Är jag elak ?
Jag och min pojkvän har varit tillsammans ett tag nu ,
det går jättebra ., om ni har läst tidigare trådar från mej sover jag med mina marsvin i sängen . Min pojkvän börjar nu få eksem över armarna och han tror att han inte tål marsvinen .
Skulle ni då gjort som jag , lagt honom på soffan eller marsvinen i burarna ? :D
jag KAN inte sova utan dom :(
Jag skulle aldrig sova med marsvinen i sängen, för rädd att något ska hända dom! Tror inte dom lider av att sova i burarna! :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Låt dom sova i buren du, det mår dom nog inte dåligt av ;)
Haha , nej men vi ligger så pass stilla i sängen :D och det är mysigt att vakna med en marsvinsmage över ansiktet :D
Nej , men jag mår dåligt av det :D
haha :P min sambo är allergisk mot marsvin och hö men jag har 3 (hade förut fyra) marsvin i HANS etta ;P fast hans allergi har faktiskt blivit bättre…..
brukade sova med phille (som tyvärr gick bort för 2 veckor sen) i sängen och har nu vant ett av mina andra marsvin vid att sova i sängen ist, kan precis som du inte sova utan grismys i sängen! dock brukar jag vakna mitt i natten och stoppa ner dom i buren……..
så ja, för marsvinens del kan dom säkert sova i buren…. men för din del.. jaa…
jag har ibland en gammal gosedjurshund, som jag älskade som barn, som marsvins-substitut :P funkar väl hyffsat^^
Haha :D Tack gode dug att jag inte är ensam :D
jag får hoppas att robins allergi lugnar ner sej oxå då :P
Stackare , R.I.P. Vet hur det är . Hade ett marsvin som nyligen gick bort med ungar i magen :( förlossningskomplikationer.
Haha , jag ska testa sova själv då :D
Haha :D
jag brukar ha en handduk vid armhålan då , som dom (oftast är det bara en , dom andra vill helst ligga med varann , men när mammas gris ligger hos mej) kan kissa på . Men när dom sover brukar det inte vara så farligt . oftast kryper hon över till stackars pojkvännen och kissar på honom . (kanske därför han är allergisk ? för att hans är alldeles klibbig av marsvinskiss varje morgon ? ). Men mej brukar dom inte kissa på , vilket jag är glad för :)

men kissar inte marsvinen på natten då? eller rammlar ner?
Oj… Det är riskabelt att sova med grisarna i samma säng! ;P
Dessutom måste de få vatten och hö under en natt…!
Jag tror de mår mycket bättre i buren, så tänkt på deras bästa (de är faktiskt djur som från början kommer från naturen) och låt dem vara i buren.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag skulle va rädd att dom ramlar ner för sängen eller klämmer sig eller så =(

Vet en uppfödare som rastade sina grisar i sängen, bajs och kiss överallt. :P Inget jag vill sova bland, och jag skulle vara är rädd att jag skulle råka lägga mig på dem. Nej nej, de får bo i buren. :)
#9 - vad jag visste finns det inga burar i naturen :O
Nej , hon älskar att vara där . jag har hö i sängen :P och hon ligger stilla , det gör jag oxå :P
# 11 - fan vad äckligt ! :D

