Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 701 ggr
Trippeltre
0

Hur är det att ha marsvin?

Hej! Jag har länge funderat på att köpa marsvin och jag har läst på väldigt mycket.Men jag undrar,hur är det att ha marsvin?Är de keliga,vill de gosa mycket?Jag har fått för mig att de är ungefär som hundar att de följer efter en om man har de ute ur buren och att de vill ligga i knät och bli kliade medans man kollar på tv tex.Men jag kanske har fel?Hur är era erfarenheter?

FeliciaS
0

Oj… Det var en svår fråga :P Men marsvin är helt underbara! Jag fick mina två första år 2000 och har haft 11 st sedan dess, inkl. de jag har nu då. Överlag en väldigt trevlig djurart, nyfikna och goa :) Kanske inte riktigt lika kontaktsökande som hundar precis, de är ju mer flockdjur och även bytesdjur vilket gör att de ständigt är på sin vakt. Därmed inte sagt att de inte kan få förtroende för en. De blir mer sociala och trygga ju mer man håller på med dem. Såklart ^^
Kliade är väl inte direkt rätt ord kanske, men kelsjuka grisar har jag haft ett par som riktigt njuter när man klappar dem. Men annars tycker de mycket om att dra i kläder och hitta på bus - många av de jag haft i alla fall ;) haha..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Marsvin är fantastiskt personliga djur, det finns ingen som är den andra lik i personligheten. Dom är bra mycket mer sociala än andra gnagare och sällskapar för det mesta väldigt gärna i soffan, förutsatt att du bjuder på något gott ^^

Själv tycker jag att det här med att gosa är människans påfund, marsvinen har nog inget större behov av att bli klappade och kliade under hakan. Men de flesta av dom har absolut ingenting emot det :P Jag har en hona här hemma som bara flyter ut i knäet, sträcker ut bakbenen, sluter ögonen och lutar huvudet mot min arm när jag kliar henne i öronen men så har jag en hane som blir galen om man tar i hans öron. Så det är individuellt.

Nog finns det marsvin som följer efter sin matte/ husse när dom är ute men man ska nog inte räkna med det.

Hanna 

emelie92
0

Det är både kul och mysigt att ha marsvin, men det kan också vara jobbigt, dyrt och tidskrävande!

För det mesta är det roligt att ha marsvin. Man träffar nya människor på utställningar och liknande, och det är mysigt att ha en pälsboll att gosa med (: