Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2230 ggr
Elli
0

Nyligen ensamt marsvin

Som jag skrev ett inlägg innan så fick vi avliva mitt ena marsvin idag. Kvar blev hennes kompis på 6 år.

Jag behöver lite information om hur man ska göra, ska man byta till en mindre bur så hon inte känner sig ensam eller hur har ni andra gjort?

Andra saker man bör veta?

emelie92
0

Jag tycker du ska låta marsvinet få bo kvar och ge den lite extra uppmärksamhet. Har du möjlighet att skaffa en marsvinskompis till henne?

Elli
0

Efter vi kom hem från veterinären efter avlivandet så bytte vi bur till en mindre till Panda (6 år). Hon står nu i vårt vardagsrum så hon får känna lite gemenskap. Tyvärr har jag ingen möjlighet att skaffa en kompis, hon är ändå trots allt 6 år.. och efter henne vill jag inte ha fler djur.

Abico
0

Om du tänker skaffa fler marsvin senare så föreslår jag att du skaffar två yngre honor direkt, då behöver du inte köpa en kompis till den nya när din äldre hona dör sedan.
Vill du inte ha fler marsvin när din sexåriga hona dött så skulle jag försökt få kontakt med uppfödare/ omplaceringshem i närheten. Fråga om dom har någon hona som dom kan tänka sig att låna ut som sällskap till din hona under hennes sista år, 6 år är ju ingen ungdom direkt.
Men en kompis så snart som möjligt skulle jag rekomendera.

Hanna 

Sandra-B
0

Håller med Hanna (#3).

Vill du inte ha fler marsvin så kan det hända att det finns nån uppfödare i närheten som kan tänka sig att låna ut en hona (exempelis en avelspensionär) som kan gå som sällskap till ditt marsvin så länge så att hon slipper leva i ensamhet.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

FeliciaS
0

Håller också med #3 och #4.

Att flytta henne till en mindre bur av den anledningen gör det nog bara tvärtemot - en mindre bur är aldrig positivt. Hon vill nog hellre vara kvar i den gamla där spåren av kompisen finns i så fall. Hur kul är det att bli ensam instängd i ett ännu mindre område? ;)
Om hon är 6 år tycker jag absolut du ska skaffa kompis till henne. Hon kan ju dö av sorg. Hör med något omplaceringshem efter en vuxen hona eller hos en uppfödare :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Magda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

iFokus bråkar, har försökt skriva flera ggr nu att jag har en hona att låna ut om du skulle bo inom rimligt avstånd för att hämta henne och även lämna tillbaks henne om det skulle behövas ngn gång…

4år och pensionerad avelshona är hon..

Denna kommentar har tagits bort.
Elli
0

Tyvärr kan jag inte ha ett till marsvin, vi har henne uppe så fort vi är i samma rum och pratar med henne, så det ska nog inte vara några som helst problem. Eftersom hon troligen kommer vara aggressiv mot det nya marsvinet som vi då skulle skaffa, blir det ett riktigt hårt jobb endast för hon ska ha en kompis.

Men tack för era förslag:)

Creation
0

#8 Varför skulle hon vara aggressiv mot det nya marsvinet? Jag skulle säga att det är ganska ovanligt, särskilt hos honor.

Jag tror definitivt inte att en människokompis räcker, särskilt inte om det är ett marsvin som har levt så länge med sin kompis, hon måste sakna den rejält… det tog bara en månad utan marsvinskompis för att min sjuåriga lilla gris skulle somna in, trots människosällskap. Gråter

Jag skulle rekommendera att du lånar in en marsvinstjej istället, oftast går det att sätta ihop två marsvin utan några som helst problem.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fiona
0

En männsika kan aldrig ersätta en marsvinskompis, även om ni kelar med henne så ofta ni kan. Ditt marsvin kan inte komunicera med dig som den kan med ett annat marsvin, finns  chans att ditt marsvin dör i sorg om den inte får en kompis snarast. Hur kan du vara så säker på att hon skulle vara aggresiv? Värt att testa i alla fall!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

#8 Marsvin är flockdjur! De har inget rättvist liv om de bara får sitta i en bur helt ensamma. De är beroende av att få prata, umgås, busa, sova och äta tillsammans med andra marsvin. Sedan sista juli 2003 (2005?) är det lag på att marsvin ska bo i par om minst 2 individer. Jag anser att det är egoistiskt att låta marsvin bo ensamma om de kan gå ihop med andra marsvin, det finns ingen anledning att låta en stackars gris sitta ensam sådär =/
Det tar inte mer tid eller kostar särskilt mycket extra med ett marsvin till. Varför inte låta henne få ett lyckligt liv livet ut?

