Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 6001 ggr
Zynell
0

Salvor och krämer för torra marsvin.

Jag är utbildad hudterapeut och kan en hel del om vilka produkter är bra och mindre bra för oss och vår hud. Det gäller säkert marsvin också.

Många här på forumet skriver att de använder till exempel vaselin eller armens salva osv. Jag kan förstå varför. De känns ju feta och bra för stunden, men i själva verket har de otroligt uttorkande effekt, kan orsaka klåda och irritation eller eksem i värsta fall. Många produkter innehåller mindre bra ingredienser och varje gång jag läser om att någon använt en sådan produkt så "lider" jag. :P Vaselin är (inom korta drag) bensin, eller mineralolja som det kallas. Armens salva innehåller få naturliga ingredienser och istället en massa konstgjort. Avråder starkt från båda!

Min rekommendation är att använda en naturlig produkt istället. Exempel sheasmör, mandelolja eller kokossmör. Bra återfettande och torkar inte ut.

Creation
0

Hur är det med helosan då? =/ (Det funkar mot min egen handeksem åtminstone ;p)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

Helosan har jag alltid använt till min häst.

Men använder numera även Aloe Vera produkterna.

Är inte dessa helt ok då ?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Zynell
0

Helosan och det mesta man hittar på apoteket är inte så bra. Apoteket bör hålla sig till medicin (min privata åsikt) :)

Helosan innehåller också mineralolja. Eftersom mineralolja är billigt att framställa används det flitigt i produkter för att hålla priset nere och då köper folk produkten. Kan man inte latin och har inte utbildning inom kemi så vet man inte vad en produkt innehåller utan man går efter känsel, tycke, vad som står på baksidan och doft. :P

#2 Jag föreslår att du letar efter något annat mot din eksem. Efter ett par år kommer du antagligen vara fast i en jojo-eksem. Det kommer, försvinner, kommer, försvinner osv. Nu ska jag inte riktigt uttrycka mig då jag inte ser dig, men helosan är tillfällig lösning. En fråga till dig: Hur länge har du använt helosan? Om du har använt i flera månader eller år, börjar det klia efter ett tag eller strama och dra i huden så att du måste kräma in dig igen? Om svaret är ja så har din hud blivit uttorkad och skriker efter naturlig fukt. Om inte så kommer detta att ske för eller senare.

Mineralolja är en ingrediens som ska användas sällan, precis som kortisonsalvor. Men om man överanvänder kortisonsalvor tunnas huden ut, blir torr och i värsta fall spricker huden och börjar blöda pga uttorkning. Mineralolja gör dessutom huden beroende. Nu säger inte jag att det är helt värdelöst fär det är det inte, men mineralolja ska inte användas i produkter som används dagligen utan endast ibland. Helst inte alls.

Här är några tips:

Nästa gång ni går till affären för att köpa en kräm, salva eller så. Leta efter ett av följande i ingrediensförteckningen:

Paraffin

Paraffinum liquidum

Castor oil

Vaselin

Linolin

eller liknande.

Om någon av dessa finns med - undvik.

Creation
0

#3 Jag brukar ha någon slags "kommer-och-går"-eksem, min hud blir inte så jättelätt irriterad. =/ Mest är det på vinter och ibland på sommaren(när huden blir extra uttorkad alltså), det är bara då den blir lite sprucken och kan klia. Den är bara lätt torr på höst/vår. Oftast sätter jag bara på helosan regelbundet om vintern, har väl gjort det i kanske 3 vintrar nu. Under övriga årstider sätter jag bara på salvan någon gång i veckan.
Har du något annat, bättre förslag på produkt jag kan använda till min "jojo"-eksem, som du uttryckte det? ;) Fungerar de naturliga produkterna du nämnde bra mot eksem?
Kanske kan tipsa min kompis om det här också *s* Hon har ganska mycket eksem som ibland börjar blöda, och det kan hända att hon också använder något mineralolje-baserat, så hon skulle nog behöva något bra att smörja med. Skrattande

Men för att återgå till marsvin… :)
För mina grisar är inte största problemet att de har torra tassar, så det kanske finns något bättre passande än återfettande produkter som smör/olja för dem? Skulle behöva något som mjukar upp tassarna bättre bara(helosan fungerar inte så bra till det heller iofs), om det finns. =/

tantnett
0

Men undrar fortfarande över Aloe Vera produkterna ?

Intressant nämligen att höra din åsikt om dessa produkter.

Nåväl själv tror o litar jag till fullo på dom.

Tindrar
0

Men vad finns det för produkter man kan andvända?

FeliciaS
0

Jättebra att du tar upp det Nelliclind! :)
Vaselin, Försvarets hudsalva, Helosan etc. Båda de två sistnämda innehåller djurfetter. De flesta salvor gör det, samt också vatten… Själv hade jag tänkt använda bivax till marsvinens tassar, särskilt inför utställningar är det bra om dem är extra mjuka och fina ^^,

#1 Det innehåller ju bl.a. glycerin (djurfett), paraffinolja (som kommer från oljetillverkning). Såg på någon sida att det något annat miljögift också, kommer dock inte ihåg vilket ^^,

#6 Naturliga produkter. Gå till hälsokostaffären (t.ex. Life) så hittar du många sådana :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Meeris
0

Jättebra tråd!

