Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1028 ggr
mmolin
0

Ny marsvinägare :)

Hej hej.. Jag har nyss köpt 2 underbara skinnys:). Två hanar som är 5 månader gamla.

Jag har läst på en hel del.. men det är några saker ja skulle vilja ha lite tips å råd om. Har nämligen inte haft just marsvin innan..å det finns säkert många här med massa erfarenhet..Glad

Först undrar jag lite hur ja ska bete mej så här i början för att få dom att känna sig hemma och bli tama. Den första dagen lät ja dom mest vara, så att dom skulle bli hemmastadda. Nu har det gått ett par dagar och jag har börjat sitta lite utanför buren, pratat lite med dom och matat dom lite. Den ena e lite modigare och vågar äta ur handen. Idag tog ja upp den ena och la den i knät, då kurrade den och som som vibrera, antar att den gjorde det för att den va rädd?? Ska ja vänta lite längre innan ja börjar ta upp dom?, vill ju inte att dom ska bli skrämda ibörjan, men samtidigt att dom ska börja vänja sig vid mig och bli tama..

En annan sak är kissandet, har köpt en kisslåda som jag har i hörnet med trä-pellets i, men dom förstår inte riktigt att dom ska kissa där, utan kissar lite överallt. Har läst att många får sina att bli rumsrena och kissa i låda i buren, nån som har några tips? Skrattande

Å är trä-pellets det bästa mot lukt å så??

Vore glad för svar och även andra bra tips om någon har..Skrattande

Creation
0

Jag tycker inte att du ska vänta längre innan du börjar ta upp dem korta stunder för att pyssla med dem, det är bara bra om du vänjer dem.

Tyvärr skulle jag inte påstå att det är särskilt många som får sina marsvin rumrena. De är ganska svårlärda när det kommer till just det skulle jag kunna påstå. Men det finns kanske någon här inne som har kunnat lära sina marsvin det, vi får se.

Träpellets tror jag inte är det bästa bottenmaterialet(om det var det du tänkte det som?), då uppsugningsförmågan är dålig och kisset därmed bara kommer att rinna igenom och lukta. Det är dessutom ganska hårt att gå på för ömtåliga marsvinstassar. Spån och toa-lätt brukar funka väldigt bra när det kommer till både lukt, "mjukhet" och uppsugningsförmåga. Glad Det skulle jag nog rekommendera istället.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fiona
0

Kul att du också har fastnat för dessa underbara djur Glad

Jag skulle börja hantera dom nu. Ta upp dom i knät korta stunder någon gång om dagen. Det är bra att dom vänjer sig vid din röst när du sitter & pratar med dom.

Jag har aldrig haft toalåda till mina utan dom kissar där dom vill. Vad har du för bottenmaterial i resten av buren?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Cuyi
0

Så kul! Det är verkligen härligt med marsvin :)
Bra att du läst på. Och det är absolut inge fel att fråga heller.

I början kan man börja med att locka fram dom med en gurkbit eller något. Upprepa det och småprata med dom. Gör inga hastiga rörelser och så där. Du har betett dig bra i alla fall :D
Kolla tråden Marsvinsspråk. Marsvin har olika kurr. Mitt brukar kurra för att hon har hört något ljud som hon inte gillar. Du kan nog smått och gott ta upp dom lite grann.
Marsvin kissar inte i kisslådor! Dom kissar var som helst. Rumsrena? Jo, visst går det väl :P Vet itne riktigt hur men.. det får någon annan svara på :) Trä-pellets har jag ingen erfarenhet av. Det är lite hårt mot deras fötter bara..

I alla fall, tycker jag att det är kul att du skaffat marsvin :D
Vad heter dom?

[Tootikki]
0

Att marsvinet kurrar och vibrerar tror jag är för att det njuter. Det finns en artikel om marsvinsspråk på mif som jag kan länka när mitt internet slutar vara så segt. Annars kan du kolla bland artiklarna här på sidan så hittar du det nog! det finns också en artikel om bottenmaterial som du kan kolla angående träpellets. Där står det vila som har bra uppsugningsförmåga och vilka som döljer lukt bra. Glad

Denna kommentar har tagits bort.
[Tootikki]
0

Oj! Det kom två gånger xD

============================

här är länkarna:

Marsvinsspråk

Bottenunderlag

Olofsberg
0

Jag frågade varför marsvin vibraerade, jag fick som svar att de frös eller så var de rädda.

Creation
0

#7 Om de inte låter, ja. ;) Men det här marsvinet som #0 pratade om kurrade, vilket tyder på andra saker. Tror att det kan vara "njutningskurr" i det här fallet om marsvinet kurrade ganska lågt.

mmolin
0

Tack för alla svar Skrattande

Dom små sötisarna heter Didrick och Dexter, ska ladda upp bilder sen oxå..

