Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1524 ggr
Stormviskaren
0

Pågen är sjuk!

Jag har haft honom med honor, men så smalnade han av så jag satte honom ensam sen idag så var jag akut hos vetten för att han är ganska slö, dregglar massor, är lös i magen och luktar mycket illa. Nästan lite Toxicos känsla över det fast han är ju en HANE! Vetten sa att de var förkylning men jag protestera och då sa hon att hon inte riktigt kunde veta vad de var men hon skrev ut Bactrim till honom. som han ska ha 2 gånger om dagen i 7dagar. Han bara ligger i buren och han dregglar jätte mycket och luktar mycket illa, han äter nästan inget och stödmatningen går inte bra han vill verkligen inte. Men jag tvångsmatar honom och han har fått saffran i vattnet för dricker gör han.

Någon som vet vad det kan vara och hur jag ska göra för att han ska bli frisk han är ju inte ens ett år!!

MVH Anna

marsvin2008
0

Oj det låter inte bra! Fick ett mejl idag av en tjej som hade en kullbror till mina killar, och som nyligen har gått med hona, han hade blivit lös i magen och gick inte att rädda. Låter nästan lite som för dig fast med lukten vet jag inte.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Stormviskaren
0

jag är jätte orolig

Arcticas
0

Nej, det där låter verkligen inte bra. För mig låter det som om han fått problem med magen och tyvärr gör väl inte Bactrimet saken bättre då. Prova med att ge han dofilus (eller naturell youghurt om du inte har tillgång till dofilus) och hövatten (hö som stått över natten i ett glas med vatten).  Tarmfloran på marsvin är känsliga saker.

linn-nanna
0

Ursäkta att jag frågar, men vad är Bactrim? :)

Stormviskaren
0

#3 okej tack för svar, ska prova de med hö. Förstod inte vad du menade för youghert? sån vanlig i mataffärn?

#4 Bactrim är en antibiotika

Arcticas
0

# 4 Antibiotika (sulfa) Marsvin är väldigt känsliga för antibiotika och vissa sorter kan de tom dö av eftersom det slår ut deras käsliga tarmflora. Bactrim är ett av de som de tål.

Arcticas
0

# 5 Dofilus finns på apoteket vill jag minnas. Vanlig naturell youghurt som finns i mataffärerna innehåller också bakterier.

[findusen]
0

låter som tandproblem!!! be vetten kolla kindtänderna. han beter sig precis som min phille gjorde för ett år sen när hans kindtänder förvuxit sig… dom visar inga sjukdomstecken förrän det gått väldigt långt så jag hade ringt imorgon bitti! du måste ge honom Critical Care el något annat liknande för att hålla igång magen…..

ElinLi
0

#8 jag tror absolut inte att det har ngt med tänderna att göra.. Sedan kan du läsa att hon redan varit till vetten

[findusen]
0

#9 hade ett marsvin med exakt samma problem, han dregglar, luktar illa, äter inte osv. han hade för långa kindtänder som fick slipas ner. eftersom att djursjukhuset inte gjorde det ordentligt så blev han inte bättre så jag gick till en annan vetrinär där dom gjorde om proceduren och han blev bättre!

bara för att hon varit hos vetrinären betyder inte det att dom kollat tänderna??? :

"Vetten sa att de var förkylning men jag protestera och då sa hon att hon inte riktigt kunde veta vad de var men hon skrev ut Bactrim till honom…"

jag råder henne att åka till vetrinären igen. får inte marsvinet igång magen är det väldigt väldigt farligt och eftersom dom inte visar några sjukdomstecken förräns det nästan är försent är det bråttom när dom väl visar något!

Arcticas
0

# 10 Ja, tandproblem kan ligga i botten till det hela. Fast de ska inte få problem med kindtänderna om de får rätt mat. Såtillvida det inte är en medfödd defekt.

tantnett
0

Tycker också att man skall inte utesluta att det kan vara något med tänderna.

Hoppas innerligt att han blir bra. Håller tummar och tassar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

linn-nanna
0

#5 & 6 Okej, tack då vet jag :)

Hoppas lilla marsvinet blir friskt snart!

[findusen]
0

#11 nej jag undrade så väldigt varför phille fick problem. han var 3,5 år och hade inte haft problem innan och inte efter heller (nu dog han för ett par veckor sedan, men det är ju ett år sen han fick det fixat och inga liknande symptom sen dess..) har ju gett samma mat hela tiden så varför kom det helt plötsligt? vetrinären trodde inte detr var nåt medfött fel..

men nu är denna gossen inte så gammal iofs… men å andra sidan, har han gått med damer så kanske han glömt äta? :P

Stormviskaren
0

det är det att den vetten jag brukar åka till som är mer kunnig och Billigare dessutom är på semester. det blev ganska dyrt igår. och jag började ana de med tänderna jag med. Han tuggade lite på en morot i dag men allt kom ut i mycket små bitar igen. jag ska se om jag kan få tag i min vet så jag får reda på när han kommer hem. och det kommer en vetrinär hit idag med en plasspruta till mig så ja kan stödmata honom men hon är sån vetrenär som gör tester på kött.

idipidi
0

Anna! Att han luktar som toxicos är inte alls konstigt. Det har inget med dräktighet o.s.v. att göra utan är ett tillstånd som de kan hamna i om de inte äter utan istället bryter ner sitt eget kroppsfett. Då bildas gifter i kroppen som gör att de mår dåligt och är ännu svårare att få att äta. En ond spiral alltså. MEN det är inte det som är problemet från början utan det måste vara någon annan orsak till att han slutat äta. Tandfel låter väl inte helt otroligt. De kan ha lite, lite felställning på tänderna som gör att det funkar bra ganska länge och inte blir problem förrän de blivit några år.

Vad irriterad jag blir påatt din vet inte ens kunde kolla honom i munnen. Inte förvånad tyvärr, men irriterad…

FeliciaS
0

Stackars lilla Pågen! Håller tummarna hårt för att han ska bli bra.

Innan Sera lämnade oss hade hon alla de symptomer som du beskriver, förutom illaluktande, och dessutom vinglade hon. Vet dock inte alls vad som hände henne…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[findusen]
0

#15 har för mig du bor i skåne? erikslust vetrinärklinik i malmö har hjälpt mig jättemycket med mina marsvin när jag haft problem, det var dom som fixade till djursjukhusets missar med phille oxå. hittar du ingen bra annars om din vet är på semster, så ta dom! har inte för mig filningen kostade så mycket, kanske en tusenlapp eller nåt (hade då lagt ner 2500 eller nåt och sen tillkom även lite till pga en böld han fick, så sammanlagt blev det 5000:- lagom till jul, så jag tyckte inte att själva tandfilningen var dyr^^ hehe)

lycka till!

Stormviskaren
0

Tyvärr gick han vidare idag Gråter ni kan lä'sa i den andra tråden om vad som hände.