Jag har hittills enbart använt olivolja till marsvinens tassar. Få gånger de verkade lite torra dock, inget jag gör regelbundig..

Vad tycker du om det? Är faktikst något som även vi människor i familjen använder till hudvård ibland.. mer lätt tillgängligt än mandeloja, häromkring i alla fall…

FeliciaS
0

#8 Olivolja är ju jättebra, en naturlig växtolja :) Kanske inte återfettar lika bra som kokossmör eller bivax, men det fungerar ju bra ändå ^^,

Mvh Felicia

Zynell
0

#4 Min son är atopiker, vilket jag också är. Det är en ärftlig eksemsjukdom som man får leva med resten av sitt liv. För mig kommer det på vintern, framför allt på armarna. För min son kommer det också på vintern i stort sätt över hela kroppen. Dina symtom låter atopiska för mig, men det kan likväl vara vanlig eksem som orsakas av allt för torr hud. Innan jag utbildade mig till hudterapeut sprang jag runt till läkare med min son och hans eksem. Inget de gav hjälpte. Sedan började jag tillverka egna produkter och POFF - eksemen var under kontroll. Klåda och irritation borta. Så med andra ord - naturliga produkter eller igredienser är BÄST för vår hud. Nu är det mest logiskt att tänka att eftersom din hud är torr behöver du massa fett, men det är fukt man behöver istället. Fett också, men framför allt fukt. En produkt jag kan rekommendera är PENZIM. Den använder jag för min son. Finns som spray och gel form. Gel gäller för de som har väldigt torr hud. Över den är det bra att ha en fetare kräm, eller bara ren sheasmör som ska vara effektivt mot eksem. Ren sheasmör går att beställa från www.crearome.se Sheasmöret går också jätte bra att använda till marsvinen.

#5 Aloe vera är oftast en jätte bra produkt! Speciellt så ren som möjligt, men samtidigt ska man vara försiktig där också. Vilak andra ingredienser används och hur mycket av aloe veran finns i produkten osv?

#6 Naturkosmetika! :) Handgjord naturkosmetika. Finns massor om dessa två på nätet. Dessa produkter innehåller oftast väldigt bra ingredienser, beror självklart på hur seriös tillverkaren är.

#8 Det är stor skillnad på olja och olja. Oljorna man finner i mataffären är tillverkade på sådant sätt att de ska ätas. Oljorna som är tillverkade för kroppen är tillverkade just för kroppen. Så olivolja och olivolja kan vara två helt olika saker. :) Men jätte bra att du använder det! Mycket bättre :) Alla slags hudvårdsprodukter, oljor, smörer, fetter osv går att köpa på www.crearome.se Där köper jag mitt allt.

Jag har hört talas om folk som använder smör, dvs matlagningssmör som återfettare till ansiktet. Inte bra alls då detta smör inte är anpassat för huden utan för magen. :)

Zynell
0

#7 tackar tackar!

Glycerin är inte djurfett. :) Kortfattat är det en fettalkohol som utvinns ur vegetabiliskt fett och ser man den i en ingrediensförteckning så är det inget att oroa sig över. Glycerin (eller som den kallas idag - glycerol) är en fuktbindare och är en utmärkt ingrediens i hudvård. Glycerol är dagens vanligaste fuktbindare. Andra fuktbindare som är vanliga är bland annat sorbitol, natrium pca eller NFF. 

Jag använder alltid glycerol i mina krämer som är för torr hud, medan sorbitol används för "lättare" krämer då den inte binder fukten lika mycket som glycerol.

Medan paraffinolja är som du säger - olja som vi bland annat tankar bilen med. Inte särskilt kul att sedan höra att vi använder den olja vi tankar bilen med i våra ansikten - fast i då mycket mer förfinad form. :/

Zynell
0

#7 Glömmer alltid bort något! :) Det jag glömde säga är att det som är djurfett är ett ämne som kallas LANOLIN. Lanolin är fårsvett. Vanligt i billigare produkter. Dess effekt är uttorkning och klåda. Råkade använda ett schampo en gång med lanolin i och fick en klåda som höll på att driva mig galen. Om man har krämer hemma som man reagerar på kan man kolla i ingrediensförteckning och se om lanolin är med. Är det så, så är det troligast att det är det ämnet man reagerar på. (eller mineralolja) :P

idipidi
0

Hm, glycerol kan utvinnas på flera olika sätt. Ofta har det animaliskt ursprung men kan också ha vegetabiliskt. Det kan även utvinnas från råolja…

FeliciaS
0

#11 Jo, glycerin är i 99% av fallen animalskt fett. Finns vegetabiliskt (vilket jag använder - står "vegetabiliskt glycerin" på de (natur-)produkterna)… Jag är vegetarian och väldigt "noga" eller vad man ska säga, ang. sådant. Gelatin, glycerin/glycerol och lanolin är i princip alltid animaliskt, om inget annat anges. Sorbitol är väl konstgjort sötningsmedel?

