Sprucken varböld...
Knutte har länge haft en stor knöl ovanför ena frambenet. han hade den redan när jag köpte honom, för ca 1½ år sedan. Efterson ingenting har hänt har jag trott att det r en fettknöl. Men idag så upptäclte jag att den ahde spruckit. Det var en stor skorpa som jag pillade bort och tryckte ut en stor mängd med var. Varet var inte flytande.
nu till min fråga. eftersom det var en stor skorpa är det nu ett stort hål där, ca 1-1½ cm i diameter. Den är även rätt djup, kanske 1½cm. Tror ni han behöver sys? Ska ringa vet imorgon, men tänkte om nån härinne kasnke visste hur man skulle göra..?
Hm, har ju haft ett marsvin som haft en varböld. Men jag kommer inte ihåg då det var 2 år sen :o Tror.. att vi.. juste, vetrinären sydde och så .. ärsch, kommer inte ihåg :(
Hur mår Knutte?
Det kommer gå bra :)
Usch då, det ser inte så trevligt ut :(
Kanske står det något till hjälp i [Bölder](../?ThreadId=e3a67b92-32ac-4d9e-9d1a-a80c4f3c7665&mDate=2008-10-28 13:55:35&gid=1000b806-84d5-453e-baae-fcaaeacbf111&rcount=320)?
Hanna
#3 Nej, det är ganska stort och djupt…jag läste där, men det lät mer som att det var små bölder, med små hål…:)
Ack så söt! :'D
Tror att han skulle klara en sövning då han har bölden över ena bakbenet, han behöver ju inte ligga på rygg. Mitt marsvin hade den på rumpan så hon behövde inte heller.
#6 Oj, jag skrev fel! Han hade den över vänstra frambenet…:) Lite förvirrad idag
Usch så läskigt ;P
Men jag tycker inte alls det ser allvarligt ut - det ser ju fint ut? Inte irriterat, sår osv. :) Tror bara du behöver hålla det rent så läker det av sig själv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8 håller med!
Är inte veterinär men det ser inte irriterat ut och hålet kommer krympa ihop. Håll rent….så läker det säkert ut av sig själv men visst håll ett öga på det!
Sanna
Se bara till att det läker inifrån och ut. Om den läker på ytan så kan ju ev var eller bakterier som stängs inne orsakar en ny böld.
Min Elvis hade en böld under hakan och den spolade jag varje dag med koksalt. Jag använde en spruta utan nål, som man kan köpa på apoteket. Han är en skinny så det underlättade ju när inget hår var ivägen.
Det ser väldigt fint ut, inte alls irriterat.
Det läbbigt ut med ett så stort hål. Är det verklgen 1½cm djupt?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Precis som #10 skriver är det viktigt att det får läka innifrån och ut. Risken är annars stor att du får en ny böld.
Det kommer att dra ihop sig själv. Se bara till att spola det rent dagligen.
Jag har själv haft en sådan på min Eldiga Iris, varet som kom ut "när det väl sprack" var som rena talget jättesvårt att klämma ut.
Men veterinären rådde att tvätta tvätta och åter tvätta.
Marsvin 4-ever
.
#8,9,10 Tack för svar! Nej, det är inte ittiterat eller så, det är mest stort och djupt…
#11 Ja, det är djupt, men det mesta är ju lös-skinn…men det var en stor böld…
#12 Percis så var det här varet oxå! Som talg, och det kom ut i en lång "korv" när jag tryckte ut det…
har inte läst alla svar men sys behöver det inte göras! har haft läskiga bråk-sår o liknande på mina marsvinskillar som med hjälp av sårtvätt och pilisalva (desinificerande salva) har dom läkt superfint! håll bara hålet öppet så det läker inifrån =) kan behövas tryckas ut var allt eftersom… lycka till :)
#14 Tackar!:)
Håll rent och kläm ut all var så kommer det läka ihop men du får nog räkna med ett ärr där.