Långhår + transportbursunderlag?
När jag ställer ut mina korthåriga(re) marsvin så har jag dom antingen i duvtransport med spån i botten eller kattransport med handduk i botten.
Senare i vinter/vår är tanken att jag ska prova på Klippt långhår med lunkarya Irma men jag har ingen aning om vad jag ska ha i transportburen vid det tillfället… Hennes päls suger åt sig spån och hö och det tar en hel evighet att pilla bort allt. Hemma kan jag väl lägga tid på det men på utställning har alla mina klasser en förmåga att vara precis samtidigt ;)
På en handduk är jag rädd att hon kommer kissa ner sig fullständigt och kissig mage och rumpa lär nog inte uppskattas av domaren..
Så frågan är vad ni med långhår (främst de lockiga långhåren, de släthåriga borde väl inte ha riktigt samma förmåga att suga åt sig spån och grejer?) har era marsvin på vid utställning?
Eller är det helt enkelt så att det är rulla som gäller även när det är Klippt långhår för att ha ordning på all päls?
Hanna

Jag brukar ha spån till alla mina långhår i duvtransport. De som ställs i klippt rullar jag inte men det går bra ändå :) Bara att kamma bort spånet ju ;) Skulle inte använda handdukar av den anledningen du nämner.
Toalätt använder jag. Nackdelen är att de är tungt, alltså transporterna blir tunga. Men det är såå trevligt att slippa plocka spån i mängder… Det är nästan värre då de är rullade och spånet sätter sig i rullarna och orsakar att pälsen filtar ihop sig.
#1 - Okej :)
#2 - Kom på det strax efter att jag postat att Toalätt kanske vore något ^^ Man kanske skulle köpa en säck…
Hanna
Jag använder spån till mina långhår.
Sen lägger jag lite hö,som jag plattar till, över.
Det brukar gå bra.
Har haft en som "grävde" ner sig i spånet och
det var ju ingen höjdare förstås.
#4 - Okej :) Min lilla har en förmåga att trassla in höet till tusen i pälsen -.-' Det sätter sig överallt *s*
Jag måste passa på att fråga dig också vad du använder för kam till dina lunkor vid utställning. Har du en sån med väldigt brett mellan tänderna?
Hanna
Ja.
Vi har döpt dom till Lunkakammar.
#6 - Okej :) Jag har letat en del men inte hittat någon, vart har du köpt dina?
Hanna
Jag har bara lyckats att hitta två.
En på SM för 3år sen och en på Loppis här i Vretstorp.
#8 - Hmm.. Okej :/
Hanna
Glestandade kammar är väl inte så ovanliga? Eller hur glesa är det man tänker sig då, är de jätteglesa? ;P Jag tänker mig en utredningskam, som finns på åhlens, body shop och kicks(t.ex.). Typ en sån här utredningskam. Fast de är kanske mkt glesare än så?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Precis en sån,fast lite längre kanske.
Den såg lite kort ut.
Måste erkänna att jag har inte letat efter nån mer på evigheter.
Det kanske finns såna kammar överallt?
#10 - Jasså är det utredningskam det kallas ^^ Då kanske jag till och med kan ta en sväng till stan och fråga om dom har några nu när jag har ett riktigt namn på't :P
Hanna
japp toalätt är väldigt bra uppfinning. jag har ju också bara mest långhår så det blir enklast. de enda korthåren jag har är pettisar och 2 st curly :)
Jga har provad spån handuk och toa-lätt och kom fram till att toa-lätt är bäst 

jag använder toalätt. Blev trött på att plocka bort spån från våra lunkor. den pälsen är inte det lättaste att få ren av spån.