sätta ihop 5st hanar. tips?
Tips på bra sätt hur man kan sätta ihop 5 st äldre/vuxna hanar som är mellan kanske 3-5 år kanske. Eller något sånt. Även ena har används till parning. Dessa hanar är även lite vrånga att vilja funka och vara sams me andra hanar :P En av dem går själv, dom andra går 2 och 2. Hade ju vart skönt med en enda stor hage som dem kan gå i och vara sams så man får en liten flock. Och inte ha flera burar. Så tips är välkommen =)
Stor ny bur som ingen vart i
Många hus
Bada allihopa
Dropa lite citron runt nos (så luktar alla lika)
Låt alla träffas samtidigt i den nya stora buren
Oj.. en RIKTIGT stor bur lär du nog behöva
Helena
Som jag skrev i första inlägget så tänkte jag mig en hage. Istället för en bur.
Jo, men ändå, hage och bur - var ligger skillnaden? Stort utrymme behövs oavsett
Helena

Jag skulle nog inte vågat prova över huvud taget.
Envishet och drömmar
Gör en stor hage på golvet i ditt djurrum :)
Lägg presenning eller nått som skyddar golvet och sen spån och hö över. Sen en massa hus och sånt de kan aktivera sig med så de kanske inte tänker så mkt på att bråka utan att de har saker att göra istället. Det tror jag kan fungera.
Ska själv försöka sätta ihop 3st hanar dock är 2st bäbisar och den gamla har fått vart avelshane nu på senare dar :) Ska bli spännande att se om det fungerar.
#5 varför skulle du inte våga prova?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Risken är att alla 5 sen måste bo i varsin bur. Och det bör man nog vara beredd på mycket väl kan hända.
#7 Hur kan det bli så? Att de som gick bra tillsammans innan inte kommer överrens efter träffen med alla tillsammans? Tycker det låter väldigt konstigt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 Exakt varför vet jag inte och inte heller riktigt hur jag ska förklara. Men det blir väl lite samma grej som när man satt en hane i avel och sen ska försöka få hanen och gamla burkompisen att samsas igen. Gillade dom inte dom andra hanarna så kan dom av nån anledning även då tycka att gamla burkompisen även han är ett hot. Men ibland funkar det, ibland inte. Och frågan är väl om man tycker att det är värt att chansa om anledningen bl.a är att man vill ha färre burar, risken är ju att det blir tvärt om. Men visst kan man ju försöka om man vill.
#9 Tror jag förstår hur du menar, fast om man haft en hane i avel och sen satt tillbaka denne med sin gamle burkamrat så har det ju i vissa fall fungerat :) Iallafall vad jag hört om.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

# 6. Av samma anledning som nummer 7 skriver.
Som det är nu har ju Annie (ts) redan fungerande grupper med marsvin som trivs tillsammans och vad som inte helt osannorlikt kan hända är att hon istället får 5 marsvin som inte går ihop med någon av de andra, så istället för tre burar får hon fem. Vad jag också tänker på att hon beskrivit 3 av marsvinen som nyligen omhändertagna vanvårdsärenden. Förutom risker med latenta sjukdomar kan relationerna emellan marsvinen förändras när den underlägsna växt på sig och fått mer självförtroende. Det hände en hane som jag tog hand om för några år sedan, han var så mager när han kom att han inte orkade bråka med sin nya burkompis och de första månaderna gick de bra tillsammans. När han mådde bättre fysiskt började han bita tillbaka och det slutade med att jag var tvungen att separera paret för gott. Hade jag väntat tills han mått bättre hade de kanske gjort upp rangordningen annorlunda från början, jag vet inte. (Tillägg: Jag fick uppgift om att han var mycket yngre än vad han senare visade sig vara, och trodde att det var därför han var så liten).
Men som sagt, det är bara hur jag tänker att jag skulle agerat i samma situation. Det kan säkert fungera jättebra också, men man får illa kvickt vara beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande om det inte går som man hoppas.
För övrigt håller jag med # 2, frågan är om de inte behöver så mycket utrymme att det ändå blir lika stort (dvs lika mycket att städa) som burytan de har idag. En annan fråga är hur tillfällig lösningen är, vad jag förstår så driver ju ts omplaceringshem och om det är tänkt att två-tre av marsvinen förr eller senare ska flytta därifrån tycker jag att det är att utsätta de egna för onödig stress.
Envishet och drömmar
slängde för en stund ut alla marsvinen på golvet *håller på att städa burarna* än så länge funkar det fint fint =) gav dom en stor hög med sallad o sånt =) Får se hur länge det går smärtfritt. Men än så länge har dom även ätit av samma sallads blad en del o sånt =) Skoj att det går så bra än så länge och att dom inte tog till "döda" taktiken direkt :P