Mvh Felicia

Zynell
0

#14 Jag använder mig alltid av vegetabiliska ingredienser när jag gör mina produkter, även när det gäller glycerol.

Sorbitol är också en fuktgivare i kosmetika.

FeliciaS
0

#15 Okej, men om det bara står "glycerin" i innehållsförteckningen är det med största sannolikhet animaliskt. Jaså, okej :)

Vad använder du till marsvinens tassar?

Mvh Felicia

tantnett
0

Tyckte det var idé att putta upp denna tråd idag.

bergatrollet
0

Jag använder enbart rena Aloe Vera produkter, dels en gelé som jag använder att smörja in torra partier med och till småsår. Då den har antiseptiska egenskaper dels en creme som jag använder till öron och trampdynor, Företaget har en produktserie inriktad på djur. Jag är helt såld på dessa produkter och har funderingar att bli återförsäljare. Då produkterna är suveräna både till människor och djur.

FeliciaS
0

Många aloe vera produkter innehåller massa annat också, som ex. massa konstgjorda produkter.

Själv har jag börjat använda ringblomssalva till marsvinstassarna; innehåller bivax, tea tree olja m.m :)

Mvh Felicia

lomsen
0

jag använder Prob produkterna!

[starlights]
0

#19 Du vet väl om att tea tree oil inte är bra att använda till djur? Då de ofta är väldigt känsliga mot oljan, den kan bland annat ge svåra brännskador!
Detta förekommer också på människor och i Norge ska det tydligen vara förbjudet.

Caspia
0

# 21. Och så luktar den jätteäckligt…

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

#21 #22 Hrm, då är det inte det som den innehåller. Texten har försvunnit men jag antog mig tyda att det stod så.

Mvh Felicia

tantnett
0

Även jag har hört att tea tree oil är skadligt.

Det blev ju väldigt "poppis" för ett tag sedan bland djurägare och säkert fler men produkterna visade ju sig ha många biverkningar.

Blavingen
0

Funderar då på att skaffa en lagom billig kräm som är bra för att förebygga marsvinens kända förhårdningar och hålla tassar och t ex öron mjuka och go'a. TIPS?!? Inne på PROB-produkterna eftersom jag fått ENORM respons på deras olja. Vilken produkt!!!! Dock tycker jag att det är en ENORM förpackning att köpa till dessa små krabater (har 2 marsvin). Och vilken produkt skulle ni i så fall rekomendera - tass-salvan eller cremen eller supercremen?

Har använt Försvarets lilla militärgröna cerat tidigare, men det ska jg tydligen inte. Och det som sägs att man kan ha denna produkt till skoputs (vilket i o f s inte är det bästa betyg i denna kategoriGlad) matlagning… Ja, ja man lär sig.

Har dessutom på sistone kommit i kontakt med LUSH-produkterna. Sak enligt deras egna utsago innehålla mycket naturingredienser. Har ju tydligen oxå en del "krämer" i fast form. Sugen att testa på mig själv. Kanske även för mina små grisar?

Som sagt - tips på liten lagom dyr produkt.

Tindrar
0

Har börjat tugga på försvarets hudsalva och mums vad gott det är:)

paronskrutten
0

Jag använder olivolje- och bivaxsalvor :)

Helena

FeliciaS
0

#25 Tassalvan låter bra tycker jag :) 140 ml kostar 154 kr, men det lär räcka väldigt länge! :)
Innehåll: Cera alba, Olea europaea, Pinus, Calendula, Salvia, Myristica fragrans, Hypericum, Matricaria, Urtica dioica, Arnica, Olea Europaea, Phenoxethanol, Methylparaben.

#26 Va? ;P

Mvh Felicia

paronskrutten
1

råkade skicka ;P

Helena

MoaL
0

Vad har ni att säga om Jukonsalvan? Har aldrig provat den på djuren, men har däremot smörjt på mina egna händer, och de var mjuka och smidiga i ett par dagar (jag tvättar händerna så ofta att jag blir jättetorr om händerna, speciellt nagelbanden och handryggen), vilket jag aldrig har varit med om tidigare. En liten klick jukonsalva var hur bra som helst. Dock tror jag att den innehåller vaselin? Men den är också jättebra för sår till exempel. Tatuerare sätter jukonsalva (eller t ex helosan, men det fungerar myyyyycket sämre) på en nytagen tatuering och det läker mycket fortare. Vad är då dåligt med den? Om den till och med läker sår snabbare.. ?

Och vad gäller tea tree oil så fungerar den skitbra för till exempel munsår, plus att den luktar helt gudomligt. :) Men jag kan tänka mig att man inte ska använda den på djur, för den är ju väldigt stark.

Jag tror att det överdrivs litegrann här. Visst, att de som har till exempel eksem och känsligare hud o s v ska vara försiktigare och tål inte allt, men då tillhör man ju undantagen. Vad jag menar är att bara för att något ger en människa problem så betyder inte det att det ger alla människor problem. Man måste undersöka själv vad man mår bäst av.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

FeliciaS
0

#30 Har aldrig hört talas om den innan. Vad innehåller den?

