Billigt hö och spån, vart?
Vart köper ni egentligen erat hö & spån till marsvinen?
Tycker att jag ser så många här som får det jättebilligt. Vi har ingen bonde här i närheten, så det alternativet finns inte. Granngården ligger också långt bort.
Köper mitt på djuraffären, och där är det ju svindyrt.. 100 kr för 13 l spån, och 110 kr för 13 l hö.
Någon här som bor nånstans i Stockholms området och kan tipsa om något ställe med billigt hö & spån?
Foderboden! Vart i sthlm bor du?
Helena

I Tyresö.. aldrig hört talas om foderboden, vart ligger det?
Haninge.. lite svårt att förklara :P
Helena

Såg nu att det ligger i Handen i Haninge? :O Ligger jättenära mig, bor i Trollbäcken i Tyresö. Men har aldrig sett foderboden, skumt! :S
Oh, vad bra att du bor nära! Där finns spån, hö, hund-, häst- och smådjursfoder, koppel, halsband, matskålar, massa saker. Underbart ställe med trevlig personal.
Helena

Är det såna stora säckar då? :) hur mycket kostar en säck hö/spån och hur många liter är det då?
Det finns hö på bal, och hö från Lissma gård där, i typ 100 literssäckar, relativt billigt, typ 100 kr. Spån köper man på stora förpackningar.. kostar lite men räcker länge, så att om du har plats att ställa en "hästspån"-förpackning så är det inga problem.
Helena
#7 Kanske ska tillägga att höet i bal är mycket, mycket billigare än säckarna från Lissma som de också säljer. :)
#8 Ja, men nu är det rätt dåligt med fint hö på bal, och mina marsvin äter inte för grova strån.. men de kanske är kräsna? :P
Helena
#9 Njae, sist hade de jättefint hö på bal, men jag håller med om att när det bara finns stora balar så är det grövre hö. Det är lite olika hur pass bra mina äter av det grova, men visst blir det mer spill. Kaninen älskar det dock. Hon äter knappt av fint hö.
#10 Jaså? När var ni där sist? Här blir det mycket mer som de lämnar och trampar ner :P Knasgrisar. Man kanske skulle skaffa en kanin som kunde käka upp resten? ;D
Helena
#11 Det var i slutet på förra veckan. Ångrar att vi inte köpte mer, för det var verkligen bra hö.
Jaa.. du kan få hyra Sally. ;) Hon är bäst på att äta alla pinnar som marsvinen inte vill ha.
Oh, jaså? Kanske ska kika, vet inte när vi var där, men då var det inte särskilt fint.
Varannan vecka? ;)
Helena
Jag köper det på Naturnära i Göteborg (Hisingen). En spånbal för 60 kr och en stor säck med en höbal för hrm… rätt billigt iaf ^^ Nu däremot har de helt slutsålt på spån så det blir väl till att leta upp nått nytt. Djuraffären här hemma tar 39 kr för en säck som räcker 1 vecka till mina 3 marsvin i sin bur..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag köper en spånbal för ca. 60-70 kronor på Jordnära utanför Alingsås, nu har dom dock höjt priset med en tjuga eller så pga. spånbristen.
För ett tag sedan fick jag även tag i en bonde som säljer hö på småbal (12-15kg) utanför Alingsås så nu köper jag superduperfint hö från honom för ett par kronor kilot.
Hanna

#15 Betalar du 60kr /spånbal på naturnära? jag har betalar 70kr/bal väldigt länge nu. Höet där kostar 70kr

jag köper i fäboden den är jätte billig men den ligger i uppsala!