Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1286 ggr
devilsdaughter
1

Lite frågor om Lottie

Har hört att lottiepellets ska vara bra. Finns det olika sorter? Finns det olika till kanin och marsvin? (annars kan jag inte tänka mig att det är bra eftersom de ska ha olika mat). Vad innehåller det? Tänkte blanda ut det med krossad havre. Läste någonstans om någon som bestod av havre och kli, finns det annan sort? Eftersom jag ska blanda ut med havre och ibland ger jag även vetekli som extra..

[jejjas]
0

Mina marsvin brukar få Lottie utlbandat med havre gryn,

Detta hittade jag när jag sökte

Det finns 3 olika

Lottie maskros och linfrö

Morot och äple

havre och vetelki

Texen under är för havre och vetekli

MARSVIN
Marsvin utfodras efter hull. Åtgången är ca 25-50 gram LOTTIE pellets
per dag. Tillgång till färskt och friskt vatten är mycket viktigt. Marsvin bör ha tillgång till hö, inte minst ur trivsel och sysselsättningssynpunkt.

Förvaring och hållbarhet
LOTTIE skall förvaras torrt och ej över normal rumstemperatur.
Datummärkning anges på förpackningen

NÄRINGSVÄRDE
Protein 15%
Fett 3,5%
Växttråd 13,5%
Mineraler (aska) 6,5%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%

INNEHÅLL
Havre, lucern, korn, vetekli, soja, mineraler.

BERIKNINGSMEDEL
tillsatt mängd per kg:

Vitamin A 13275 IE, vitamin D3 1103 IE, vitamin E 55 mg, vitamin K3 6 mg, vitamin B1 2,3 mg, vitamin B2 6,5 mg, vitamin B6 5,4 mg, vitamin B12 0,02 mg, pantotensyra 22,8 mg, folsyra 5,2 mg, niacin 52,4 mg, biotin 0,2 mg, vitamin C 261 mg, selen 0,1 mg.

LOTTIE innehåller alla vitaminer och mineraler som din kanin eller marsvin behöver.

Fiona
0

Det finns olika sorter, smaker alltså. Kanin & marsvin äter samma av pellets. Annars vet jag inte riktigt vad det innehåller du jag själv ger Carrier :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

idipidi
0

Det finns tre olika sorter och det som framför allt skiljer är protein- och fettinnehållet. Alla sorterna har samma bas och själva innehållet av "havre och vetekli" eller vad det nu står på, är inte så himla högt. Nu minns jag inte vilken variant som är vilken, men det är bara att läsa på påsarna. Till vuxna marsvin som inte går i avel tycker jag att man ska ha den varianten med lägst innehåll fett och protein.

[jejjas]
0

Den som har lägst prorein är Äple och morot den ligger på 3% fet och 15% protein maskris ligger på 4% fet och 15%  protein. havre vetekli fins ju att läsa omhär uppe i inlägg 1. Flört

devilsdaughter
0

Tack för svaren. Jag letar efter ett bra pellets att ge dräktiga honor och ungar. Tänkte kolla på lantmännen och se va de har där.

devilsdaughter
0

carrier, är det bra? Finns det med på lantmännen? Vilket är bäst för marsvin som behöver lite kraftig mat?

Sandra-B
0

Jag ger mina marsvin Lottie havre och vetekli, oftast blandat med havregryn och det tycker jag fungerar jättebra.

Förr använde jag Carrier men upplevde då återkommande "urinvägsproblem" och provade därför att byta pellets och har sen dess inte upplevt några liknande problem.

Har använt Lottie i ungefär fem år tror jag.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

devilsdaughter
0

Ok tack!

Då kör jag på lottie. Får jag bara fråga hur du märkte att dina marsvin hade urinvägsproblem? (Kan vara bra att veta)

Sandra-B
0

De skrek/pep när de kissade, det kom blod när de kissade etc.
Känner mig nästan helt säker på att det har med kraftfodret att göra eftersom jag inte haft några problem med det sen jag bytte.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Fiona
0

#9 Hur säker är du på att det berodde på pelletsen? Min ena hona piper nämligen ibland när hon kissar & bajsar och har blivit behandlad mot urinvägsinfektion med antibiotika. Och hon har pipit några få gånger efter det, men då vore det kanske bättre att byta då jag fodrar med Carrier nu?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

FeliciaS
0

Visst, Lottiepelletsen är jämförelsevis en bra pellets till marsvin. Själv tycker jag den är bra att blanda ut med havre (krossad havre behövs inte då havre kan ges hel) och kornkross. Själv har marsvinen 2/4 kornkross, 1/4 skalad helhavre samt  1/4 Lottie havre & vetekli och Lottie morot & äpple. Många pelletssorter som är anpassade till marsvin innehåller dock på tok för mycket protein, fett, salt och kalcium och alldeles för lite kostfibrer. Dock tycker jag Lottie morot & äpple har bra näringsvärden för en marsvinspellets:

Protein 15%
Fett 3%
Växttråd 14%
Kostfibrer 25%
Mineraler (aska) 7%
(varav Kalcium 1,1%
och Fosfor 0,6%)
Vatten 11,0%

Att det är c-vitamin i pellets behöver man inte bry sig om. Den dosen är otroligt liten och försvinner i kontakt med syre och ljus. C-vitaminintaget ska komma från grönsaker :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Jag kan så klart inte vara helt säker på att problemen jag hade innan berodde på pelletsen (hade carrer i ungefär fem år och hade problem med flera djur) men sen jag bytte har jag (peppar, peppar) inte haft något som helst problem oxh Lottie har jag också haft i ungefär fem år.

Det är ju inte samma djur som levde då och hade problem som lever nu och inte har problem men eftersom inga av de jag har nu har några problem så har jag dragit slutsatsen att det berodde på pelletssorten, sen om det verkligen är så eller om det beror på annat kan jag inte svara på.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Fiona
0

#12 Okej, men testade du att byta medans dom förra marsvinen fans så att du märkte att problemen upphörde?

Jenny

Sandra-B
0

Nja, jag hade ju några av mina "gamla" marsvin kvar när jag bytte pelletssort men inte de som jag haft mest problem med.

**SMF 237 Sweet Dream's