Bajsa inte i matskålen !!
Fast man är där med pekfingret och säger aja baja när dom bajsat i matskålen, fortsätter dom. Det är mina två ung honor som börjat använda matskålarna som toaletter. Jag diskar ur dom varje dag för att det inte ska lukta toalett. Jag har flyttat på dom. Jag har hällt bajset i annan kruka i ett hörn som dom kan ha som toa men inget hjälper…
TIPS någon :)
Rackarns små buskottar ;)

Är de kanske vana vid att bajsa i så kallade toaletter som finns att ha i burarna? Såna trekantiga du vet…
Då kanske de tror att matskålen är en sån och bajsar där för att de har lärt sig det..
Annars får du väl lägga toa-lätt i matskålen och köka en matskål till som du sätter på ett annat ställe där du har maten i istället :)
Alla sätt är bra utom de dåliga ^^
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Nej eftersom jag själv fött upp dom kan jag med allsäkerhet säga att dom inte är vana med Toaletter. (trekantiga)
Jag har ju försökt att dom fick hålla sig till en Matskål men det funkade inte alls dom gick på alla.
Men kanske om man köper en ny som dom inte är vana med..

Jag hade samma problem innan. Men jag gjode så att jag ställde upp skålarna på en liten platform av hård kartong. På så sätt använs dem endast till matskål och inget annat…

#2 Haha, vad goa de är då.. De kan verkligen få för sig de mest absurda saker..
Kanske är det så att de inte vill tappa bort bajset utan vill spara det till kärvare tider och därför placerar det i matskålen ^^
Man tycker ändå att om du diskar matskålen så bör den neutraliseras från lukter - och då bör det faktiskt inte vara lika intressant att lägga plupparna där..
Hmm, knepigt.. Hoppas att du kommer på en bra lösning i alla fall :)
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Ja vad gör man, vi har nästan alltid bajspluttar i matskålarna, fattar inte hur dom bär sig åt, men det är ju bara att diska ur dom varje dag.
Jag har alltid matskålen på ett hustak, då blir det väldigt olämpligt och jobbigt att försöka bajsa i den ;) Så införskaffa ett hus de kan hoppa upp (om du inte redan har ett) på och ställ matskålen där.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Är rädd att låta dum nu men vad är det för mat ni pratar om. Alltså vad har ni i skålen? Är det pellets, grönsaker, kligröt eller vad är det?
Jag ska nämligen inte ge mina små grisar pellets(men självklart massa hö och grönsaker och kligröt ibland!). Men ger ni något annat till dem också? Tolka inte detta som att jag inte har läst på. Det har jag! Jag har försökt ta reda på allt. Men nu är jag rädd att det är något jag missat…

#8 Jag har endast kraftfoder i matskålen, något annat behövs ju inte vara i matskål ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hmm, det där har mina småttingar också testat på. De bajsar överallt UTOM i toalådan… :-(
Hur gamla är marsvinen? För är det små marsvinsungar så sitter dom ju gärna i matskålen och äter då dom inte kanske når maten annars, och då händer det även att dom uträttar sina behov där.

det har hänt för mig också ,men om du har matskålar som har lite högre kanter så når de inte ner med rumpan bara med huvet för att äta lite.det funkar för mig