Ett par blev två singlar... :/
Jag har nyss skrivit om min nya hane. I samband med hans hemkomst hit, så gick det värre med de två hanar jag redan hade, Plupp och Casper. Både Plupp och Casper är väldigt dominanta, de rider konstant på varandra, jagar, stressar och triggar varandra - oavbrutet. Jag har skjutit upp att sära på dem i hopp om en förbättring, men den nya hanen var nog droppen som fick bägaren att rinna över. Deras mobbning av varandra blev ännu intenstivare, och när tänderna började knastra och de gjorde ansatser till smånyp ingrep jag och särade på dem. Usch vad tragiskt. *skakar på huvudet* Jag hade velat att de kunde gå ihop i lugn och ro, men det skulle ändå aldrig ha hänt. De är tyvärr för dominanta för det, sorgligt men sant. Plupp är nu snart ett år och Casper har jag haft ihop med Plupp i cirka fem månader, vilket väl innebär att han är kring sex månader nu. De red på varandra från dag ett, och sedan har det alltså bara eskalerat. :/
Trist.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vad tråkigt. :/
Men så du har tre singlar nu? Tänker på att du i den andra tråden skrev att den nye grabben var fientlig mot andra hanar, men om du introducerade han till båda två(och dessa inte accepterade honom) kanske det inte är så konstigt?
Och hanar är ju alltid lite knepiga att introducera för varandra, desto knepigare är det när de är tre.
Jag tror att dina hanar skulle kunna gå bra med undergivna kompisar, fast frågan är ju då hur man ska kunna få tag i en hane som garanterat är undergiven(och kommer stanna så) - och inte redan går ihop med någon annan hane.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jättetrist! :(
Undrar som #1 - är det två eller tre ensamhanar du har nu?
Hur gick sammanföringen till?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tre ensamhanar har jag nu. :(
Jag har haft en undergiven hane tidigare, Kola (som tyvärr är avlivad nu), som gick tillsammans med Plupp från början. Han var väldigt undergiven, men Plupp red ändå på honom och jagade honom exakt varje dag från det de sattes ihop. Plupp var då bara fem och en halv vecka gammal när Kola flyttade in, och Kola var nästan fem år gammal (och hur mysig som helst).
Jag badade det nya marsvinet för att han skulle bli ren och fräsch och så att jag kunde se på pälsbotten efter Ohyra (vilket han såklart inte hade, däremot hade han ärr efter bett), torkade honom och lät dem sedan träffas en kort sväng på toalettrumsgolvet där de nästan aldrig brukar vara. Det nya marsvinet tittade knappt på mina marsvin utan började springa runt och nosa i rummet, men Plupp och Casper var ju intresserade och sprang efter och ville rida på honom. Så fort han upptäckte dem så satte hans tänder igång att gnissla så att det bara ekade inne på toaletten. Nu behövs det bara att det nya marsvinet ser Plupp eller Casper på håll så sätter han igång att gnissla tänder. Låter man dem hälsa lite tvärt genom gallret så gnisslar han tänder i flera minuter.
Honorna däremot är han bara överpilsk på, men Casper och Plupp avskyr han verkligen.
Dessutom är det enligt lag inte förenligt att låta Plupp och Casper gå ihop så som de beter sig. Det är lag på att flockdjur ska ha minst en artfrände, så länge det inte föreligger några särskilda skäl. Dessa särskilda skäl innefattar inte bara att de vill dräpa varandra, utan även att de håller på och stressar varandra oavbrutet, vilket Plupp och Casper tyvärr gjorde. Jag avskyr verkligen att ha flockdjur ensamgående, men jag måste se mig besegrad när de beter sig på det här viset. När de har betett sig såhär från det de var 5 veckor gamla så tror jag knappast att det blir bättre ju äldre de blir, tvärtom. :/
Som sagt har jag redan provat med en undergiven hane tillsammans med Plupp, och det fungerade inte. Kanske, kanske, kanske skulle det gå med en undergiven hane till Casper, men jag är inte säker. Då är dock frågan precis som du tar upp Creation: Hur ska jag kunna hitta en trevlig hane som är och kommer att förbli garanterat undergiven?