Överdrivs och överdrivs… Hur bra är egentligen kemiska preparat oc likn. att använda på huden?

Mvh Felicia

Tindrar
0

#28 Ja, det smakar ju vanilj! *mums*xD

MoaL
0

Jag har tyvärr inte tillgång till innehållsförteckningen just nu, men jag har som sagt för mig att den är vaselinbaserad… Men den är grymt bra. En liten klick och man är mjuk och len hur länge som helst - trots att man, som jag, är manisk på att tvätta händerna mellan varje djur jag håller i, efter varje gång jag har rört i bottenmaterialet, o s v.. :)

Folk är olika känsliga. Jag vet personer - bland annat jag och min mamma - som kan använda de billigaste och sämsta sortens schampoo och balsam, t ex euroshoppers, blåvit, o s v (fast jag använder faktiskt schwarzskopf), utan de minsta problem, medan det finns vissa som direkt får mjäll, eksem, o s v om de använder det. Människor är olika känsliga, för vissa spelar det ingen roll. Det är ju som med allergier; äpplen är jättenyttiga, men om min kille skulle ens dricka äppeljuice så skulle han måste upp på akuten för att inte dö, så allergisk är han. En allergi är ju en överkänslighet, samma sak gäller hud och hårprodukter. Tänk på allt svammel man sätter i håret. Tänker ni på vad ni använder för schampoo, balsam, smink, och liknande också? Det är ju inte direkt enbart naturliga produkter i det mesta sådant, inte sant? :)

Som sagt, man måste nog finna ut vad som fungerar bäst på en själv - det som fungerar på vissa behöver inte fungera på andra och vice versa. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Zynell
0

#33 Visst är det så att alla är olika känsliga för produkterna som finns där ute. Det går inte att tillverka en produkt som 100% av befolkningen tål. Det kommer alltid att finnas någon som reagerar med eksem, klåda, utslag eller annat.

Jag använder helst inte euroshopper, nivea, osv. Inte för att det finns en risk för allergi utan pga vad produkterna innehåller. Dessa produkter är oftast fulla av kemiska tillsatser, silikoner, mineraloljor osv som inte alls är bra för huden! Med dessa produkter orsakar vi fuktförlust, uttorkning osv. Vissa klarar av att använda de hela livet utan problem andra gör det inte. Det är lika dåligt att stoppa i sig  mat som är full med konserveringsmedel och gud vet vad som att lägga en kräm med mineralolja eller liknande på ansiktet/kroppen.

Vare sig man märker av en negativ effekt av de billigare produkterna eller inte så orsaker de ändå en försämring i huden. Men eftersom effekten kommer långsamt och pågår under många år märker man inte av den utan tror att hudens slapphet, gråhet osv beror på ålder eller annat. Visst kan det göra det, men oftast tänker man inte steget längre och misstänker därför inte krämen. :P

Cola tycker jag är jätte gott! Men det finns absolut ingenting nyttigt med drycken. Samma sak är det med många krämer.

Bella-R
0

Lite OT men jag använder Försvarets hudsalva till läpparna, använt i flera år, och den har ALDRIG torkat ut mina läppar utan gör läpparna mjuka inte bara för tillfället - utan i längden oxå. Den innehåller talg, som är ett slags djurfett, ja, men den innehåller INTE mineralolja, så jag rekommenderar den, av egen erfarenhet, till både läppar och grisens tassar.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Zynell
0

#35 en liten fråga. :) Hur ofta smörjer du?

Bella-R
0

#36 Vanligtvis 1-3 gånger om dagen, ibland mer, ibland mindre.

Zynell
0

#37 Känns det torrt eller stramt om läpparna om du INTE har produkten på? Att du måste ha läpparna inkrämande med salvan hela tiden? I sådant fall har du tagit bort den naturliga fukthalten i läpparna, vilket inte är bra. Om inte så bra att du sluppit det!! :)

Själv var jag inte särskilt smart i tonåren och använde lypsylerna som finns att få tag i precis överallt. De består i stort sätt bara av flera olika mineraloljor och orsakar ett evigt smörjande. Det är beroendeframkallande helt enkelt. Nu använder jag mina egna handgjorda läppcerat, men mina läppar är fortfarande "trasiga" :P

Bella-R
0

#38 Nej, det är det de inte gör, vilket e jätteskönt, till skillnad från t.ex lypsyl. Jag känner till väldigt mycket om mineralolja och försöker undvika det så gott det går, eftersom jag vet att det skapar ett beroende och bara torkar ut i längden.

Zynell
0

#38 Kul att höra! :) Tyvärr är inte många medvetna om detta. I mitt yrke som hudterapeut stöter jag sällan på någon som vet ngt om detta. Oftast står de som levande frågetecken när jag frågar om de vet vad mineralolja är för ngt.

Nu ska man inte säga att mineralolja är helt värdelöst. Den har bra användsnignsområden också, men precis som kortisonsalvor ska dessa produkter endast användas när de behövs. Röda barnrumpor till ex. Apoteket har en produkt som är utmärkt för detta och den är baserad på mineralolja (kommer inte ihåg vad den heter).

