Färger och raser ?
Det här med färger och raser tycker jag är en svår bit, särskilt förgerna. När det gäller raserna så är det bra mycket lättare men bland de långhåriga har jag fortfarande problem. Skillnaden mellan Rex och Teddy har jag aldrig pått kläm på och hoppas någon kan ge mig en enkel förklaring så jag äntligne får till det.
Färgerna kommer nog att ta lång tid innan jag får kläm på dom. Eller vad säger ni? har ni lätt för alla färgerna ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Rex och teddy har bara en genetisk skillnad. De ser likadana ut. Vi har ju en kortfattad artikel här nu, där man kan snabbkolla. Så småningom kan vi lägga upp bilder på de olika färgerna också.
Jo jag vet att det är en genetisk skillnad mellan dom, men hur i hela friden ser man det på dom? om jag ställer upp två av dom så kan jag ej säga vilken som är vilken.
Jag har också tanke på att lägga upp bilder på alla färgerna, för det är en intressant sak att ha tycker jag plus att nya marsvinsfolk kanske ej har en aning om alla dessa olika typer.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

jag har ingen aning om nånting med färgerna. Elina förklarade en gång vad nonself och self va men de har jag glömt…hahhaa
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Nonself är flerfärgade korthåriga. och Self är enfärgade korthåriga.

aha 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
he he 

#2, man brukar säga att rexarna oftast är mjukare i pälsen, men självklart finns det riktigt sträva rexar och riktigt mjuka teddys. :)
De långhåriga raserna är:
Peruan (med två virvlar på rumpan, pälsen växer framåt)
Alpaca - lockig peruan
Sheltie - långhår utan virvlar
Texel - lockig sheltie
Coronet - sheltie med virvel i pannan
Merino - lockig coronet
Ostandardiserade:
Lunkarya - svensk ras med lång, sträv päls
Satin - finns i alla långhårsformer förutom lunkarya (även om det hade gått att avla fram)
#7, Tack för detta beskrivning av raderna 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag tycker färger är jättekul =) Kan nog de flesta färgerna skulle jag tro, fast jag kan dem inte genetiskt.
Vad bra Theriss, då vet vi vem vi skall fråga om färger 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#7 Du glömde i ost Curly det är en korthårig Lunkarya. Även så i OST så har vi Ridgeback. Lägger upp en bild på min Vips Vilde Ville som är en Ridgeback.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
oh vilken söt ville!
Håller med! jätte söt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det är så kul med rasmarsvin. I början på 1970 talet, när jag var 12-13 år importerade min kompis Sofia de 2 första rasmarsvinen till Sverige och startade en smådjursklubb tillsammans med en annan tjej/dam (?). Vi andra tyckte nog hon var helt rubbad - rasmarsvin!! Lägga pengar och möda på sånt. Hon åkte också på utställningar med de.. Men det är ju kul att se hur detta har utvecklats med tiden. Hade dessutom aldrig trott att jag skulle vara marsvinägare!!

#11, men curly och ridgeback är inga långhårsraser.. naturligtvis finns det fler marsvinsraser än de jag räknade upp ovan. :)
Skinnymarsvin är icke att förglömma ! Från årsskiftet tävlar de i ras på dispens vid utställningarna och har alltså lämnat guidestandard gruppen som de gått i tidigare.
Ridgeback marsvin är ju inte så vanliga men oj så söta.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
En Sheltie och en Coronet är ungefär samma fast en Coronet har en virvel… Här kommer en Coronet och en Sheltie :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus