Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1018 ggr
FunkyShrimp
0

Stor "bula" på mitt marsvin

Hej!

Jag har en marsvinspojke på 7 år.
Jättepigg och alert som vilket annat friskt marsvin som helst.

Men i förrgår upptäckte min låtsassyster när hon höll i honom, en stoor "bula" han har.
Både jag och mamma håller i honom titt som tätt. Klappar och pysslar med honom men vi har inte märkt detta :S Och vi vart jätteförvånade verkligen. För vi har haft många marsvin, och borde verkligen ha märkt detta när vi klappat honom, men tydligen inte.

Iof så kan man inte se det direkt om man tittar på honom, då han är som ett litet lejon^^ (mycket päls och stor i kroppen).

Men denna "bula" eller vad det nu är, är rätt stor. Vi har inte haft ett marsvin som haft detta. Vänster sida, börjar bakom huvet och slutar kanske.. ja iallafall 5 cm längre bak skulle jag gissa.

Det är ingen böld, för den är inte rund direkt. Lite svårt att förklara… Men han har inte ont av det överhuvudtaget. Vi kände och hade oss och han brydde sig inte.

Så jag undrar vad detta kan vara?
För vi vet inte.

Jag ska se om jag kan ta ett kort och slänga upp med.

Tackar för all hjälp jag kan få!

Mvh
Jacqueline

tantnett
0

Det kan kanske vara en fettknuta?

Men är du helt säker på att det inte är början till en böld?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FunkyShrimp
0

Ja kanske det.

Men kan de vara så stora då? Fettknutor brukar ju vara små vad jag vet.

Jag vet att det inte är en böld nu, eftersom formen är inte som en. Men början till… då känns det väl som att den inte borde vara ojämn? Vilket den är

desidiosus
0

Tyvärr har jag inga svar själv att komma med, men om du inte får någon hjälp här så är det nog bra om du låter en veterinär titta på ditt marsvin. Men eftersom du skriver att han är pigg och inte verkar lida av "bulan" på något sätt så kanske ett veterinärbesök är ett onödigt stressmoment, så mitt tips är att du ringer Agrias telefonveterinär och rådfrågar. De kan nog hjälpa dig lista ut vad det är för något ditt marsvin har och ge dig svar på om du bör boka veterinärtid eller om du kan vänta och se ifall bulan utvecklas på något sätt eller försvinner.

Agrias telefonveterinär når du på numret: **0900 - 100 51 61
**och deras telefontider är:

Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Det kostar 25 kronor att ringa Agrias telefonveterinär, oavsett hur länge du pratar.

Hoppas att allt går bra!

FunkyShrimp
0

Jo vi har pratat om det här hemma, men just som du säger så tänkte vi höra här istället för o se om någon vet, just för att han faktiskt inte har ont av det alls och är lika pigg som vanligt. Juste det tänkte jag inte på! Tack så mycket :)

FeliciaS
0

Hrm, låter lite konstigt. Kan det inte bara vara att han har en kraftig nacke? Det var den första tanken som slog mig, lite konstig *s*

#2 små och små - upp till 2 cm i diameter har jag varit med om.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FunkyShrimp
0

#5 ne, kraftig nacke är det inte. man känner att det är en stor bulle liksom..
ska ta kort idag när jag kommer hem.

jaha okej. har inte koll riktigt på fettknutor mer än på mig själv jag haft^^