Ursäkta mej, men det här var nog bland det äckligaste jag läst! Är fullständigt övertygad om att det här är ännu en skämttråd…hö i sängen, ja eller hur ;)
Och nej, det finns inga burar i naturen, men inte heller några sängar för marsvinen att sova i….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
År detta ettt TROLL? D.v.s. någon som medvetet försöker provocera med sitt inlägg???
För inte kan det vara någon i detta land som på allvar har dessa funderingar och gör på detta sätt??!! Hö i sängen?! Kiss och bajs i sängen (även om det är på en handuk i sängen)?! Sätta marsvin (som är djur som lever i ca 8 år) före en människa och kanske tilltänkt LIVS-kamrat??!!
Det värsta vi någonsin vi kan göra mot våra djur (förutom att svälta eller slå dem) - oavsett om de är marsvin, hundar, hästar eller vad - är att behandla dem som människor. Ett sunt marsvin vill vara med sina djurkompisar under natten (och de sover normalt inte hela natten!)!
Väx upp!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#13#14 nämen herregud SLUTA! snacka om att ni bara hoppar på folk.. hur sjutton kan ni veta att hon e ett troll då ? och du mossedal väx upp själv!!!!!
# 15 Jag är nog ganska vuxen :-)) Jag älskar alla mina djur, men valet mellan min man/dotter eller annan familjemedlem framför ett djur är nog enkelt.
Titta på de sakargument som lagts fram… de är inge påhopp. Så jag undrar fortfarande om detta inte är ett TROLL vars enda syfte är att skapa osämja i tråden… och med tanke på ditt #15 inlägg verkar de ju fungera, eller hur?
Må väl,
Maria
#16 jag försvarar bara en oskylldig person! . Om du läser hennes profil så får du nog se att hon verkar ganska seriös
jag får ju försvara mig själv lite här, då jag ofta somnar med mina grisar i sängen. dom älskar det! dom älskar att ligga på sina handdukar och mysa.. dom brukar hojtar när dom är kissiga och antingen så kissar dom på sin handduk eller så sätter jag ner dom i buren…. bajsarna som dom själv inte äter upp tar hunden hand om..
och valet mellan pojkvän och marsvin, visst, dom jag har nu hade jag valt min pojkvän (sedan 4,5 år tillbaka) men när det gällde phille var han altlid nr 1, oavsett! han gick före allt.. men som sagt har han gått bort nu.. min pojkvän var helt med på detta och accepterade att han låg som nr 2, =)

Instämmer med Mossedal.
Det har gått TROLL i detta.
Marsvin 4-ever
.
#19 å hur vet du det da ?
Troll å troll… jag vet inte jag.
Det finns många människor som sover med sina djur i sängen. En gammal klassskompis till mig sov faktsitk med sin råtta i sängen, hon hade hela buren på sängen och luckan var öppen, det var både kiss och bajs i den men de var så tajta att hon ville ha han, råttan nära natt som dag.
När min hund (den vi inte har kvar) var liten sov/somnade han i vår säng, men när han blev äldre ville han inte för att det blev för varmt.
Min 15 åriga syrras katt bor praktiskt taget i hennes/deras säng och det går bra, hon kissar under sängen istället för ofta vågar hon inte gå på lådan när någon ser på. *pju uäck!*
Min Gloria fick ibland ligga i vår dotters säng tills hon sommnade som lindring för att hon saknade vår hund. men vi tog såklart bort Gloria när hon hade somnat. Jag skulle inte vilja eller VÅGA sova med mina marsvin i sängen, dels pga att kiss och bajs luktar illa och jag vill inte ha avföring så nära mig, Nej tack!
Men mest för att det kan vara rentav farligt för marsvinet/-t+n De kan klämmas eller ramla ner.
Hö är stickigt och de vill jag verkligen inte ha i sängen, det räcker att de far överallt i lägenheten ändå, förutom i och på sov/sittmöbler!
Trådstartaren (trollet?) Du skriver att du har hö i sängen, men har du även vatten där? Kanske du har gjort en upphängning för vattenflaskan på väggen? Snurrat fast den runt armen kanske? Eller har du en skål med fräscht vatten i eftesom du ligger så stilla så inget kan hända marsvinet tänker jag att borde funka också….
Och ja, det var lite ironi över de senaste stycket.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

