Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1470 ggr
[Buppie]
0

Behöver hjälp snabbt!

Ett av mina marsvin har blivit tjock och den andra har blivit jäöttetunn! Han har mycket päls men ändå känner man vartenda revben. Båda äter samma sak och bor i samma bur. Jag tror att mitt smala marsvin inte får pellets för att den andra dminerar bort honom eller nåt.

Jag la "den fete" i en annan bur och lät "den smale" äta två matskedar pellets men han åt endast några få pelletsar. han små knaprar hö.

Jag är jätteorolig för att han ska vara sjuk eller så. Vad kan jag göra för att få honom att gå upp i vikt? Ska jag be mina föräldrar att ta med honom till veterinären?

/en väldigt orolig tonåring.

Mari
0

Det kan vara så att den smala har problem med tänderna och inte får i sig maten som den ska. Så ett besök hos veterinären för tandkontroll kan vara bra för att få det ur världen.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Emma-U
0

Det låter som att det varit så här ett tag - stämmer det? Eller har han drastiskt gått ner i vikt nu på sistone?
Som #1 skriver så kan det vara något med tänderna, det är alltid alarmerande när marsvin inte äter som de ska. Ricg åtminstone till veterinären och rådfråga dem om vad de tycker, men det låter som ett veterinärsbesök är på gång…

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Sharkbait
0

Om du inte får en veterinärtid direkt så kan du behöva stödmata grisen, det finns en bra artikel här om stödmatning. Jag skulle rekommendera att du ger honom hövatten så han får i sig näringsämnen iallafall, men du måste ringa veterinären!

[Buppie]
0

Han äter hö och igår när jag matade honom så fick jag i honom 4 bitar pellets och han har druckit några droppar vatten. fick även i honom en liiiten bit av en morot igår också. Han har så ,mycket päls så jag har inte riktigt tänk på om han har varit smal eller normal. men jag har märkt att han har blivit tunnare och tunnare.

Har kollat tänderna och dom är inte för långa eller så….

Fattar ingeting…. :(:(:(

Ett av mina marsvin dog för 3 månader sen- är livrädd för att samma sak ska hända mina två små älsklingar.

Jag är själv hemma nu så kan inte kontakta veterinären. SÅ fort någon av mina föräldrar kommer hem ska jag fråga dom.

Tack för alla svar.

[Buppie]
0

JAAAAAAAAAAA!!! nu sitter han och äter lite uppblött pellets som jag ställt fram!! :D:D:D:D

han åt nyss lite mer hö också

Abico
0

Hur gammal är han som börjat tappa i vikt?

Hanna 

FeliciaS
0

#4 Det kan vara tänderna långt bak i munnen som krånglar.

Jag tycker han verkar fullt frisk :) Om jag vore du skulle jag ta upp han som är tunnare och stödmata honom så ofta som möjligt. Läs mer om det i artikeln "Stödmatning" ;)
Har själv samma problem, och med stödmatning funkar det bra att få allihop i bra hull.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

men ett tips kan vara att ha två skålar och fri tillgång till pellets och inte bara ge lite.

Rafflan
0

Asså du kan ringa till veterinären och rådfråga dom vi telefonen ;)

[Buppie]
0

Tack för alla tips :D:D

Har provat att stödmata honom men då skriker han och spottar ut det. Känner mig som en djurplågare när han skriker…. :(

Är det inte elakt att tvinga i honom?

VIll ju inte att han ska vara smal men vill inte heller tvinga min älskaling till något….

FeliciaS
0

#10 Skriker? Okej… *s*

Jo, att bokstavligt tvinga i honom är inte snällt, så länge han inte är jättemager och det inte är någon stor fara är det inte ett måste. Byt till en annan pellets så den kraftiga inte får i sig lika mycket fett och energi…? Vilken sort har du nu? Blanda också ut den med havre + kornkross.

Mvh Felicia

lomsen
0

#10 alltså du ska inte stödmata med pellets utan läs artikeln om det, du kan ge t ex barnmat som morotspure majspure  ärtpure mm

eller fortimell eller annat som det står om där, när min hona var sjuk och mager fick hon morotspure från burk i spruta det var jättepoppis och det innehåller kalorier å att de går upp i vikt också. Havregryn eller gröt av kli, havremust är andra bra saker att ge

om han hellre äter uppblött så ge det men han måste ju få tugga också

bröd kanske

persilja och broccoli brukar de ej kunna nobba. Jag har exakt samma problem som du med en vråltjockis o en smalis i samma bur har ännu ej särat dem men funderar starkt mest för att banta den tjocke dock!

FeliciaS
0

#12 Ja precis… Just det ^^,

Antog att du stödmatade med puré eller vätska genom pipett?

Mvh Felicia

[Buppie]
0

Min mamma jobabr på sjukhuset så hon ska ta med sig en spruta (utan nål såklart) och så ska hon köp barnmat. Morotspure och någon annan grönsaksort när hon kommer hem från jobbet (halv 4)

Eftersom han inte dricker så mycket, kan man droppa i lite vitaminer (som jag har i vattnet) i puren?

Tack så mycket för alla svar och tips :D

FeliciaS
0

#14 Bra att ni ska skaffa puré! :)
Man behöver inte (ska inte) ha vitaminer tillsatt i vattnet. Marsvin får i sig alla vitaminer de behöver om man ger dem rätt kost dvs. hö, varierade grönsaker 2 ggr/dag och kanske kraftfoder. Ta bort tillsatserna i vattnet - friskt och rent vatten är vad de ska ha i flaskan. Dessutom förstörs c-vitamin av syre och solljus, vilket gör att de ändå inte finns kvar längre än någon timma. Om han dricker dåligt ska du istället ge honom vatten via pipett också, eller lite gurka. Men grönsaker innehåller rätt mycket vatten och marsvins vattenbehov är inte precis jättestort.

Mvh Felicia

[Buppie]
0

Okej. tack så mycket :D

Morotspure blev det. Lurvas tyckte det var supergott :D

FIck också i honom en gurkbit :D

FeliciaS
0

#16 Det är ju jättebra! :) Blanda gärna i krossad pellets i morotspurén ^^

Mvh Felicia