Mvh Felicia

Elli
0

Ja varför skulle det inte vara svårt att sätta ihop henne med ett annat? Jo för jag vet att det inte går. Jag hade enorma problem med det andra marsvinet och henne, hon var aggresiv och det tog månader innan hon inte gjorde anfall.

Det är så det ligger till, och jag har ingen möjlighet att skaffa ett marsvin till..så är det bara.

ElinLi
0

Men snälla marsvinet e ju 6 år det e välldigt onödigt att skaffa ett till då om hon inte vill ha det sen när det äldre avlider.. så mitt tips är att ni helt enkelt gosar med henne så mkt som möjligt hennes sista tid :)

Fiona
0

Men kan du inte höra med en uppfödare om du kan få låna en unge till henne då? Det brukar funka ,ed unga djur.

#13 Vadå onödigt? Tänk om hennes marsvin lever i två år till? Ska hon sitta själv i två år då? Om hon kan få tag i en liten hona att låna så är det väl perfekt så länge dom funkar ihop! En människa kan aldrig aldrig ersätta en marsvionskompis!!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Creation
0

#13 Vaddå onödigt? Marsvin kan i bästa fall leva i upp till 10-15 år, inget säger att det här marsvinet kommer dö av ålder när som helst..  Obestämd

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Teddysar
0

säger samma som det flesta : du borde låna in en hona som kan få bo med din äldre hona för människor kan ALDRIG ersätta en marsvinskompis!!

ElinLi
0

Nej men jag fattar inte hur ni kan gå på folk så mycket.. när hon säger att hon absolut inte kan så kan hon inte . Punkt slut

Rafflan
0

#12 kolla runt om det finns någon uppfödare i närheten du kan låna en unge av som hon sen kan ta tillbaka när din hona går bort. Har du ingen uppfödare i närheten är det inte mycket du kan göra om du inte vill omplacera din marsvins tös ;)

Till alla andra: enligt lag bör marsvin bo 2 och 2, nu finns det ett skäl till inte då hon kanske inte kan få tag på någon unge och vill kanske inte sälja sin gammel tant. Sen har ingen här väl påstått att en människa kan ersätta en marsvisn kompis? Men att sysselsätta honan gör ju att hon inte sitter ensam i sin bur å her tråkigt å mår då bättre av att vara utan för buren och göra saker ju :)

Fiona
0

#17 gå på folk så mycket? Jag tänker endast på marsvinets bästa när jag tycker att hon ska testa med en unge!

#18 Jag förstår att hon kanske inte vill sälja ett så gammalt marsvin, men det är värt ett försök att testa med en unge. Jag menar bara att marsvin måste ha varandra för att må bra, och för att det ska gå behövs det en marsvinskompis.

Jenny

Rafflan
0

#19 måste å måste, finns många som inte vet om lagen om att dom ska bo 2 och 2 och har marsvinen själva och deras marsvin mår bra ;)

Klart om hon kan bör hon ju prova, men nu kanske hon inte kan om det inte finns någon uppfödare i närheten elr någon som kan låna ut en unge ;)

Fiona
0

#20 deras marsvin kanske mår bra men jag tor att dom skulle må betydligt mycket bättre med en kompis. Näe men hon har ju inte asgt om det finns mölighet att låna någon unge av någon än, om det inte finns så är det väl kanske inte så jätte mycket att göra.

Jenny

Rafflan
0

#21 så bara för att hon inte skriver det här har hon inte kollat? (a)

Skriver du allt som händer och vad du gör med dina marsvin här eller? ^^,

(skämt å sido XD)

FeliciaS
0

#12 Om jag ska vara ärlig tror jag inte det är några som helst problem att sätta ihop din hona med en annan om sammanförningen sker på rätt sätt. Ofta bryr man sig inte om att låta de träffas på en neutral yta såpass länge att de accepterar varandra helt innan man sätter in de tillsammans i en bur. Läs artikeln "Att sammföra marsvin"…

#17 Vadå absolut inte kan? Har man en gång skaffat djur har man ansvar över de livet ut! Självklart kan det uppstå oväntade saker, men det här är inte någonting sådant. Skulle inte jag kunna erbjuda en marsvinskompis till mitt marsvin som blivit ensamt skulle jag sälja det, h*n skulle få det bättre i ett nytt hem med kompis. Det är prioritering nummer ett gällande marsvin.