jag skulle bara tyckt det var mysigt om mitt marsvin kunde sova i sängen :D
#21 hon kanske har gurbitar? jag brukar ha lite grönsaker på handduken när jag har mina uppe =) igår delade vi fruktsallad, dom fick välja vilka bitar dom ville ha ur skålen.. det kanske anses äckligt, men pussar man på marsvinen så får man samma baciller^^
phille älskade mint av någon anledning och popcorn, så när vi käkade godis eller popcorn när han var uppe så grävde han runt i godispåsen efter en mintchokladbit eller det perfekta popcornet i popcornskålen. (givetvis fick han bara smaka…..) men så blir dom om dom får vara med överallt och hela tiden, =) desdutom väckte han mig alltid när han var kissig, dom andra är lite sämre med det…..
#23 jag förstår att du har starka band till honom och att ni var ett "par". Jag tror ändå inte att någon av er sov speciellt bra rent fysiskt.
Det är som att sova med sitt spädbarn, många är rädda för klämrisken men de flesta håller sig på sin kant ändå så att säga. Jag sov med vår dotter och det var aldrig någon fara men hon kunde ju inte fara iväg någonstans och hade blöja :-) Det var bekvämt för mig att ha henne nära i sängen men det tog på kroppen, eftrsom man även under sömnen vet om att man måste vara försiktig… så blir det spänningar och annat som man kanske inte märker av förräns man slutat med det…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Du önskar nästan att min pojkvän var så förtjust i mina marsvin så att man fick ha dem i sängen ;)
Dock tycke jag att det är fel, de skulle hoppa ner eller kissa och bajsa ner sängen och säkert bli mosade av mig xD De trivs bra i sängen.
Om detta är ett troll eller ej kan man ju fundera på, jag tycker det verkar lite misstänktsamt fast ändå inte.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

vilken diskussion.
det känns rätt själviskt att sova med marsvin i sängen..
precis som det vore dumt att sova med spädbarn, pga. kvävningsrisk.
som sagt, det är ju många åsikter kring både marsvin och spädbarn i sängen.
personligen håller jag helt med #14 Mossedal!
låt stackarna vara med sina kompisar på natten och umgås med dom på dagen!
Jag måste gå in till TS försvar att visserligen har jag inte träffat henne men jag har haft nära kontakt via både internet och mobiltelefon!
Så det är inte ett troll!
Nä det kan ej vara ett troll :) läste på henne sida och hon har vart medlem länge, men det låter lite lustigt ändå, det är ju inte många som ens tänker tanken att sova med marsvin (tror jag)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Det får man ju hoppas att det inte är, sover med marsvinen vill säga. :) Å andra sidan skulle nog vissa av mina njuta till fullo om de hade en egen säng. ;)
#24 det beror ju lite på hur stor säng man har oxå ;) nu har vi ju visserligen en 120säng, men skulle jag komma för nära så hade phille protesterat högt :P dessutom brukade han ligga på min mage,, ibland bredvid, om jag låg på sidan.. ofta låg han då på min arm.. och vi sov inte så heela natten, bara nån timme/ar. det började ju som mys vid tvn innan man somnar och sen somnade man och han var ju kvar i sängen…. sen upptäckte han att om han naffsade mig i näsan, ja då vaknade ju jag! så på det viset var det och när han tyckte att "nu är det dax att komma ner i buren" då naffsa han mig i näsan o jag satte ner honom. kommunikation! ;P
har dock haft honom i sängen en hel natt en gång, men det var inte meningen :P
Tänk på att det är en ganska allvarlig anklagelse att kalla folk för troll…
Hanna
# 31 Jag kan inte se att jag kallat en person för TROLL, utan inlägget. Jag uppfattade inlägget som så absurt (att väga en sambos allergi mot att ha marsvin i sängen) och de responser som blev av inlägget… varför jag misstänkte att inläggets enda syfte var att provocera.
Inlägget/tråden gällde ju inte heller rent allmänt att ha marsvinen i sängen, utan faktiskt att det gav som resultat att någon fick allergiska utslag och fick sova på soffan. Att sedan fråga om det var elakt??? Mot vem ;-))) marsvinen eller sambon?
Visst, har trådskaparen en sådan relation med sin sambo att han tycker det är OK att sova på soffan för att ge plats åt marsvin som ger honom eksem…. fine. Vad som sker mellan fyra väggar hemma hos folk lägger jag mig inte i om de inblandade är nöjda - men trådskaparen FRÅGADE ju faktiskt om vad forumet tyckte. Är frågan genuint menad, och inte endast skapad för att provocera blir mitt raka svar det jag gav - ABSURT att sätta en livskamrat som 2:a efter ett sällskapsdjur (oavsett djurras)! Och jag bör väl tillägga att jag själv haft djur i sängen… bl.a. stora hundar. Jag har inte detta längre då min man inte vill det - och mitt barns far går före mitt mys med hundarna. Jag kan ju faktiskt mysa med dem någon annan stans.
Tips till trådskaparen: Lägg dig på soffan och mys med marsvinen (fungerar dygnet runt). När det är sovdags så kan du sedan gå och lägga dig i sovrummet med din sambo ;-))
Må väl,
Maria
#32 - Jag har inte sagt att du kallat någon för troll i den här tråden, det var bara ett påpekande ^^
Hanna
# 33 OK :-))
Må väl,
Maria
#26 Sova med spädbarn är inte farligt! Jag var också skeptisk innan jag fick eget barn men det fick hur bra som helst och det har inte ens varit nära en enda gång under hennes 5 levnadsår.

