Vad ska man göra?
Jag vet inte vad jag ska göra… Jag vet vad jag borde göra. Men kan jag?
Lilla storyn för dessa 3 st marsvins gubbarna… Jag tänker inte nämna någon namn eller något. Och jag hoppas ni kommer att förstå det jag tänker förklara/skriva. =) Jag vill mest skriva av mig!
Det är ju så dessa 3 st marsvins gubbarna, Jerry, Cesar & Frodo, som jag fick hem för några veckor sedan ifrån hemmet där de blev vanvårdade.
Det är ju så att jag känner dessa marsvin sen tidigare. Och var mina. Men de fick bo hos denna person för han var kär i ena marsvinet. Och att jag inte hade nå större plats och ekonomi osv. Så då fick dom bo kvar me denna person. Den tredje marsvinen flyttade även hem till denna person. Men när jag då var hem till den personen för några veckor sedan (det var nå månader sen jag va dit sist) så såg det hemskt ut och jag var tvungen och ta med dom. Personen mår/mådde inge bra. Och klarade därför inte av dem längre. Jag vet att han har mått dålig längre tid. Och jag vet också hur viktigt det är med djurs närhet när man mår dåligt och typ är ensamen. Och ville direkt inte ta me mig dom eller något sånt. Och gett han chanser att ta hand om dem. men han har haft svårt för att sköta om dem. Och jag har även hjälpt han när jag var dit. Men inte allt för ofta som man var dit. Och denna gången när jag var dit så såg jag att det hade gått för långt så jag tog med mig marsvinen hem till mig.
Jerry köpte jag på djuraffär. Jerrys son Cesar födde jag upp själv. Frodo kom senare in i bilden.
Jerry är född 2004. Och man ser att han börjar bli med åren. Smal (men en del kan nog även bero pga det tidigare hemmet, men konstigt nog så är det bara han som är smal. Dom andra har magar). Och han har även börjat få starr tror jag. Då det börjar bli vitt i det svarta typ.
Cesar är normal. Född 2006.
Frodo han kan vara go i famnen. Men rätt så grinig med. Speciellt är han väldigt jobbig att klippa klorna på. Lika så att bada honom. Kan naffsas. Eller ibland ser det ut som att han verkligen försöker bita mig. Dvs. Så känner jag, eller ser ut som att han börjar bli grinigare i temperamentet. Han har redan fått flyttat några gånger i sitt liv. Och han är född 2006. Kanske flytten gör så att han blir grinigare i temperamentet?
Nu så är jag så osäker om de ska få flytta. Det bästa vore såklart om de verkligen kommer till ett nytt bra hem. Men känns inte roligt att omplacera dom när dom är som dom är. Plus att jag så gärna vill att dom kommer till någon som man känner redan. Så att man kan hålla bra kontakt. Och veta hur det går. Då jag tycker att nytt folk kan vara väldig dåliga på att höra av sig, och berätta hur det går. Ofta får man reda det på omvägar. En del goda nyheter och en del dåliga nyheter. Och det tycker jag är jätte tråkigt! Och även vägrar en del människor lyssna på ex villkoren/kraven som man ger till dom och råden. Som jag tycker är ännu dåligare.
Sen så vill jag att de verkligen ska slippa få flytta flera gånger i sitt liv. Känns som sagt osäkert att sälja djuren till främlingar typ.ex, kommer de få bra? Kommer de att hålla kontakten me mig? Kommer de verkligen låta dem bo där resten utav livet? Kommer nya ägaren snart bli allergisk eller "allerisk"? Kommer dom endast få sitta i buren eller kommer de även få springa lös? Kommer dom att hålla på med marsvinen? KOmmer marsvinen få bra och rätt skötsel? Kommer de att få massa kärlek? Är ju sånt som snurrar i huvudet typ ^^
Man har svårt för att lita på dom. Man vill ge det bästa till dessa marsvinen nu när de har varit med om en del saker.
Men jag har tjattat runt på folk som jag känner och frågat om de vill ha marsvin osv. Och sagt att de får med bur, tbh och allt lixom. Just pga jag vill helst att de kommer verkligen till ett nytt bra livslångt hem. Men ingen vill eller kan inte.
Så nu så kollar jag runt och svarat på en del köpes annonser. Men jag tycker alltid det känns dåligt i magen.
Jag hade ju helst velat ha dom kvar här. Och som jag även funderat på. Men egentligen så kan jag inte pga plats, pengar, tid - ork, och allergin/astma eller vad det är.