Mvh Felicia

Fiona
0

#22 haha jag tänkte mer att om hon hade kollat upp det så hade hon antagligen nämt det här, eftersom det är de som disskuteras just nu ^^

Jenny

ElinLi
0

#23 Jaa kan hon absolut inte så kan hon inte det finns inget ni kan göra något åt .. och att försöka tvinga henne att köpa ett till kan det bli ennu värre ist.. Jag tror nog att hon vet vad som e bäst för hennes marsvin  inte ni!

Fiona
0

#25 Snälla du vad kan bli värre utav att vi ber henne, för sitt marsvinets bästa, att skaffa ett till? När det finns en lag som säger att marsvin ska bo två & två så tror jag nog att det finns någon mening med den lagen. Jag tror inte på att marsvin mår bra utav att sitta själva, vem som än säger det!

Jenny

Elli
0

Oj herregud vilka diskutioner det blivit sen inatt. Ni är härliga ni. Men nu ska jag förklara hur allt ligger till och varför jag inte kan skaffa ett marsvin till.

När jag skaffade Nelly som avled i torsdags tog det månader innan Panda (som jag har nu) blev snäll mot Nelly. Nelly var då alltså en liten unge, även då blev Panda aggresiv.

Varför jag inte vill skaffa ett marsvin till är för att jag har inte tid för ett till, jag vill inte bygga upp en ny relation med ett marsvin för att sen ge bort det när Panda dör. Dessutom går jag fortfarande i skolan, har då inte tid med ett nytt marsvin och sålänge Panda är glad och äter och jag gosar med henne tycker jag det är bra.

Jag hoppas ni förstår hur jag menar, självklart vill jag Pandas bästa.. men om man skaffar ett marsvin så fort det andra dött håller man på så för evigt, en cirkel som aldrig tar slut.

Panda hälsar att hon har det bra, äter som en liten gris och gosar med migSkrattande

Fiona
0

#27 Okej, jag förstår ditt resonemang. Men hur sammanförde du Panda & Nelly?

Det är ett stort ansavr som följer med när man skaffar djur och som man har ända tills den dagen djuret går bort. Och nu när Panda är ensam tycker jag att det är din skyldighet att skaffa ett till. Du skriver att du inte kommer ha tid & att du går i skolan. Men man går i skolan i cirka 6 timmar, lägg sen till cirka 9 till 10 timmar på natten när du sover, så länge får ditt marsvin sitta själv om dagen = 15 till 16 timmar av 24. Sen när du är hemma & vaken så antar jag att du inte tillbringar all din tid med Panda, vilket det då kanske landar på 20 timmar som hon sitter helt ensam på ett dygn. är det snällt mot henne? Nej verkligen inte!

Det är sant som du säger att det blir en cirkel, men har du någon uppfödare i närheten som du kan höra med om du kan få låna en liten gris? Annars såg jag att Magda här inne hade två honor som hon lånade ut till sällskap, så hör med henne annars om du kan få låna en av henne. Jag är säker på att det går att sammanföra Panda med en ny gris om man gör på rätt sätt Glad Så kika in artikeln här som heter "Att sammanföra marsvin".

Jenny

ElinLi
0

#26 det finns faktist ingen lag utan det är endast en rekomendation

Rafflan
0

#29 tål att tolka, det sår "bör" så då är ju frågan om man måste ha 2 eller om det är bäst att ha dom 2 ^^

FeliciaS
0

#27 Jag är fullt med på hur du menar, men jag tycker fortfarande det är fel att hon är ensam. Du skriver att du går i skolan… Hur roligt kan hon ha under den tiden - att sitta ensam i en bur? Och på natten? Helt ensam. Marsvin är flockdjur, det är liksom inget snack om den saken. Det blir ingen sådan "cirkel" om du lånar en kompis till henne, som du kan lämna tillbaka när hon inte längre finns. Hon kan ju likaväl leva i 2 år till! Att inte skaffa kompis för att du inte vill binda band till ett marsvin du kommer att behöva skiljas från tycker jag är lite felresonering…

Mvh Felicia

ElinLi
0

#31 Men marsvinet gick ju ej ihop med andra

Fiona
0

#29 Jag vet men jag tror ändå att ensama marsvin inte mår så bra som dom skulle göra om dom hade kompis, och det står jag för.