Sen finns det många speciella snugglebed just för att sova med spädbarn i sängen. Har du egna barn?

Har inget i mot att du sover med dina marsvin, men tänk att vakna med ett mosat marsvin under magen. 

Marsvin är ju lite mindre än vad ett barn är. Sen borde man kanske vakna av att ett barn skriker när man råkat rulla på den, men höra ett marsvin som ligger under en, nja.. Jag vill då inte riskera mina djur. :) Men förstår folk som vill ha sina barn i sängen, de är större och kan göra högre läte. :)
#37 Saken är den att man inte rullar på barnen, det var de jag försökte få fram att man inte sover som man annars kanske hade… just för att man Vet att barnet är där och ligger extra still…
Kanske man skulle råka trängas om man druckit mkt alkohol men då ska ju inte barn vara i närheten överhuvudtaget tycker jag!
Tror inte marvinen sover speciellt bra i våra sängar heller… så fort man rör sig eller kanske andas annorlunda så mäker dem av det och kanske bli oroliga. Sånt vet man ju inte och framförallt ser inte om man själv sover… :-)

Okej, ja, jag förstod nästan att det var det du menade, men jag ville bara inflika när du kom med ett annat sätt att se på saken med andra människor/djur i sängen. Barnet borde man ju känna av mer, än ett marsvin, tycker jag.
Nej precis, barn är ju bara små versioner av oss, om man ska hårddra det. ;) Medan marsvinen är helt olika oss. Mina skulle nog bara lägga sig under mitt täcke och pissa. ;)

#35 Nej, jag har inte egna barn.
det var min personliga åsikt, och det är mycket möjligt att den ändras när jag får barn.