Jag avskyr när det blir problem!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Haha jag läste Sniglar :P
*skrattar* Tack för att du förgyllde dagen. :P
Mvh,
Moa
#3 Åh vad jobbigt! =/ Så länge de kan se varandra och prata varandra genom burgallret är det lite marsvinsliv i alla fall ^^
Fungerar inte några utav dem tillsammans på stor fri neutral yta? I så fall kan de ju rastas tillsammans i inhägnad :)
När jag har introducerat nya marsvin till de jag redan har hemma har jag främst badat de jag redan har eftersom det är de som har reviret på platsen och den lukten där det nya ska komma att bo. Det har varit olika, jag har badat allihopa också. Beror ju lite på marsvinen, det är svårt att veta i förväg hur de ska bete sig ibland. Badar man inte den nya kan det istället bli så att de marsvinen man har blir bråkiga p.g.a att h*n luktar annorlunda =/ Så likadan lukt är väl bäst om man ska välja något :) Sedan är det en fördel om man låter de träffas två och två.
Mvh Felicia
Fast man brukar väl säga att tandgnissel inte är så jätteallvarligt? Det låter ärligt talat inte så allvarligt. ^^' Det är ju mest när det blir blodsår som man kan garantera att de enligt lag inte bör vara ihop.
Eller verkar de verkligen mobba varandra?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7 Jovisst, hacka tänder är inte särskilt allvarligt ^^ Det roar sig mina flickor med titt som tätt när de tröttnat på varann för ett tag..
Mvh Felicia
Hehe jag måste vara lite knäpp men jag går o luktar på marsvin om de inte har så stark egen doft så är det mindre dominanta än de andra de som luktar starkt utav sin egen marsvinsdoft är mer dominanta. det är det jag själv har för mig allafall och har vart så med alla marsvin jag satt ihop. satte ihop två hanar idag som inte vart ihop tidigare vad jag vet. inte hos oss allfall o jag luktade på båda den ena luktade mer och den andra luktade mindre så jag satte ihop de o inget bråk alls.. hihi konstiga saker man har för sig
#9 Haha, smart! ;)
Mvh Felicia
Blir det blodsår har man låtit det gå för långt. Dessutom är det inte förenligt med god djurhållning att hålla djur ihop som stressar varandra oavbrutet, blodiga sår eller ej. :/
Och jag kan helt klart garantera att om jag släpper ihop Plupp och det nya marsvinet och låter det gå ett tag så har jag trasiga marsvin sedan, och det vill jag inte.
Nej, tyvärr går det inte att rasta dem tillsammans. Jag kunde inte ens rasta Plupp och Casper tillsammans när de gick ihop, för att deras dominansyttringar (rida, jaga o s v) bara ökade så fort de hamnade utanför buren. Nu springer de runt och undersöker rummet en och en istället. Tidigare undersökte Casper och Plupp ingenting, de jagade bara efter varandra.
Det nya marsvinet är nog van att försvara sig skulle jag tro. Han bet mig av misstag härom kvällen när vår hund skulle nosa på honom. Jag lade märke till att han direkt stelnade till när Roy (hunden) nosade honom på bakdelen, och i samma veva som jag föste bort Roy lade jag handen runt marsvinet för att han inte skulle studsa ur famnen på mig, och då svängde han runt och högg mig i pekfingret eftersom han trodde att det var Roy som "bet" honom. Förmodligen är det kaniner han egentligen är van att slåss mot, då han har ärr efter bett på ryggen och ett stort hål i ena örat.
Dessutom är han lätt det smartaste och mest uppmärksamma djur jag har. Så fort jag släpper ut något/några djur på golvet; hamster, råttor, marsvin, kanin, vad som helst, så märker han det. Han vet också direkt ifall jag har släppt ut någon marsvinshane eller om jag har släppt ut marsvinshonorna. Har jag Plupp eller Casper ute så springer han runt och vässar tänder. Är Molly och Polly ute springer han som en galning fram och tillbaka och kuttrar, piper och skriker. Han är nästan aldrig på burbotten, utan är helst på hustaket eller någon av hyllorna så att han kan ha utsikt över rummet.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
har lagt märke till det två marsvin som har ungefär lika stark doft går inte ihop men om de är en stark o en svag då går de ihop. så är det hos mig allafall…
så prova med det…
Mina marsvinshanar luktar nästan ingenting när de går själva, men så fort jag släpper ihop dem i bur eller på golvet så börjar det stinka i hela rummet i samma veva de upptäcker varandra. Det är någon slags stank de avsöndrar ur anus.
Mvh,
Moa