Men som sagt, bara när det verkligen behövs, annars aldrig. :)

Creation
0

Att lypsyl gör mer skada än nytta kan jag verkligen hålla med om. ;/ Jag hittade inte min läppglans häromdagen, så jag tänkte att lypsyl kanske kunde ge någon liknande effekt och tog det istället. Innan jag använde det var mina läppar inte torra alls, men efter jag tagit lypsyl på läpparna har de blivit alldeles spruckna. -.- Ska rota fram försvarets salva här hemma och försöka bota skadan lypsyl orsakat.

Zynell
0

#41 Att lägga en så skadlig sak som lypsyl på något så känslig och ömtåligt som läpparna är inte bra alls. Jag fick ofta knotter som både kliade och sved när jag använder lypsyl. Det hände att de sprack också vilket inte alls var särskilt skönt. Håller med dig, hellre läppglans.

Var med om en liknande situation för några veckor sedan. Vi var på båten på väg hem från polen och mitt egna tillverkade läppcerat var försvunnet. På båten fanns det en kosmetikaffär och som tur var hade de läppglans som jag kunde köpa. Kommer nog aldrig kunna återställa den naturliga fuktbalansen i läpparna pga lypsylanvändandet. :(((

Creation
0

#42 Tycker dem borde sluta tillverka det när det ändå inte är till någon nytta. Obestämd Det enda sättet att få det att funka är väl om man smetar på mer varannan timme. Fast det snarare döljer och förstärker problemen(sprickorna i läpparna) än botar dem.

Försvarets salva fungerade många gånger bättre än lypsyl. :) Den har fått läpparna lite fuktigare, men än är de något spruckna(tar väl ett tag att reparera det). Om jag bara tänkt på att använda försvarets istället för lypsyl från början. :/

Har provat den salvan på marsvinstassarna lite nu och tycker att den funkar finfint till det också. :)
Så helosan och lypsyl ratar jag hädanefter ;P

MoaL
0

Nu har jag ingredienserna till Jukonsalvan. :) Läser upp här:
_Petrolatum, Lanolin, Beeswax, Ricinus Communis Oil, Butyrospermum Parkii Butter, Parrafinum Liquidum, Cod Liver Oil, Cetyl Palmitate, Eucalyptus Polybractea Oil, Benzalkonium Chloride, Limonene.

_#34 Jag använder som sagt inte heller euroshopper och liknande, utan Schwarzkopf. Min sambo har frågat en frisör vilket märke man skulle köpa om man skulle handla schampoo/balsam i affär, och då var Schwarzkopf enda alternativet enligt den frisören.
Huden blir, slapp, grå och rynkig med åldern, vad man än smörjer den med. ;) Det finns inga mirakelkrämer som håller åldern borta.

Jepp, tänk, CocaCola är jättegott och onyttigt - och vi dricker det ändå! Liksom vi äter godis, chips, ostbågar, fikabröd, skräpmat, feta såser, rött kött - trots alla mättade fetter, micromat, micrar vår egen hemlagade mat (försvinner en massa nyttigt), o s v. För att inte tala om att majoriteten även är så knäppa att de super, röker och snusar (det gör inte jag!). Människor är skenheliga svin, så är det bara. ;) Äter du i princip enbart fisk, kyckling, fullkornsris, nyttig müsli, grönsaker och frukt med vatten som dryck till måltiderna? Jag har svårt att tro det.. :) Finns det någonting till exempel Fredrik Paulún (Sveriges mest kände näringsfysiolog) ratar så är det korv. Hur många här undviker någon slags korv helt och hållet? :)

Och vad gäller salvor och krämer, så är det som du säger: Det tar flera år för skadorna att visa sig. För att återgå till ämnet, så är det marsvin vi pratar om, och de lever i vanliga fall knappt ens en tiondel av vad en normal människas livslängd täcker. Det man smörjer deras tassar med hinner knappast skada dem under den tid de lever, utan mjukar upp och gör tassarna smidiga. :) Naturligtvis väljer man själv vad man vill använda, och jag menar på intet sätt att påstå att dina exempel (sheasmör, mandelolja och kokossmör) är dåliga, tvärtom är de med all säkerhet bäst - speciellt om man överblickar en framtid på 20-50 år. Dock pratar vi nu om vanligtvis 5-8 år, och ärligt talat tror jag inte att det spelar någon större roll om man använder försvarets salva eller sheasmör så länge det visar önskad effekt, eftersom det i det långa loppet knappast hinner visa någon negativ kurva. :)

Och om jag får komma med ett inlägg angående muncerat så är det inte ens någonting jag använder eftersom det skämmer bort läpparna och "fråntar" läpparna ansvaret att fukta sig själva. Enda gångerna jag kan använda det är när läpparna spricker för att det är ändring i vädret eller liknande, vilket pajar mina läppar fullständigt, men det är ändå ytterst sällan jag använder det även då, eftersom jag vet att det läker och går över. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Bella-R
0

#44 Petrolatum och Paraffinum Liquidum är mineralolja.