Jag tycker mest att allt låter väldigt ohygieniskt, farligt & otroligt äckligt
För det första skulle inte jag våga sova med ett så litet djur som ett marsvin i sängen. Väldigt lätt att man rullar på det / mosar det, även om man ligger väldigt stilla. Och chansen är kanske inte så jätte stor att man hör den lilla grisen, men ganska så stor chans att marsvinet har fått ganska så allvarliga skador om en människa rullar på det. Och fy vad äckligt att sova bland bajs & kiss! Yscha >< Och hur skönt kan det vara att sova bland hö?
Vart har du vattenflaskan? Tror inte att det hjälper som någon ovanstående sa att ge dom grönsaker i stället för vatten, när dom "sover" i sängen hela natten. Det rör sig om kanske 10 timmar utan vatten…
Om jag var du skulle jag sätta grisarna i buren under nätterna i stället för att tvinmga killen att ligga på soffan! Du har ju sällskap av honom under natten så varför ska du ha en lien gris då? ;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Mossadel , jag är inget troll ., jag har varit hemma hos dej och du har träffat mej :) jag köpte suprice och greta av dej :D
Nej , jag har ett marsvin i sängen . Henne har jag med mej överallt , och hon leker knappt med dom andra . Hon gnager på buren och vill ut .
När hon är kissinödig eller vill gå hem så drar hon mej bara i bröstvårtan ! busenkelt , då är det bara att stiga upp och lägga ner henne igen .
Hon älskar närhet , och jag ligger stilla när jag rör mej . Jag är vädigt rastlös (ADHD) och har många mediciner osv . vilket medför att när jag sover är jag näst in till medvetslös när det gäller fysiken . Därför vet jag att jag kan sova med henne , då jag gjort tester hit och dit på sömnen .
ibland kryper hon ner och lägger sej vid fötterna .
sen det där att ni tycker att det är äckligt och ohygieniskt . JAG HAR FÖR HELVETE EN DUSCH !!! Jag duschar på morgonen och byter nattkläder varje natt . Jag behöver henne för att kunna sova .
höet ligger i hörnet på sängen högst upp , inget jag besväras av heller , eftersom jag har somnat många gånger i stallet på höbalar när jag inte haft nånstans att gå hem . om alla ni är prinsessor på ärten är väl det upp till er . jag klarar mej fint , och den här tråden handlade varken om hygien , mosa marsvin , eller vatten .
Men om du redan vet svaret på detta, varför skapa en tråd där du verkar vilja att vi ska hjälpa dig med att svara på om du ska flytta på marsvinet eller pojkvännen när du ska sova?
Tycker vi itne har så mkt att säga om saken när du skriver att du INTE kan sova utan din gris, då återstår det väl bara att övertala din pojkvän att sova på soffan?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#42 Jag diggar dig
^^
Låter så fruktansvärt härligt. Jag skulle lätt ha haft det så om det bara gick=)
Några här har påpekat att det finns en klämrisk, då kan jag ju nämna att jag hört om en uppfödare som sov med de svaga ungarna hos sig(de som var så svaga att de knappt kunde gå…) och det fungerade för deras överlevnad. Ungen behövde värmen och uppfödaren kunde hålla koll på marsvinet hela tiden.
Och poängen är ju den att hon inte rullade över på dem och klämde dem. Det handlar om "modersinstinkten" på något vis. Det är inte så ofta som mödrar rullar över på sina barn, t.ex, då de undermedvetet känner att barnet är där under sömnen. Trots att marsvin är så små kan man också känna att de är där. ;)
Så någon större risk för att marsvin kläms tror jag inte att det är.
Dock håller jag med om att marsvinet borde få vara med sina kompisar och äta/dricka under natten. Och att det måste vara rätt äckligt att ligga i kiss varje natt, även om man duschar efteråt. ^^' Men sålänge TS står ut med det så..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#43 Det med marsvins ungarna tror jag det kan vara hos Oops du har läst det, för hon skrev ut man kunde göra så för att rädda ungar som fötts för tidigt har jag för mig.
#46 Jag skrev inget om några ungar :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#47 ooj skrev fel :p haha..

Visst det är upp till dig men JAG tycker att det är ohygiensiskt… Men hur gör du med vatten då? :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Själva grejen att sova med marsvinen tycker inte jag låter särskilt äckligt eller så. Däremot verkar det vara riskfyllt, och om marsvinen inte får vatten, hö eller marsvinskompisar ännu mindre snällt mot dem.
#12 Haha, menade inte riktigt så - det är liksom mer naturligt att vara med sina flockmedlemmar i en höhög än i en säng ^^
#23 Jag tror verkligen du och Phille hade starka band, men att låta marsvin få äta godis är något helt annat =/ Det är dem verkligen inte gjorda för och kan bli riktigt dåliga av.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag fick starka misstankar efter några inlägg i denna tråd att "det gått troll i den".
Men så är inte fallet. Ber om ursäkt.
Kan enbart säga att håll hårt i din kille. Han verkar ju gudomligt snäll, och sådana förstående killar växer då inte på träd.
För en sån go kille hade jag nog nattetid stoppat in marsvinet i buren. 
Marsvin 4-ever
.