Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 918 ggr
FeliciaS
0

Vilket träslag till buren?

Hej!
Jag tänkte snickra ihop en bur på 70*130 cm - en underdel, två kortsidor och två långsidor. I trä alltså ;) Men vilket trämaterial tror ni är bäst att använda? Spånskiva, plywood…? Det sistnämda är ju rätt tungt men hur bra håller spånskiva? Vilket material har ni till era hembyggda burar - ni som har?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

jag har för mig att det är nån slags playwood jag har till min hemmabyggda bur, som i övrigt en kanin bori just nu. Spånskiva kan ju fungera också beror ju på kvaliteten

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Jag har plywood i botten och på sidorna i mina våningsburar, det är rätt tungt men jag gillar att det är stabilt och bra. Skulle jag göra om det skulle jag nog välja ett något tunnare träslag i botten iaf.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag har en ca 10 mm tjock plywood som botten till bokhylleburen, tycker den är så tung. Men ca 8 mm kanske skulle funka. Får se vad de har på byggvaruhuset ^^ Bokhyllan är ju också ett slags laminat med spånskiva, lätt att torka av. Plastmattan kommer inte gå upp på kanten - så frågan är; hur gör ni med insidan på innerväggen? Blir inte den skitig? Mina honor kissar lite varstans på väggen *s*

Mvh Felicia

Abico
0

#3 - Jag skulle inte vilja ha utan plastmatta som gick upp en liten bit eftersom jag är rädd för att det ska tränga ner fukt mellan burkanten och plastmattan. Då tänker jag iof. mest på den plats där vattenflaskan hänger - alla mina marsvin grisar något otroligt med vattenflaskorna och det kan bli riktigt kladdigt under den när dom är på det humöret ^^ Nog för att bokhyllan är behandlad på något vis men jag undrar hurpass länge det håller och hur mycket det tål?

Hanna 

Mari
0

#3 Varför ska du inte låta plastmattan gå upp en bit på väggen för?
Har du den bara på golvet finns det en stor chans att kiss och vatten letar sig ner i springan och ner under, så att det börjar ruttna, då håller inte din bur länge inte.

Blir det skitigt på väggen så får du väl se till att torka av ofta? :)  Eller går inte det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#4 #5 Kanske var otylig. Det jag menar är att den inte kommer gå upp längs hela kanten, men 5 cm upp på varje sida precis som jag har i bokhylleburen nu.

Alltså, bokhylleburens insida är ju mer "glatt" material - lätt att torka av eftersom trasan bara glider längs med kanten. Men en träskiva, om man drar med ett tyg, är ju mer strävt..

Mvh Felicia

Abico
0

#6 - Aha. Jag har målat min våningsbur (du kan tro att plywood suger åt sig färg… Många strykningar blev de) så det är lätt att torka av sidorna med en trasa ändå. Men det tar ju ett tag att måla, du får nog sätta igång så fort som möjligt om det ska hinna torka innan grisarna ska flytta in om hanen kommer om en vecka?

Hanna 

emelie92
0

om du ska måla ytor som marsvinen kan komma åt så se till så att färgen inte är gifitg ifall marsvinen gnager på buren :)