MoaL
0

Och? :) Den är extremt bra och mjukgörande och den gör att sår läker snabbare. Tatuerare använder den för att tatueringen ska läka bättre och snabbare.

Även rött kött är dåligt i längden (är det kött som innehåller mest mättat fett - men för att bygga muskler behövs speciellt rött kött), liksom det är dåligt i längden att sova i en billig säng och gå i ett par skor köpta för 150-200 spänn på Coop. ;) Om jag har ett par rynkor extra om 20 år ger jag ärligt talat sjutton i - helt bortsett från det faktum att jag inte ens använder det i ansiktet, utan på smalbenen, fötterna och händerna. :)

Mvh,
Moa

Bella-R
0

#46 Du frågade vad vi hade att säga om salvan du använde, då sa jag bara att den innehåller mineralolja, som i regel inte brukar vara särskilt skonsam, men om du tycker den är bra eller inte bryr jag mig inte om. :)

MoaL
0

Jag undrade vad ni tyckte om salvan, inte ingredienserna - dem frågade FeliciaS om. :) Jag har redan nämnt att den bland annat innehåller vaselin (petrolatum) - därmed mineralolja - och får därför ingen aha-upplevelse av din upplysning. ;) Min undran gällde huruvida ni gillade salvan eller inte, men de flesta här verkar har missat denna i mitt och många andras tycke fantastiska salva. :)

Och skonsam? Snälla nån, till och med Barnängens barnolja innehåller mineralolja har jag för mig, och barnolja är något gynekologer och barnmorskor råder flickor/kvinnor att tvätta snippan med..

Mvh,
Moa

Bella-R
0

#48 Du lyssnar tydligen inte särskilt bra, jag sa "i regel inte brukar vara särskilt skonsam", för ofta är den inte alls bra. Täpper till så att man exempelvis kan få finnar och pormaskar, och torkar ut och bara förstör i längden. Så brukar det iaf vara, säger dock inte att det ALLTID är så. Beror ju givetvis på individ etc.

Sen missförstod jag i #47 sry för det.

Zynell
0

#44 När man läser en ingrediensförteckning så står allting i fallande ordning. Det som finns mest av är etta, tvåa är det som är näst mest av osv. :)

När jag läser ingrediensförteckningen för din kräm ser jag, precis som bella-r sade, två olika mineraloljor som är högt upp på listan. Samt att lanolin är också väldigt högt upp. Lanolin är en animalisk produkt som kommer från får (fårsvett kortfattat) som jag inte sätter högt på någon lista. Den är uttorkande och kan vara irriterande, eksemframkallande för känslig hud. Många reagerar på den, inte alla, men många. Jag får hemsk klåda av produkter som innehåller lanolin. Hade det varit jag, hade jag ställt tillbaka produkten på hyllan. Nästan 50# av produkten består av mineralolja och lanolin.

Nu måste jag bara säga att 5-8 är lång tid. Jag hann förstöra min fuktbalans i huden ordentligt pga okunnighet under kortare tid än så. Först när jag utbildade mig förstod jag vad jag gjorde fel. Och visst, marsvinens fosingar smörjs inte varje dag, men jag skulle inte lägga en mineraloljebaserad kräm på dem ändå. De har lite svårt att berätta om det kliar eller svider då de gärna döljer allt som är fel. 5-8 år kanske kort tid i livet jämförelse med oss. Men varför inte se då till att de får ett bra liv, på alla möjliga sätt. Även när det gäller krämer. :)) Och inte tänka "Äsch, de lever så kort ändå. Kan lika gärna lägga mineraloljekrämen." :))

Barnängens produkter och apotekts produkter för barn undviker jag med ett stort UNDVIKER. Dessa produkter är i många fall hemska … och ska vara till barn vars hud är mycket känsligare än de vuxnas.

trocadero
0

Har inte läst igenom allt nu så jättenoga. Men vad skulle du rekommendera att man använde då till djur som inte är allt för svårt att få tag i eller att använda? Och kan du inte berätta hur och av vad du gör egna cerat och liknade?

paronskrutten
0

Jag skulle rekommendera http://halsingehonung.se/ för bra salvor.

Recept på cerat: http://www.shenet.se/recept/cerat.html

Helena

Zynell
0

#51 Jag har tillverkat egna hudvårdsprodukter sedan fler år tillbaka. Jag har även utbildning inom kosmetisk kemi samt att jag är självlärd. Är man nybörjare och vill lära sig rekommenderar jag www.crearome.se Det är ett företag som bl a säljer ingredienser för tillverkning av produkter. De säljer även startpaket där man kan pröva tillverka egna produkter ex serat, krämer, schampo, make up osv med hjälp av recept osv. Jag rekommenderar inte att börja med startpaketen där man tillverkar kräm eller make up då detta är lite svårare. Är du helt ny pröva schampo eller cerat. :) Tvåltillverkning är också jätte kul.

När man tillverkar egna produkter måste man kunna mer än att bara blanda ihop de dock. Det är även bra att lära sig åtminstone grunden på vad olika ingredienser gör, hur mycket av varje sak man får eller inte får blanda i produkten osv.

Till marsvinen rekommenderar jag en sheasmörbaserad salva, inte kräm. Krämers basgrund är vatten medan salvors är olja. Sheasmör är väldigt fet, bra mot klåda, inflammationshämmande samt bra mot eksem. Utmärkt för torr och narig hud.

Orkar du inte tillverka egna så har crearome många färdiga bra produkter. SENSE OF NATURE är ett märke de har. Har inte provat den än, men läst om produkten och den låter väldigt bra. De har olika salvor man kan prova. Hoppas du hittar ngt som passar dig och dina små grisar :)

Zynell
0

halsingehonung.se verkar vara en bra hemsida med bra produkter. :) (enligt ingredienserna då :P

paronskrutten
0

Ja, hälsingehonung använder jag till mig själv :) Men man kan lika gärna köpa en burk till marsvinen. Det finns hundsalva och hästsalva också om man har större djur :) Gillar produkterna jättemycket :)

Helena

FeliciaS
0

#44 Tack :) Håller med det du skriver; _"Jepp, tänk, CocaCola …någon slags korv helt och hållet? :)"
_Fast jag kan inte säga att jag dricker läst, äter onyttigt godis och chips (nåja, ibland men sällan), skräpmat osv. Och korv undviker jag till 110% ;P

Själv använder jag naturprodukter, som ej är testade på djur eller innehåller animaliska ingredienser. Märkena Urtekram, Jäsön, i viss mån Weleda, Kiss My Face m.fl. som finns på hälsokosten bl.a. Jag använder Weleda Lip Salve på läpparna, hjälper verkligen och innehåller: Jojobaolja, bivax, sheasmör, candellilavax, rosenvax, carnaubavax, vaniljextrakt, ros extrakt.

Men men, nog om det ^^, Ang. marsvinens tassar alltså… PROB tassalva tycker jag verkar bra.

Mvh Felicia

MoaL
0

#49 Jag lyssnar alldeles utmärkt, jag håller bara inte med fullt ut i det du säger. :) Jag har aldrig nämnt att man ska använda jukonsalva i ansiktet, inte sant? Vaselin är till för att "täppa till", och ska alltså hindra kroppens egna fuktighet från att avdunsta. Som det till och med står på wikipedia: "Petroleumgelé absorberas inte av huden, utan blir istället som ett skyddande lager som gör så att hudens egen fukt inte förångas." Med andra ord - smörjer man ansiktet med vaselin så lär man sig att det inte är det smartaste att göra. Där har jag också väldigt tur - jag får knappt finnar eller ens plitar, hur jag än lever och vad jag än äter. Dock så är det väl knappast vanligt att man får finnar på händer, fötter och smalben, inte sant? Jag känner då ingen som brukar få det.

Jag själv är inte känslig för fem öre, och behöver därmed inte bry mig nämnvärt i vad jag smörjer på mig - men jag har redan nämnt, att är man känslig mot något så ska man självklart undvika det man inte tål. Det är ju helt enkelt sunt förnuft. :)

#50 Vad gäller barnolja, vilket jag har använt på mina smalben efter rakning i många års tid - och det fungerar alldeles utmärkt - så är det hur som helst något som ändå är utarbetat med barnläkare och har genomgått allsköns tester - och som sagt så är det också något gynekologer och barnmorskor nästan kräver - i alla fall starkt rekommenderar - en att tvätta sitt känsligaste område med.

Sedan måste jag bara fråga en liten grej om paraffin… Om det är så skadligt, varför används det då som laxermedel? Liksom det även används inom medicin MOT torra ögon? Ärligt talat, jag råkar nog tyvärr inbilla mig att du helt enkelt är extra överkänslig/allergisk mot vissa av dessa ämnen, och sedan överdriver i dina varningar, precis som det överdrivs jämt och ständigt i forskningen för att de hittar en ämne som ensamt är jättejätteskadligt - om man får i/på sig det i stora mängder. För något år sedan var potatis cancerframkallande, häromdagen upptäckte forskare att rött vin kunde innehålla vissa bekämpningsmedel som var cancerframkallande eller vad det nu var - för att sedan dagen därpå dementera påståendet om faran för dessa ämnen i vinet, eftersom halterna av de farliga ämnena var så extremt låga att de inte ens låg i närheten av maxvärdena av det som får förekomma.

Jag tror att du och en del andra är överkänsliga/allergiska, medan sedan resten av världens befolkning är nomalkänsliga - eller som jag, okänsliga.
Som sagt, är det skadligt för dig - undvik! Svårare än så är det ju inte. :) Jag hoppas att du inte har tagit illa vid dig av något jag nu skrev, jag menar ingenting otrevligt. Jag har redan nämnt att dina alternativ med all säkerhet är bäst, men jag menar bara att jag inte tror att faran med dessa varor är så farliga för en icke-känslig person. Du däremot verkar vara väldigt överkänslig - jag menar ingenting illa - och då förstår jag självklart att du inte gillar dessa produkter - men de är, vad jag tror, med all säkerhet inte nämnvärt skadliga för en "vanlig" människa.