Men då vet jag att jag ska fortsätta med att börja ta upp dom å bekanta mig med dom, å inte vänta.. Det va bra, för man vill ju inte gärna vänta när man har fått två små underbara varelser..Glad

Okey då kanske det där med att dom bara ska kissa i en låda bara va lite önsketänkande då haha… för just nu har ja tidningspapper som underlag i hela buren och på det kutterspån och halm, men kanske ska pröva toa-lätt som underlag istället och sen spån o halm på det..

Men ni som hade toa-lätt, har ni det direkt som underlag, eller tidningspapper el likande under?

Ska läsa lite under Marsvinspråk då oxå..

Creation
0

Jag har för närvarande tidningar på botten, toa-lätt på det och lite halm/hö på toppen för att det ska bli mjukare. Vet några här som har spån på toa-lätten istället, utan tidningar underst då. :)

Cuyi
0

#9 Vilka fina namn! Och oj, nu är jag nyfiken på bilder 8D
Min kompis har toa-lätt, hon har det direkt utan någe. Tycker det är lite hårt men jaja..

Crania
0

Kul att du skaffat nakenfisar! Jag har tre stycken och dom helmysiga.
Mina marsvin har också hörntoa, fast dom förstår inte vad den är till för. Dom använder den till säng ibland, så det var inte helt bortkastade pengar i alla fall. 
Ett tips! Mina nakenfisar älskar hundfällar (vetbed) jag brukar lägga en bit ovanpå hustaket. Jag fäster den så att den inte kanar av (använder gardinklämmor), sen brukar dom ligga och mysa där. Antar att det inte är lika mysigt att ligga direkt på spånet.

mmolin
0

Tack för alla tips..Väldigt bra sajt det här!

Nu har ja lite olika underlag å pröva mig fram på..

Å det där med hundfäll va en bra ide, det ska ja köpa så att dom får lite mysigare Kyss

[Tootikki]
0

Om du vill få dem rumsrena (eller som min kära vän kallar det, rumprena ;P) så kan du prova att varje gång du ser något av dina marsvin uträtta sina behov på fel ställe flytta dem till "toaletten". Och så kan du flytta altl nerkissat spån (om det är det du har som bottenmaterial) och alla bajspluttar till toaletten. Jag tror att du också ska belöna dem med en godisbit om de bajsar/kissar på rätt ställe

JAg har ingen aning om detta funkar eftersom jag än så länge inte har marsvin själv, men jag har läst det på ett flertal ställen och det verkar vara det bästa sättet. Fast du kanske redan har provat dettaGlad

FeliciaS
0

Välkommen hit! :)
Roligt att du skaffat marsvin - de är helt underbara små filurer. Jag ska försöka svara på dina frågor.

För att de ska vänja sig vid sin nya miljö och vid dig, finns det inget bättre än att tillbringa mycket tid tillsammans med dem. I början är det viktigt med inte alltför långa stunder, men ganska ofta. Mata de gärna med någon liten grönsaksbit så känner de sig lugna - marsvin äter bara när de är trygga. Kurret tyder troligtvis på att han tycker något är obehagligt för stunden, ex. ett högt ljud eller annat läskigt. Men det kan också vara för att han njuter.

Det är omöjligt att få dem att bli rumsrena genom att bara sätta in en låda i buren… Lägg kisset i lådan där du vill att de ska kissa, så att de känner doften av kisset där i. Beröm de när du ser att de kissar där. Ha även samma låda ute på golvet när de är lösa och lär de kissa i den där genom att varje gång de kissar någon annanstans flytta de till lådan. Du kan absolut ha Toa-Lätt i "kisslådan", det suger upp väldigt bra utan att lukta. I resten av buren rekommenderar jag dig att ha ett lager Toa-Lätt (ca 3 cm) och sedan ett minst lika tjockt lager vanligt kutterspån. Toa-Lätt suger upp bra och undviker att det uppstår kisslukt, medan spånet är lite mjukare och skönt att vila på :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kurree
0

Hej!
Mina marsvin kom hit för två dagar sen.. och de vågar fortfarande inte äta? De ligger blickstilla under höet och vad jag hör äter de inget av det och har det ätit av grönsakerna heller, hört några små pip två gånger som ändå livstecken i princip.. Vad ska jag göra? Ska jag låta dem ligga kvar där och hoppas att de snart vågar äta? Hur lång dit kan det ta?

Eller ska jag försöka ta upp dem i knät och lägga mat vid dom? Obestämd

Förlåt för att jag tar den här tråden lite men det är ju om ungefär samma sak..?

Abico
0

#16 - Förhoppningsvis har dom ätit någonting på två dagar, annars hade dom nog varit rätt risiga nu..
Jag skulle ge dom så mycket lugn och ro som möjligt men tillbringa tid runt buren så att dom ändå vänjer sig vid dig, sätt dig och läs en bok intill buren tex.

Hanna