Vilken färg är han?
Igår flyttade Lime (som nu är omdöpt till Mitch ;)) hit, men jag har ingen stam på honom, så nu undrar jag om ni vet vad han kan tänkas vara för färg?

Han är de golden. En ljus sådan och troligen chokladbaserad, men det heter inget speciellt utan betyder bara att huden är ljusare.

En golden alltså. Tack :D Jag är jättedålig på marsvinsfärger, och genetik i övrigt ;P
Aww Mitch var ju jättesött! <3

Jag tycker att det ser ut som om han är vit också?
Isf är han DE Golden/White
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#2 Vad menar du med chokladbaserad?
Marsvin 4-ever
.
#6 Alla marsvin har anlag antingen för choklad eller svart. På de färger som orsakas av rött pigment (golden, buff, cream, white o.s.v.) så syns det bara i hudfärgen och ögonfärgen.
Alltså även om de inte har anlagen som krävs för att få den mörka pälsfärgen så syns det i hudfärgen vilken färg de skulle ha haft OM de hade varit mörka.
Och så en chokladbaserad cream/white.
Att de har lite olika nyans på creamfärgen hör inte dit utan det är huden på öronen och runt ögonen som är poängen. Dessutom har den choklabaserade ljusare ögon, men det är ju svårt att jämföra på bilder.
För övrigt så är det chokladbaserat som är det vanliga (och önskvärda) på self cream, buff, de white m.m.
Åh vad skoj att Lime flyttade till dig! Han är ju sååå söt <3
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 Vad kul att du tycker det <3 och hoppas att det var okey att jag 'bytte' namn på honom ;)
#5 Ja, han har ju en liten vit fläck på huvudet. Vad betyder egentligen DE golden? Funderade på om idipidi hade skrivit fel när "de" före golden kom me där, elr om det hette så, så blev lite förvirrad och tog förgivet att det bara var golden.
Tack idipidi för alla svar <3
#10 Ja, hihi! Det tycker jag med. Han är så underbar.
Låg och kollade film i sängen med honom igår kväll, och hade en popcorn skål brevid. Gissa vad han gjorde? Jo, han ville ju såklart oxå smaka.. så medan jag kollade på filmen liksom smög han nerför mitt knä och försökte hoppa upp i skålen! xD Sen när jag skulle ta upp honom i mitt knä igen så blev han typ skitsur på mig för han skulle verkligen ner i popcornskålen :S så han hoppade upp med framtassarna på min arm och sträckte huvudet så lååååångt det bara gick och sniffade massa i luften för o iaf få känna doften. Haha, han var så söt! Envis som bara den ;)
#11 Naw, sött ;)
De resp. Pe står för ögonfärg.
DE = Dark eyed
PE = Pink eyed
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag tycker han ser utsom en Golden/White Satin, men satin är kanske fel, jag tycker att hans päls glänser ganska bra.

Väldigt söt marsvin! Tyvärr är jag också dålig på färger och sådant…

#16 Never gonna happen ;) hihi, han är miiiiiiiiin! <3
åh han är ju bedårande! =)
får jag fråga malin (pixelmollan) om det var honom du visade mig(för pälsens skull) när jag var och lämnade nisse/köpte Lasse (Curry) av dig? =) eller har du fler lockiga golden lurvar? :P
#11 vad mysigt =) han verkar känna sig hemma direkt ju =) min phille älskade popcorn och skulle alltid ner i skålen o gräva. jag fick suga bort saltet o sen fick han popcornet :P
#18 japp det var honom du fick se :D
Btw , lite ot från tråden, hur går de med Lasse? :)
#19 okej, hade för mig han hade mer vitt i ansiktet..? men så söt =) lite lik Lasse ju :P
det går jättebra med lasse! han är det mysigaste du kan tänka dig! han brukar ligga på min axel eller på armen när jag sitter vid datorn eller vid tvn, och sen ligger han där. Busa? Vad är det? :P han verkar jätteglad för elliot och elliot gillar honom oxå.. dock är det mycket kurrande från elliots sida.. men lillen känner sig hemma och slickar på fingrarna och har kommit fram o ätit från handen och så :) supermysig! perfekt med andra ord! (sambon är lika kär i honom som jag ;P)
däremot så brukar han när han ligger uppe och gosar själv så sätter/ställer han sig upp helt plötsligt och börjar vissla efter elliot, när elliot sen svarar från buren blir han lugn och lägger sig ner igen. kolla läget liksom :P och han kissar inte på en när man har honom uppe! *peppar peppar* konstigt, bebisar brukar va experter på det :P
Vad kuul att de går så bra :D:D
Du får tipsa andra om mina övermysiga marsvin ; ) hihi! Säljer ju dom flesta nu :/
Han är de golden/white satinbärare. Pappa är white/goldenagouti/golden (Ida, du tittade på honom hos Maria på Oops, Ole hette han) Mamma är beige satinmerino.
Bella-R om du mailar mig på lyans-marsvin@hotmail.com ska du få all info om honom!
#22 Nja, varit och tittat på honom har jag inte. Däremot var jag intresserad av att köpa honom, tills han tappade i nacken och därmed inte passade i avel.
# 23 Oki, ja, det är ju en bit ;-) Han har tyvärr gått bort :-( Denna kullen var väl egentligen väldigt ogenomtänkt då både mamma och pappa tappat nacken men Ole var den ende hanen jag hade när Lady skulle paras, men ungarna blev väldigt gosiga kelisar iallafall…

Är det Mitch's pappa som 'tappade i nacken', elr var det Mitch? *Hinner inte riktigt med*
#25 Det är ett vanligt skönhetsfel framför allt på texel och merino, men som även förekommer på andra långhår. De släpper päls i nacken under uppväxten och kan därmed inte ställas ut.
Mitch tappade nästan hela ryggen som liten, han pryglade också vuxna hanar redan vid 10 veckors ålder, det var därför jag skänkte honom med avelsspärr. Mot människor var han helt underbar dock :-)