Och vad gäller marsvinen så brukar jag - de få gånger jag smörjer deras tassar - hålla mig till försvarets hudsalva. I övrigt så städar jag bara helt enkelt buren varje/varannan dag, och ser till att klippa klorna och eventuella förhårdnader. Den i mina ögon största anledningen till torra tassar är dålig burhygien. De flesta marsvinsägare städar bara bort nedkissat spån (största uttorkningsboven är gammalt piss - ammoniak) 1 eller max två gånger i veckan, medan det egentligen bör göras exakt varje dag, eftersom många marsvin har den dumma ovanan att kissa där de de trivs allra bäst i buren; i sitt favorithörn, inne i huset, eller vid högen med hö. Ammoniak fräter och torkar ut alla slags slemhinnor o dyl. - tassar, luftrör, klor, päls, o s v. Mina två honor Molly och Polly var alldeles kala på magen när de kom till mig, för deras förra ägare städade bara buren en gång i veckan, och därmed var all deras magpäls borta när de flyttade hit. På någon vecka var pälsen utvuxen igen, det enda som krävdes var att hålla deras bur ren - vilket man som ägare har som plikt att göra.

Bra foder (hö + varierat utbud av nyttiga grönsaker och frukter), burrengöring, klippning av klor, förhårdnader och eventuell päls, samt marsvinssällskap är a och o för ett marsvins välbefinnande. inte ifall man smörjer dess tassar eller ej. Smörja tassar behöver man egentligen inte göra så länge man inte har ett marsvin med väldigt torra små tassar - och det har inte jag, och säkerligen inte många av er heller (ex. förhårdnader beror inte på torra tassar).

#56 Hihi, det är nog få människor som äter och dricker enbart nyttigt. ;)

Nu har jag tyvärr - eller kanske som tur är - inte någon mer tid att skriva, haha. :) Ursäkta min pratsjuka, jag har inte suttit vid en dator på evigheter. Eller ja, inte sedan jag sist skrev här.
Ha det så bra allesammans! (jag hoppas verkligen att jag inte har skapat några sura miner, det var i sådana fall inte alls meningen.)
Mvh,
Moa och djuren!

Mvh,
Moa

FeliciaS
0

#57 Oj vilket långt inlägg! ;)

Ja, det är nog rätt få som gör det tyvärr… Men åtminstone jag gör mitt bästa och tycker det är rätt viktigt vad man väljer att stoppa i sig när det nu finns så mycket skit på marknaden.

Mvh Felicia

Zynell
0

#57 Ja du, det är upp till var och en att göra precis som man vill och du kanske har en tålig hud och har den turen på din sida. Men använder man mineraloljeprodukter så får man, förr eller senare, en lätt eller svårare reaktion på det. Säger inte att alla får det, men de flesta. PS: Barnolja är i stortsätt bara mineralolja. Skulle aldrig tvätta mina känsliga delar av kroppen med det och torka ut mig. De delarna av kroppen ska endast tvättas med vatten, i varje fall hos kvinnor.

Alltså, varför utsätta sig för onödiga risker och försvara produkter som innehåller dessa ingredienser? Om folk visste vad de lägger på huden tror jag nog att dessa krämer skulle snabbt försvinna från marknaden men de gör inte de pga okunskap.

Läkare tänker annorlunda än vad personer i mitt yrke gör. Kan ju lugnt påpeka att jag har läst mycket om detta och anser mig vara välutbildad när det gäller detta ämne. Läkare rekommenderar gärna kortisonsalvor osv till eksem och andra besvär samtidigt som nya orsakas. Dvs torkar ut och tunnor ut huden med hjälp av kortisonsalvor. Jag bryr mig inte för fem öre om en kräm är dermatologiskt testad och godkänd av läkare eller inte. Finns det mineralolja så struntar jag i den.

Jag känner inte att jag överdriver, jag säger bara som det är. Mineralolja fungerar på samma sätt som cigg och alkohol. Det tar lång tid innan något händer, för vissa händer ingenting alls. Betyder det då att dina lungor eller levern ser ut som hos någon som inte dricker eller röker? Knappast. Även om du inte känner av det så har de tagit skada. Samma sak gäller huden, vare sig du märker av något eller inte.

Men som sagt, det är upp till var och en att avgöra hur man vill göra. :) Jag må ha känslig hud, men jag har inte alltid haft det. Jag har själv råkat orsaka det pga nivea som jag flitigt använde i många år utan att veta vad den gjorde. Innan var min hud som din - väldigt tålig.

PS: jag är inte sur. :P

tantnett
0

Putt.

emelie92
0

Ojdå, här fanns en del saker som jag inte visste om! :) jag som brukar använda mat olivolja *s* och Aloe Vera till mina marsvins fötter. Jag borde nog införskaffa nya och bättre krämer.

tantnett
0

#61 Aloe Vera produkterna vurmar jag för.

Dricker själv dagligen Aloe Berry Nektar med tranbär. Samt ger den till marsvinen. Började med det sen Lovika "min gamling" hade livmodersinflamation.