#32 För att det var problem att sammanföra henne med sin förra kompis behöver det inte vara det med andra marsvin.

Jenny

Rafflan
0

#33 risken blir bara att hon står där med 2 ensama marsvin i varsin bur, vad gör man då liksom?

Sen är det rätt att utsätta en sån gammal dam för en massa rang bråk och omställningar?

Fiona
0

#34 Men om hon lånar ett (om det nu är möjligt) så är det bara att läma tillbaka det. Det är ju inte säkert att det blir en massa bråk, tänkt om hon lever i två år till? ska hon sitta själv då?

Jenny

Elli
0

Håller helt klart med dig. Hur kul kommer det bli sen när Panda går bort om jag har ett till marsvin, att bara lämna bort. Nej det funkar inte.

Jag tycker vissa av er går på rätt mycket.. hallå, jag är djurvän. Jag bryr mig om Panda väldigt mycket och sitter och pratar med henne så fort jag är hemma.

Jag vet att hon mår bra, det märker jag..inte ni.

Fiona
0

#36 Förstår att det kommer bli tråkigt att lämna bort, men tänk va tråkigt lilla Panda kommer ha helt själv. Som jag skrev i ett inlägg längre upp så komer hon sitta ensam i 16-20 timmar på ett dygn, även om du tar upp och kelar mycket.

Ta det inte för personligt, jag tjatar på dig för att jag vill Pandas bästa. Och om du säger att du är djurvän så borde du i alla fall försöka få tag i ett låne marsvin och testa med. Även om det kommer bli tråkigt att lämna tillbaka det senare, men det är för Pandas bästa och inte ditt bästa.

Jag tror säkert att hon kan må rätt bra nu, hon har bara vart utan kompis i några dagar eller? Men efter några veckor kommer hon nog inte må lika bra!

Jenny

[findusen]
0

hade min phille själv hans första 2,5 år och han var hur glad som helst! vi blev bästa kompisar och trots att han fick tre kompisar så var ja ändå nr ett! så nog kan dom må bra ensamma!

Fiona
0

#38 Jo men då hade han väl inte bott med någon kompis innan eller ?:P Detta marsvin har ju bott med kompis i sex år, om jag har förstått det hela rätt?!

Jenny

Chippers
0

Byt inte till en mindre bur, ha kvar den gamla. Byt leksaker ofta, låt henne springa ute dagligen och prata med henne ofta. :)

Panda är "agressiv" mot andra marsvin, och med tanke på hennes ålder är inte en ny kompis alltid det bästa, men det kanske kan vara värt ett försök att låna hem en? Det bästa vore absolut om hon accepterade en kompis som hon kan bo med livet ut, funkar det inte så är det så, men, då har du iaf försökt, vilket jag tycker är det viktigaste.

Tror du att ditt marsvin skulle bli mer stressad än lycklig över att få en kompis så kanske det är bäst att låta bli trots allt? Jag vet inte…

Jag tror TS känner sitt marsvin bäst. Vi alla vill ju marsvinets bästa iaf =) 

Jag anser inte att man verkligen måste skaffa en kompis till ett väldigt gammalt marsvin vars kompis gått bort, om inte det marsvin som är kvar är under 5 år. Medelåldern på marsvin är väl 5 år? Vad jag vet är det ovanligt att marsvin blir upp till 10 år även om det händer… och 15 år?! Vore ju helt otroligt. =P

Visserligen har vi en tjej hemma på 7… otroligt att hon klarat sig ensam i 3½ år i ett rum utan andra marsvin. Ah, ska vara tydlig med att vi testat med att sätta ihop henne med ca 5-6 marsvin, hon biter dem så det uppstår blodvite. Prata är okej, men inte vara nära annat marsvin. Jag har ju marsvin på mitt rum så hon kommer upp dit ofta för att hon inte ska känna sig ensam :)