jag var i kontakt med nu senast hade hört av folk både från Tyskland, Norge och Sverige. Tyvärr har hon inga de whites till salu förutom någon hane med pälsriktningsfel och inga planerade kullar fanns det heller.
Det är nog bra mycket enklare att bara ta en valfri self och blondera än att försöka få tag i något äkta ;)
Hanna
#23 Men buff+pe white då, ger inte det en cream som kan ge de white?
#34 Vad trist!
Men i England har jag hört att de har fina dewar 
#35 - Mamma vill inte köra till England ;)
Hanna

Borde det inte gå, om man har ork vill säga xD Att para mellan raser. Finns väl ganska många rexar/teddies som är De White.
För övrigt tycker jag att lilacen i #2 mer ser ut att vara grey för att den har en mörk kant runt ögat vilket brukar betyda att det är en dåligt färgad grey.
är self å släthårig samma pälstyp?
#38 - Släthårig kan väl vara lite hur som helst…
Jag har en helt klart släthårig korsningshane här hemma som har rätt sträv päls medan Self är ju en renrasig variant som ska ha så mjuk päls som möjligt.. Men pälsen är ju slät för det.
Hanna
Hej Abico! Jag har ju en self cream hane till salu som har dew mamma, så han är dew bärare. Fenrir har fått 87p på utställningar och har riktigt fint huvud och kropp men inte perfekt färg och päls. Mycket trevlig är han också en riktigt gosig babbelnalle. Är du intresserad? Han finns i Uppsala maila gisela.jansson@yahoo.se