Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 674 ggr
Teddysar
0

Brytit tanden ?

I morse när jag gick in till marvinen och skulle ge dom mat så såg jag att Mille höll på med munnen hela tiden :S så jag tog upp han och kollade i munen . Och då såg jag att den ena fram tanden hade brutit av så att det bara fanns en liten liten stump kvar :(

och han blödde lite. Är det farligt eller kommer den växa ut i gen ?

Sen har jag även märkt att han fäller och näsan har varit smutsig några gånger.

Tack i För hand

Sara

tantnett
0

Puttade upp tråden: Agnes övre framtand är av! till dig hoppas det ger dig lite råd.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Teddysar
0

Tack ! okej :/

för tanden kan la inte bara ramla av :S?

Teddysar
0

ingen som vet :/`?

Teddysar
0

ser att det är många som har läst tråden XD! ingen av alla er som vet vad jag ska göra?

tantnett
0

Har själv ingen erfarenhet av detta. Har ju turligt nog varit förskonad från det.

Men tanden växer ju ut igen, se bara till att han kan tugga ordentligt. Du kan hjälpa honom med att råriva/finfördela grönsakerna /maten.

Teddysar
0

så då behöver jag inte åka till vetrenären `?

tantnett
0

Nej inte om han kan äta.

Det är som sagt var det viktigaste. Skulle du märka att det stör honom så får du hjälpa honom med finfördelat eller stödutfodring.

Ha även koll på vikten.

Teddysar
0

okej TACK!!!!!!

Kommer ställa en fråga till dig genom mejl här på iFokus :D

Teddysar
0

om det går bra :D

Teddysar
0

hur lång tid tar det innan tanden växer ut till normal längd i gen ?

[SusannaK]
0

På ett av mina marsvin som inte längre finns hos oss….så han bröt båda framtänderna! Dom är ju rätt så tunna…dom kan bryta en tand genom o rusa in i bur gaveln  eller slå av dom om dom faller olyckligt.

Jag finfördelade maten rev morot osv…dom tuggar ju maten med sina kindtänder. Men det kan bli lite jobbigt att "mata" in maten i munnen när inte framtänderna finns där så upplevde jag det. På en vecka hade redan tänderna vuxit ut såpass så allt va ok igen.

Så du ska se det ordnar sig!

Kram

Sanna

marsvin2008
0

Agnes tand växte ut på bara några dagar… När den var liten/av rev jag alla grönsaker i minibitar och handmatade henne med dem, alltså jag gav henne småbitar en och en från handen så hon fick in dem i munnen.

Nu äter hon stora bitar igen.

Tror inte du behöver åka till vetten och jag tror inte hon har ont så länge hon äter själv.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

Det är ingen som helst fara, det är sånt som händer ibland ;)
Den kommer växa ut men håll koll på att han äter som han ska. Du kan dela grönsakerna i små tärningar/bitar och ge honom, äter han inte det kan du koka det till puré eller köpa på burk. Se också till att han kan dricka ur vattenflaskan, kan han inte det får du ge honom även vatten via pipett. Yttligare något som är viktigt är att han äter hö. Gör han inte det kan du ge honom hövatten. Pellets kan lätt blötläggas, eller krossas till pulver för att ges i purén via pipett.

Läs mer i artikeln "Stödmatning" :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Teddysar
0

tack!!