Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1172 ggr
irma
0

Olika pappa i samma kull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan marsvins ungar ha olika pappor i samma kull? Katter kan, men kan marsvin det?

Ursula gick länge med Sune, verkade inte bli några bebisar så jag satte henne till Groggy i ett par veckor, men icke tyckte jag och flyttade tillbaka henne till Sune. När hon fick bäbisarna var en som pappa Groggy i utseendet och denna bruna bäbis som inte är lik Groggy alls… + att Hugo vägde 140 gram vid födseln…

En fråga till: Kan någon här se på Hugo om han blir som en peruan i pälsen? Mamma är Peruan (med papper) och pappa (groggy) är korthårig med virvel (Crested) eller Sune (peruan).

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild till…

Diana61
0

Har faktiskt ingen aning. Jag har aldrig tänkt på det. Jag hoppas någon annan här vet om detta är möjligt.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Jag har hört att det ska gå, men det är hemskt sällan. Jag tror det faktiskt var ett zoo som berättade det för mig, men jag kommer inte ihåg varför *s* :P Hemskt gullig unge var det där i alla fall!

irma
0

#2 jag hoppas att någon annan här kankse vet det…

#3 kanske jag lyckats med det där mer sällan då :-) för dom andra honorna som blivit parad med dom andra två hannarna har alltid ungarna fått utseendet efter pappa,,, men denna unge är totalt udda… brodern till denna bruna vägde 80 gram och tyvärr var den så svag men ändå livskraftig i två veckor sedan hände något och den dog för mej,,.och den såg ut som hanne nr. 2 (Groggy, korthårig och svart) medans unge 1 vägde 140 gram och såg mer ut som hanne nr. 1 (hanne Peruan)

skinnymarsvin
0

Jag tror att marsvin helt klart kan bli befruktade av fler hanar.

Rent kroppsligt har de ju två livmoderhorn precis som hundar o katter, och jag vet att jag vid ett flertal tillfällen fått marsvinskullar med ungar som ser ut att komma från två parningar. Det kan födas ett par bebbar som är helt normala och det kan födas bebbar som är nästintill prematura i samma kull. Det har inträffat då honan gått med hane under 6-7 veckor. Jag försöker alltid se när mina honor är brunstiga och sätta in dom till hane för att då vet jag när hon blivit parad exakt och det blir ett färre antal ungar i kullen. Mina skinny o bärare föder nästan alltid stora kullar med upp till 6-7 ungar och man kan reglera detta med kontrollerad parning. Hitills har det gett gott resultat med de kontrollerade parningarna och om jag jämför med de fria parningarna så föds det där fler bebbar.

Man kan dra parallellen med en tik som man parar under flera dagar i löpet, då kan valparna bli i olika utvecklingsstadier.

/Hannah

irma
0

#5 aha,,, då kan det vara så i mitt fall att Sune är pappa till jätte bäbisen som är brun, eftersom han gick längst med honan. Och den andra ungen som Groggy troligen är pappa åt gick med honan efter Sune och kortare tid…. och den ungen var väldigt klen, vinglig m.m. och liten,,så den var antagligen född lite för tidigt,,jag fick för mej att den inte var riktigt klar ännu,,,dels var kroppen mycket kortare på honom än andra "normala" bäbisar som jag fått och dels var han mycket tröttare men åt med god aptit när jag matade honom, och han begrep inte var han skulle tutta på honan var mest i baken och letade. Men när jag tog upp  honan och visade honom tutten så försökte han i alla fall.

Men då kommer man till nästa fråga;,,, kan honan bli brunstig om hon redan är parad med en hanne? (om man inte har tur att man flyttar henne medans hon är brunstig efter första parningen) 

Skrattande nu blev det virrigt här tror jag

skinnymarsvin
0

Jag är övertygad om att de kan bli brunstiga 2ggr eftersom de har 2 livmoderhorn och med tanke på tidigare berättade händelser gällande den här frågan.

Kanske inte alla honor blir det systematiskt utan att det inträffar nån gång ibland???

irma
0

det här är onekligen intressant…  det du skrev i inlägget #5, första parningen mellan Edvina och Spike. Dom var så oroliga och nästan skrek, då tog jag Spike till Edvina och dom parade sej,,,oh shit, vilken tjur han är Generad i alla fall så fick Edvina 5 ungar och det var första kullen.

Nu fick hon "bara" 3 och en var död och då hade hon gått med både Sune och Spike i olika omgångar innan hon blev dräktig.

idipidi
0

Och jag tror inte ett dugg på det här med flera pappor till samma kull. Med ett undantag - om man bytt partner till honan mitt i högbrunsten. Men marsvinshanar producerar dessutom en "propp" som har till uppgift att hindra andra hanar från att para sig med henne.

Att de skulle brunsta igen sen när de är dräktiga tror jag inte på, det har inget att göra med hur livmodern ser ut utan hormonnivåer så får dem att gå i brunst. Hormonsystemen hos de flesta däggdjur ser effektivt till att när ett djur är dräktigt så är det inte mottagligt för parning mer.

Jag lyckas inte hitta något vetenskapligt belägg för dubbla dräktigheter hos marsvin någonstans när jag letar.

Detta med att några ungar är outvecklade vid födseln beror på att de dött tidigare i dräktigheten.

bejtedejte
0

Hej och välkommen Ida! :)

skinnymarsvin
0

Tror du det gjorts några vetenskapliga undersökningar då ??? Kanske inte är så konstigt om du inte hittar nåt………
Katter får ju barn med fler än en katthane.

De prematura bebisarna som fötts tillsammans med stora utvecklade här hos mej har inte varit döda då de fötts utan vid liv.
Huruvida det egentligen förhåller sig får väl vara osagt, man kan inte säga att nån har rätt eller fel då det inte finns fakta att tillgå. Jag utgår ifrån mina egna erfarenheter och det jag själv fått uppleva i samband med kullarna hos mig.

idipidi
0

#10 Hej! *vinkar*

idipidi
0

#11 Marsvin finns faktiskt rätt väl beskrivna vetenskapligt iom att de är labdjur. 

Storleken i en kull varierar kraftigt beroende på hur bra tillgång på näring de fått i livmodern. 

Menar du att hon skulle ha brunstat igen efter två veckor, eller hur menar du?

irma
0

Det jag mest funderade över med att den lilla bäbisen (som föddes samtidigt som bamse bäbisen) inte var utvecklad invärtes, den var utvecklad utvärtes men mycket kortare i längden än en "normal" bäbis,, den var dessutom livskraftig, åt mjölken bra som jag gav den med spruta,,,gillade morotspure som jag också gav den. Sista två dagarna innan den dog åt den själv kokta morötter från ett fat,, anledningen till att den dog är nog att den blev för kall, hade den i ett annat rum och på morgonen var den så kall för den hade klättrat fram och satt ovanpå fleece filten (hade hundbädd i botten och sen lindat in den i en fleece filt),,
Eller så var det något fel invärtes på den, död är den i alla fall, vilket var synd för den var så himla söööööt :-)