Svamp på nosen
Jag tror att mitt marsvin har svamp på nosen eller det är pricis över nosen där pälsen börjar i en ganska lång smal vit knottrig "skorpa" eller det ser ut som de men det går ju inte att skrapa bort eller hur man ska säga, inget som lossnar som hudflagor när marsvin är torra ect. Det är fullt med päls och ingen kal fläck. Kliar sig gör hon inte heller. vad ska man behandla det med? Har pricis behandlat hennes rumpa för misttänkt svamp med en salva (pevaryl).
Har ni någon ide va de kan vara och hur man ska behandla de? Jag ska ta en bild senare idag, för ska sova nu^^,
Men kom ihåg att pevaryl tar alldrig bort svampen helt utan endast för stunden så det e stor chans att det kommer tbx sen

Personligen tycker jag att Skillingarydssalva är effektivare än Pevaryl. Jag har använt den både på mig själv och på marsvinen och den har tagit bort svamp på marsvin där Pevaryl inte gett någon större effekt.
Skillingarydssalva finns bl a på Granngården och i en del djuraffärer.
Abico, du kan testa Skillingarydssalva på ditt "blötdjur". Det kanske hjälper mot Gretas svamp, som hon får av att gno sig mot vattenflaskan?
Salvan är kletig och luktar, men den är effektiv.
#4 - Jag tycker jag har provat igenom allt vad salvor och behandlingar heter på olika "svampar" det senaste året ^^'
Hur ser Skillinarydssalvan ut, förpackningen alltså?
Hanna
Du har fått massa tips och jag har inget annat att komma med så ;) Men det låter i alla fall som Nossvamp.
#5 Här har du en bild ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

okej, tack,. Men kan svamp bara försvinna och sen duka upp igen? för idag när jag kollade så var det borta :S

Skillingarydssalvan säljs även under namnet Fyra Ess Hästsalva.
#8 - Nossvampen tycker jag kommer och går lite hur som helst…
Hanna
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#11 Javisst, men symptomen är lite annorlunda, Ringorm är allvarligare och inte lika vanligt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Men e de så att vissa e känsligare? alla mina marsvin får samma mat och ingen annan har fått det och det marsvinet jag hade innan hade inte heller nått.
#15 - Jo, jag tror absolut att vissa är känsligare och att vissa raser/ injer har lättare för att få det än andra.
Hanna

#16 De marsvinet som har det är Atlantis och är en CH-Teddy och går tillsammans med sin mamma Escada. Så det måste väll vara väldigt individuelt (?) :S