Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: uppfödare
Läst 5183 ggr
Rajamaja
3

Uppfödare av Self o Nonself i Örebro län

Hej!

Har kollat runt lite mer på den ras jag kan tänka mig, då jag tidigare blev så förtjust i Satin, men fått veta att de kan darbbas av OD, vilket jag tagit ställning till och tänkt om på en annan ras, dvs Self eller Nonself istället.

Bor i Örebro län och vill gärna ha hjälp att få tag på uppfödare härikring, Värmland går också bra.

Kanske är bra att fråga redan nu om även denna ras har någon sjukdom som jag borde veta om?

Abico
0

När du säger self och nonself, är det några speciella färger du tänkt dig?
Alla marsvin kan ju bli sjuka, det kan ju vara rena slumpen eller något som funnits med i aveln. Men om man ska jämföra med OD så finns det ingen motsvarighet hos nonself och self.

Hanna 

Rajamaja
1

#1 Färgen har jag inte bestämt mig för än, tror faktiskt inte jag har sett alla färger än, försöker leta upp nån bra sida där det finns bra info och bilder. Tycker det är svårt att hitta det¨, för det kommer upp så mycket om andra raser och det blir för mycket att gå igenom.

Måste väl finnas nån bra sida där det står allt om Self och Nonself och skötsel, färgbeskrivningar mm.

Ok, va bra att de inte har någon motsvarande sjukdom.

Creation
0

#2 Här finns en jättebra sida med teckningar/färger och raser :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

parsley
0

http://www.smfsvealand.se/index1.html

Länk till de uppfödare som finns i SMF Svealand. Vill du ha self-nonself men inte hittar uppfödare på nära håll hör om någon kan tänka sig att transportera djur åt dig.

http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/

Kolla på SMF:s hemsida vilka uppfödare som finns om olika lokalavdelningar. Klicka på föreningen, lokalavdelningar och sedan på länken för resp lokalavdelnings hemsida.

Kan du tänka dig att ta dig ner till Jönköping så finns det self-nonself uppfödare där.

luneas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att du är klok som väljer en annan ras än satin. Har själv fött upp satiner men slutade just pga OD. Har man sett flera djur utveckla det så vill man inte sätta fler till världen… Self och nonself är i regel sunda djur och jag vet inga sjukdomar som är direkt knutna till just dessa raser. Givetvis kan det finnas vissa linjer som är mindre sunda men inte alls i samma utsträckning som hos satiner.

Jag har just nu en liten self buffhane till salu. Han är lite sotad så öronen är lite mörka och det ser ut som om han har kajal runt ögonen. :-) Väldans charmigt och fint men inte så populärt i rasklass. Däremot är han en stor och stadig kille som säkert skulle kunna göra succé i petclass.

Jag bor inte i Örebro men transport brukar oftast gå att ordna runtom i landet på ett eller annat sätt. Bifogar en bild på lille Hermann som han heter. :-)

parsley
0

SMF Östra har uställning i Linköping 28 feb, om du har möjlighet att ta dig dit. http://www.smfostra.se/

LenaWi
0

Här kommer en länk till vår hemsida.

Vi föder upp nonself i Agouti-teckning med färgerna Lemon-, Buff- och lite silver.

Just nu har vi i en kull 2 lemonagoutihannar till salu. Men de är inte riktigt leveransklara ännu. Härligaste och cooolaste hannar som finns tycker vi om agoutihannarna. Stora i kropparna och med hängläpp!

Gå gärna in och titta på våra djur!

http://www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

SMF 203 Happy Day´s uppfödning sedan 1997

/Lena

Ireth
0

Ser att trådskaparen bor i Karlskoga. Det gör jag också, och kan erbjuda transporthjälp från vissa utställningar ifall du hittar marsvin utanför Örebro län/värmland.

Ska härnäst till Trollhättan, och antagligen Linköping på utställning, och kan alltså vid intresse ta med marsvin därifrån :)

Rajamaja
0

Finns det fler kommade utställningar närmare Örebro län eller Värmlands län? Tycker att 20-25 mil enkel resa är lite för långt. Har kollat upp den som kommer närmaste månaderna, men det blir för långt att åka.

Nån som vet? Har letat igenom de sidor ni angett ovan. Hoppas bara jag såg alla utställningar så  jag inte missade någon!?

godisgrisen
0

Jag gjorde precis som du. Jag ville ha satinsläthår för de är och det tycker jag fortfarand så läckra! Men OD har stoppat mig, jag vill inte föda upp en osund variant.

Tips, undvik mitt misstag. Jag böjade med en selfvariant innan jag kollat upp vad det fanns att välja mellan. Snart hade jag hittat en nonself variant som kändes mer "jag" och jag bytte ras. Det hade varit bättre att forska mer innan jag köpte på mig en massa djur, om man säger så…

FeliciaS
0

Har du hittat marsvin än Rajamaja? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rajamaja
0

#10 Ja vanligtvis brukar man vara så ivrig när man väl kommer på att man vill ha något :)

#11 Har för tillfället lagt marsvinssökandet på is, då jag väntar på att en uppfödare, vars hamsteruppfödning ligger i karantän, ska tillfriskna så jag kan besöka dem. Och det skulle bli framåt mars tidigast.

Den uppfödaren hade Self, chocolate och nån mer färg tror jag. Så jag ska titta på dem när det blir dags.

FeliciaS
0

#12 Okej, kul :) Chocolate är jättefint ^^

Mvh Felicia

whorra
0

Gör reklam för vår uppfödning med Flört.

Föder upp american crested i färgerna golden, svart och försöker oss även på choklad.

Bor utanför Eskilstuna.

www.123minsida.se/marwins

FeliciaS
0

#14 Åh! Am. Crested ;) Min högsta önskan vore att få fram en Am. crested saffron undan min saffronhona…

Mvh Felicia

whorra
0

Ja american crested är fina, min favorit är när dom blir mörkt golden i färgen samt ska vara d.e.

Hade för många år sedan två kanon fina hanar som hette

SCH Lyckans Killer och en egen uppfödd kille som hete SCH Marwins Natural Born Killer dom var så fina…. men som sagt det är länge sedan nu….

Jobbar på att få fram nya godbitar.

FeliciaS
0

#16 Okej :)

Mvh Felicia