Så jag vet inte alls vad jag ska göra. Värsta beslutsångest. Hade en som var intresserad utav att ta alla tre marsvinen. Och det lät som ett bra hem. Men känns inte bra med främlingar ändå. Känner mig nästan gråtfärdig över beslutsångesten. :/
Vad skulle ni ha gjort? Chansa o omplacera dom typ till främlingar i allafall? Jag har kanske inte så mkt annat till val. Men är ju så osäkert. :/ Man vill ju marsvinen bästa! Just me dessa marsvinen känns det väldigt svårt att omplacera, speciellt till främlingar då. Pga man vet lixom vad det är för folk som finns där ute. En del är värre och oseriösare än andra. Och lögner o sånt far hit o dit!
Så ja, vad ska man göra?
Ville mest skriva av mig och få ut det ur hjärnan och höra andras råd.
Känns som att man skulle svika och göra marsvinen besviken med om man omplacerade dom. Speciellt Jerry som är min "gammel" marsvin. Minns än idag när jag köpte honom. Jag och en person var till Gävle, personen var dit genom jobbet och jag hängde med. Vi besökte även en djuraffär. Som man kanske inte skulle ha gjort. Men ändå så ångrar jag inte det. När man gick in dit till djur avdelningen så vart man direkt kär i Jerry. Och jag hade då på den tiden en äldre marsvins hane hemma som gick ensamen. Och jag kunde verkligen inte åka ifrån Gävle utan det marsvinet. Så man ringde och jagade runt efter pengar då. Eftersom man inte hade nå pengar heller. ^^ Men ja, det slytade med att man även åkte ifrån Gävle med honom. =)
Och sen så har Jerry även koppling till en utav mina älsklings gammel marsvin som jag hade förr… Så genom Jerry finns det ju en del minnen då. =)
Jerry och Cesar går tsm och jag särar inte på dom. Sen så går Frodo själv. Men han skulle behöva en bäbis pojke till burkompis.
Och jag säljer inte iväg en. Om jag behåller så behåller jag alla 3. Annars får även alla tre omplaceras. :/
Svårt svårt beslut… Och just nu så känns halsen väldigt med. dvs ev astma/allergin. Satt och nös hela går kväll efter jag hade städat hos marsvinen och badat hos dom. Jobbigt.
Ajja, får hoppas att ett hem annars kanske kan dyka upp som verkligen låter perfekt och seriöst och tro värdig..
På bild är Cesar nybadad ^^
Osso har vi lilla Frodo
Han kan som sagt vara väldigt go ibland. Men även försöka bita temperamentet eller något sånt. ^^
Jag badade alla marsvinen igår. Inkl mina egna. Och Frodo var den bråkigast och skulle absolut inte vara kvar. Men tror det var mest envisheten som gjorde så att han var vrång. Tror han även njöt ibland. Fick även pussar ibland på munnen.
Jag skulle nog gjort som så att jag behållit dom en period, matat upp dom och sett till att dom var i bra skick (vet inte alls hur dom ser ut nu men dom verkar ju inte vara i toppskicka allihop..).
Under tiden så är det annonsering som gäller, fråga runt bland vänner och bekanta och hör om dom är intresserade av ett par marsvinshanar som inte haft det så lätt.
För att hålla kontakt, skriv ett kontrakt eller ngt. se till att dom går med på att höra av sig och ta själv deras telefonnummer och mailadress så att du kan höra av dig och få reda på hur dom mår.
Hanna
Det bästa vore väl om personen du sålde till bor nära och tycker att det är ok att du hälsar på dem då och då, ifall du är rädd för att de ska hamna i ett dåligt hem. Om du ser till att den nya ägaren är mycket medveten om att du inte vill att de ska flytta mer, så tror jag att det kan gå mycket bra.
Och regelbunden kontakt är det viktigaste skulle jag påstå. Om inte att du hälsar på, att den nya ägaren skickar bilder över mail då och då. Det är nog det bästa man kan göra. Jag tror inte att det är så bra att du har kvar djuren av skuldkänslor, särskilt med tanke på allergin tror jag att det blir bäst om du bara skickar iväg dem till ett hem som verkar mycket lämpligt. Någon som är väldigt engagerad i sina djur.
Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Har nu beslutat mig för att behålla dom tills vidare. Då jag är osäker tråkigt nog om Jerry kommer klara av detta år änns. Förhoppningsvis våren o sånt. Då han är inte jätte stor. Lätt som en fjäder (mot för dom andra tjockisarna), och är inte jätte pigg. Små seg o sånt. Och jag tror inte att han ser jätte bra heller. Går nästan in i väggarna o sånt :P
Nu tänker nog dom flesta att jag ska ta honom till veterinären. Men jag tänker inte göra det pga jag inte vill stressa upp honom me det. Och tänker då låta det gå som det går. Än så länge ser han inte ut som att lida. mera att han är liten, ser inte så bra och är inte så pigg. Men det är väll så med åldern. När jag ser att det är allt för illa. Så tar jag självklart honom till veterinären då. Men då blir det nog kanske sista turen med.
Men nu så får han vila och ta sin tid som "pensionär" och sånt =)
Jag får försöka o få allt annat o gå runt på ett eller annat sätt. Får bita ihop med nysningarna och halsen och andningarna. :P Får ta många promenader i friska luften =) ekonomin och tiden löser sig väll på ett eller annat sätt. Får sälja lite saker för ekonomin. =) Och sen så är det ju sommar snart ;) *längtar*
Och marsvinen klarar sig rätt så bra ändå, me att man inte behöver hålla på med dom varje dag.
Men men. Dom får vara här tills vidare. Känns inte rätt att omplacera Jerry när han är så gammal som han är. Och inte det piggaste marsvinet. Och sen så kanske man kan testa o sätta ihop Cesar och Frodo. :)
jerry får nog somna in nästa vecka :(
#10 Varför då? 
För att han har blivit jätte dålig. Hoppas på att få tid imorrn redan. Annars vet jag inte om han klarar helgen ;/ får hoppas att han klarar natten allafall!
Nu har Jerry somnat in :(
och jag vet att jag berätta att jag skulle behålla dom andra två. men idag fick jag ett samtal ifrån en kvinna som ville ha marsvinen till sin dotter. Och allt lät så bra och de erbjöd mera för marsvinen än vad jag kan ge dem just nu. Plus att de får en massa uppmärksamhet o sånt. Plus att det är nära o sånt till mig. så de ska få flytta dit nu i veckan som de ser ut just nu. Då dottern fyller år imorrn. Så får se när de flyttar dit då. väntate på att jerry skulle avlivas då jag tänkte beställa tid för de imorrn. men ja, nu somnade han in här hemma då. Så kanske var de bästa ändå. Slippa härja omkring och stressa upp sig…
#13 Jag beklagar jerrys bortgång. :( Men det var väl bättre än att han fick stressas upp med ett veterinärbesök, som du säger..
Men skönt att de två andra marsvinsgubbarna ska få det bra i alla fall. Hoppas bara att dottern inte tröttnar sen. Mamman vet att det är hon som ska ta största ansvaret, va?
jadå. Dom har djur sen tidigare. Har även tagit han om omplaceringsdjur tidigare. Och deras tidigare marsvin gick bort i ålder. Marsvinen får springa lös. flickan är tydligen djurgalen lika så hennes kompisar som kommer o hälsar på. så nog så får de uppmärksamhet och sånt då =) och självklart är även mamman med på ett hörn osv =) Brukar även handla hos pappa och sånt. Så dom kommer att få det super bra där =)
Hoppas Cesar och Frodo får det riktigt bra nu då och att det verkligen blir deras sista hem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag var hem till dom och lämnade över dom och allt kändes så bra. Mag känsla och allt =) Många som vände sig till dem tydligen med om när folk inte vill ha djur kvar osv. Så där kändes det super bra och blir nog absolut deras sista hem =) Var sååå trevliga med!
Jag fick nyss ett mejl ifrån det nya hemmet.
Dottern fyller då år idag. När jag var dit så var hon inte hemma. Antagligen i skolan. Så hära står det i mejlet;
_"Hej
Oj vad gla hon blev, det va nästan så tårarna kom när jag berättade att dom inte har haft det bra förr. Emma hade en kompis med sig hem och dom tog varsit marsvin som dom håll på med hela dagen och kvällen å vad dom njöt det syntes riktigt. Sen kom älsta pojken och hans flickvänn hem och hon blev fast med Frodo. Jag har tagit upp den större buren från källaren och dom har inte tjafsat någonting så dom klarar sig. Dom har varsitt hus om dom vill. Ska åka till Kent och se om han inte har ett större hus som dom får plats i båda två."
_
Känns så skönt =)