Tappar hår = stress?
Min gamling på 5½ år började tappa hår på magen för ca ett år sedan, sen växte det ut och blev bara tunnhårigt där. Vet. kollade sist han var in för kontroll och de trodde inte det var nått allvarligt då han var pigg och fin annars.
Nu när hans två pojkar kommit hit som sällskap har jag märkt att han tappat mera under magen och börjar även bli tunnhårig på en bit av ryggen.
De tjaffsar lite då och då om rangordningen så jag tänkte att det kanske är stress som utlöser att han tappar hår?
Eller kan det vara åldern?
Hittar inga kusar eller liknande i pälsen och jag har inte badat honom på jättelänge så det kan inte vara något sånt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Selnic ? om jag inte blandar ihop andra sjukdomar så är väll selnic en sjukdom som gör att dom tappar hår på just magen .. specielt gammla marsvin
#1 Det ska inte vara det då veterinär kollat och ej tyckt att det var någon sjukdom :S
Och har han selnic så borde väl hans 2 burkamrater ha det också? Och kanske mina andra 3 marsvin som jag har i samma rum? Och de har inga symtom alls
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 vetten kanske hade fel ?
#3 Kan iofs hända men vet. jag använde mig utav skulle vara den som kunde mest om marsvin så jag tror inte det är fel.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#5 Okej fast jag har ju vart dit med honom när han började tappa hår och då sa vet att de trodde inte det var något allvarligt, inte nå Ohyra eller liknande :S Och den veterinären var bra på marsvin.
Han kliar sig heller inte mer än normalt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 Det har ju vuxit ut en gång som jag skrev i #0 fast kom ut mer tunnhårigt, nu är det nästan kalt och på fler ställen, börjar även bli urtunnat på ryggen.
Han är vanlig korsningsmarsvin som har rex och teddy i sig som är rasmarsvin, han är släthårig och korthårig.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det jag läst om sellnic stämmer heller inte in på Tabasco.
Detta var vad jag hittade på nätet:
"Första symptomen är rödaktig och mjällig hud. Marsvinet börjar sedan tappa hår i små tussar med en mjällflaga längst ner. Kvalstret orsakar klåda, och marsvinet kliar sig eller biter så sår uppstår.
Marsvinet kan även uppvisa kramper då man rör vid det. "
Det är inte rödaktigt eller mjälligt, han tappar ej små tussar utan det är som att han blivit tunnhårig som gubbar blir på huvudet och nu lite flint på vissa ställen.
Han kliar sig heller inte fast det står att kvalstret orsakar klåda, han biter heller inte så att det blir sår och han krampar absolut inte när man tar i honom :P
Så sellnic känns ganska så uteslutet.
Så kan de tappa hår och bli tunnhåriga för att de blir gamla? Jag har aldrig haft ett marsvin som blivit så här gammalt så jag har ingen aning. Hästar kan börja fälla när de stressar för mycket så jag undrar om det kan stämma med marsvin också.
Någon som vet?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jag tycker dock att du ska ta han till en annan vet eftersom att det där inte verkar normalt
#10 jo visst fast jag har ju vart där en gång så det känns onödigt att åka in igen när jag misstänker att jag kommer få samma svar som sist.
Han verkar ju inte lida utav det och jag vill inte att de ska hålla på att ta en massa prover och dyl på honom då han är gammal och sliten.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har läst nånstans att det kan bli så att äldre marsvin får kala fläckar/tunn päls utan att det behöver vara farligt. Men jag är väldigt ny på marsvin och har som sagt bara läst det nånstans. kanske någon som kan lite mer kan svara?
#11 joo de förståss .. vi får väll hoppas att det bara är ngt som har med åldern att göra :)
Sune blev tunnhårigare vid 5 - 6 års ålder, aldrig så att det märktes med riktigt tunna fläckar eller så men det kändes tydligt att pälsen tunnades ut. Speciellt var det på magen, ner mot ljumskarna.
Hanna
Vissa av mina marsvin har blivit tunnhårigare vid lite högre ålder, den ena vet jag att det berodde just på åldern ^^,
Så det behöver inte vara något mer allvarligt än ett ålderdomstecken.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
tack för svaren :) Ska hålla koll så han inte tappar ännu mera eller att burkamraterna börjar tappa också, jag misstänker att det är åldern eller att han är lite stressad.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Min ena gamla marsvinstant tappade hår om sidorna av magen när hon blev äldre, jag tror att det är ganska vanligt hos lite äldre marsvin. Det har något med hormonerna att göra har jag för mig. Jag tror inte att du har så mycket att oroa dig för, men håll koll så att han inte kliar sig ändå. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#2 Ett marsvin kan sellnic som har brutit ut medan burkompisen inte har det. Marsvin kan bära på sellnic utan att det bryter ut om marsvinet är i god kondition. Om det av någon anledning får ett försvagat immunsystem, t ex vid flytt som är ett stressmoment så bryter det ut. Därför är det viktigt att behandla alla marsvin om ett har sellnic.
På din beskrivning så låter det inte som om din gamling har sellnic.
#9 Visst kan marsvin börja fälla när de blir stressade. Inte kanske fläckvis utan mer "överallt". De kan också bli mjälliga vid stress.
#18 tack för ett bra svar :) Mjällig är han inte och han fäller bara på magen och lite på ryggen.
Dock verkar det ha avtagit nu, för har ej märkt att mer har försvunnit. Han kliar sig fortfarande inte och han äter och mår bra som vanligt förutom att ena burkamraten är ganska så hård mot honom så nu i helgen får elakingen flytta hem till sitt riktiga hem så det blir lugn och ro här hemma :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se