Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 6001 ggr
Zynell
0

Salvor och krämer för torra marsvin.

Jag är utbildad hudterapeut och kan en hel del om vilka produkter är bra och mindre bra för oss och vår hud. Det gäller säkert marsvin också.

Många här på forumet skriver att de använder till exempel vaselin eller armens salva osv. Jag kan förstå varför. De känns ju feta och bra för stunden, men i själva verket har de otroligt uttorkande effekt, kan orsaka klåda och irritation eller eksem i värsta fall. Många produkter innehåller mindre bra ingredienser och varje gång jag läser om att någon använt en sådan produkt så "lider" jag. :P Vaselin är (inom korta drag) bensin, eller mineralolja som det kallas. Armens salva innehåller få naturliga ingredienser och istället en massa konstgjort. Avråder starkt från båda!

Min rekommendation är att använda en naturlig produkt istället. Exempel sheasmör, mandelolja eller kokossmör. Bra återfettande och torkar inte ut.

Creation
0

Hur är det med helosan då? =/ (Det funkar mot min egen handeksem åtminstone ;p)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

Helosan har jag alltid använt till min häst.

Men använder numera även Aloe Vera produkterna.

Är inte dessa helt ok då ?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zynell
0

Helosan och det mesta man hittar på apoteket är inte så bra. Apoteket bör hålla sig till medicin (min privata åsikt) :)

Helosan innehåller också mineralolja. Eftersom mineralolja är billigt att framställa används det flitigt i produkter för att hålla priset nere och då köper folk produkten. Kan man inte latin och har inte utbildning inom kemi så vet man inte vad en produkt innehåller utan man går efter känsel, tycke, vad som står på baksidan och doft. :P