Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 3038 ggr
marsvin2008
0

Agnes övre framtand är av

Idag när jag vägde och kollade tänderna som jag gör varje vecka (mån el tisdagar) då såg jag att den vänstra övre framtanden är helt borta.

Vad som hänt går inte att säga den ser ut att ha gått av ända ner i tandköttet… det är inte sårigt och jag har inte märkt att hon äter mindre, däremot så har hon gått ner i vikt 17g vilket inte är så speciellt mkt.

Ska jag ta henne till en vet eller behövs inte det. Om inte vad kan jag vara extra uppmärksam på?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

Framtänderna används endast för att bita av med, längre in i munnen finns det tänder som används för att mala ner maten. Framtänderna växer även ut relativt fort. Så länge hon inte börjar rasa i vikt så är det ingen fara, dela upp maten i lite mindre bitar kan du göra för att underlätta lite för henne.

Men att ta henne till veterinären är onödigt så länge hon äter bra, är pigg och det inte ser sårigt eller fult ut i munnen. Tanden bör börja växa ut igen relativt fort.

Hanna 

marsvin2008
0

#1 Tack! Jag vet inte om den gått av eller lossnat helt, men det ser ut som om det är lite vitt kvar under tandköttet. Antingen är de tanden som gått av där eller så är det en ny tandsibissing på gpng redan. :-) Hon äter som vanligt

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Emelie-E
0

När jag var hos veterinären med min kanin, vet inte om det är samma med marsvin, men det borde det vara.. Och då sa dem att man inte kan dra ut en tand, utan då måste man dra ut allihop. För tanden under kommer inte få något stöd och kommer därför inte att slipas ner. Vilket gör att tanden växer hela tiden.

Men jag är inte riktigt säker.. Så var det iaf med kaniner.

[Lynx76]
0

En av mina grisar bröt av båda tänderna för ett par veckor sedan, den ena var av ända nere i tandköttet. Fick stödmata henne och bara efter några dagar hade tänderna börjat växa ut, nu är de helt utväxta, jämna och fina, utan att jag behövde uppsöka veterinär =)

marsvin2008
0

Ska försöka få en bra bild och lägga in här sen. Jag tror det är bra med Agnes för hon kan äta både hö och gnaga på äpple…

tantnett
0

Lille Agnes då va klantigt att tappa bissingen.

Nåväl den växer ju ut fort igen men hon lär väl läspa ett tag.  fniss.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin2008
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja de va lite knasigt att mista den så där… Fast den behövdes väl.

Så här ser det iaf ut…

tantnett
0

Usch vad det gör ont i en att se den "tanden". Men tror inte att det berör henne något nämvärt.

Ge henne en förskottskram från mig med anledning av hennes namnsdag imorgon.

[findusen]
0

ser ut som den inte brutits ända ner.. eller så är en ny på gång.. ibland växer inte en ny tand ut men dom klarar sig ändå, men man behöver hålla efter och klippa ner motsvarande tand.. ett marsvin på jobb har mist en tand upptill och vi får klippa hennes motsvarande tand nere då ingen ny har växt ut..

min phille fick operera bort en tand nere och jag får hålla efter hans tänder uppe så de inte blir för långa.. men han har haft det så i ett år o det är inga problem =) han ser bara lite rolig ut :P

(lite suddig bild men man ser tänderna iaf :P)

marsvin2008
0

#8 Oh, tack ouinkar Agnes! ;-)

#9 Va? Hur  ska man kunna klippa tänderna? Och varför?. Det får då bli en vet som gör det på Agnes ifall det behövs… hur vet man om/när det behövs då?

[findusen]
0

#10 jag har använt vanlig klosax då sen har bra form.. man ser och jämför med dom andra marsvinen ;) och även med den andra tanden och så ser man ju i ditt fall isf att tanden går upp i den tandköttssträngen som går bakom framtänderna…….då är det dax att klippa!!

marsvin2008
0

"11 va? Jag förstår inte? Vad menar du med tandköttssträngen?

Och går tänderna att klippa me klosax? (kan inte vara speciell hållbara isf) Tänker jag inte våga mig på *huvva*

marsvin2008
0

Hmmm! Jag tror Agnes har problem med sin förlorade tand ändå… igårkväll när jag gav morotsbitar så kunde/ville hon inte bita/gnaga på dem. Men när jag gav småbitar så åt hon för glatta livet. :-)

Samma sak nyss med paprika, hon försökte men de blev liggandes i spånet så jag gav småbitar igen och då åt hon som en besatt.

Kan hon ha problem att äta hö också? eller tuggar hon be baktänderna? Hon äter då pellets i alla fall

Abico
0

#13 - Jo men det har ju med det här med att dom biter av med framtänderna att göra. Som sagt så ge henne små bitar för att underlätta för henne :) Höstrån kan hon nog få i sig, ge dom en tuss hö och sätt dig ner och iaktta dom så ser du ju om hon äter något.

Hanna 

[Lynx76]
0

Jag gav min Sivan riven gurka, morotspuré och uppblöttade pellets samt hövatten, sen när tänderna började växa ut fick hon lite mindre bitar och hon började tugga i sig hö nästan direkt, blev så glad när jag hittade henne med ett höstrå i munnen =)

Emelie-E
0

Man kan klippa höet så att det blir i mindre strån också. Då är det lättare för henne att äta.

marsvin2008
0

Fast hon sitter i höet och äter… och hon äter pellets hur mkt som helst… DEt ser då ut så i alla fall.

FeliciaS
0

#17 I så fall verkar hon inte ha några problem med att äta :) Håll koll på att hon fortsätter äta och framförallt kan dricka ur vattenflaskan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

hon dricker massor…

Jag har kippt hö ochg lagt i en matskål och hon var där och åt men sitter mest i höhögen. Ska väga henne imorgon å se om hon gått ner nått sen i tisdags.

marsvin2008
0

Så här ser tanden ut idag. :-) Som ni ser så har den växt ut fort…

FeliciaS
0

#20 Oj så bra! :D Ingen anledning till att oroa sig då ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

#20 Nope jag antar det. :-)

tantnett
0

Puttar upp med anledning av inlägg av samma tema från Teddysar.

marsvin2008
0

Ja jag såg den tråden… Skrev också däri.