Konstig sjukdom
Mitt marsvin är fuktig/blöt under hakan och det luktar fränt. Han har blivit smalare och sitter och hänger. Vad är det för sjukdom? nån som vet nått?
Dregel och lukt är symptom på anorexi, alltså att de inte äter. De kan bli så när de inte ätit på ett tag, av någon anlednig. Dregel och lukt är alltså vad man kallas sekundära symptom. Det är inte det som är sjukdomen utan det är bara ett resultat av att marsvinet inte äter av någon anledning. Själv problemet kan vara en mängd olika saker, tandfel är väl inte helt ovanligt t.ex.
När marsvinen inte äter så börjar de ganska snabbt må väldigt dåligt av det och det kan vara svårt att bryta. Även om man fixar orsaken (t.ex. slipar tänderna) så kan det vara svårt att få igång dem för att de år så dåligt. Det finns en del knep att ta till, men det viktiga är att man gör något åt det så fort som möjligt och letar upp orsaken til att de inte äter. Man ska aldrig acceptera att marsvin matvägrar, eftersom att det snabbt blir en fråga om liv och död.
Vad är bra och mata med? Har hört att dofilus yoghurt är bra. Vet nån en bra vet i närheten av gävle? tack för svar
Nej, yoghurt ska man inte ge. Marsvin tål inte mjölk särskilt bra.
Det finns något som heter Critical Care som säljs av veterinärer som är väldigt bra. Om man inte får tag på det så kan man ge fortimel näringsdryck som säljs på apoteket.
Exakt den symtomen visade min marsvinshane Cocos vid 3 års ålder. Han hade bettfel på de bakre tänderna i munnen. Tyvärr lyckades vi inte få upp honom i vikt trots att jag matade honom regelbundet under dagarna, oturligt nog kom det ungefär samtidigt som burkompisen dog också. Han åt inte ens hö - utan bara morotspuré med pelletskross och sitt favoritgodis. Vi litade fullt ut på vad hans uppfödare sa (djuraffärsägaren) och gjorde vad hon sa. Det var 4,5 år sedan nu så jag kommer inte ihåg så mycket av det… Hade det hänt något utav mina nuvarande marsvin hade jag tagit henne/honom till veterinären.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus