Alldeles för liten för dräktighet =(
Har en liten tjej på snart 2 månader som kan vara dräktig fick jag veta nyss =( (Fick henne för bara en vecka sen ungefär) Hjälp! Hon är ju jätteliten!
Vad ska jag göra??
ingen som kan ge något råd? Jag är orolig! Kan hon dö?
jaa det e stor risk att hon dör under förlossningen.

Tyvärr finns det inte så mycket att göra, ElinLi har rätt.
Man kan kanske göra kejsar snitt, eller går det på marsvin?

#2-3 Nejnejnej, det är inte "stor risk att hon dör"! Och att utföra kejsarsnitt på henne skulle definitivt utgöra en större risk än att hon föder normalt.
Även om man inte ska para en så ung hona så brukar de få som ändå råkar bli dräktiga så tidigt klara dräktighet och förlossning galant. Ofta får de inte så många ungar och blir därmed inte så stora under dräktigheten. Det som kan hända är att hon stannar upp i växten iom att fostrena tar näring men bara hon får vila upp sig ordentligt efteråt och får en chans att ta igen det så brukar det gå jättebra. Så nej, det är inte större risk att hon dör bara för att hon är ung!
#4 ehm ? är det inte ?
Håller helt med #4
Dock är det jätteviktigt att hon får extra bra mat under dräktigheten så att hon orkar med.
Gud vad skönt att höra att det inte behöver vara helt kört. Hon är verkligen jätteliten, tycker så synd om henne. Full med sårskorpor efter bitmärken , mjällig och med barn - sista gången jag köper marsvin från icke-uppfödare…. (även om jag är glad att de tre jag tagit hand om har det bra nu)

He he… rätt har man inte alltid, men lär sig alltid nya saker.
Tycker det är elakt att gå in och skriva som nr 2 och 3 i de där läget. Om de hade varit bättre formulerat men med samma "fakta" men inte så där rått.. Bara typ hon dör!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Ja, jag är ledsen, jag hade inget annat i huvudet, och var bara borta och trodde inte att det skulle gå så bra för honan. Jag har lärt mig något, så min komertar kommer inte att låta så nästa gång.
Förlåt… hoppas du ingen är sur… för söker rätta till det nu.
Det här att hon är mjällig, har du uteslutit sellnick? För i samband med dräktighet kan sellnick ganska fort bli farligt. Det är alltså vanligt att det bryta ut väldigt kraftigt i samband med dräktighet om de bär på det.

Är det syskonparning?
Om det är det, vad anser ni uppfödare att man skall göra med inavelsavkommor? Avliva eller behålla?
Marsvin 4-ever
.
#12 Sälja dem med avlesförbud eller behålla dem själv, anser jag.:)
Förstår inte varför man skulle avliva dem, då det oftast inte är några som helst fel på marsvin efter sådana kombinationer.

Marsvin "tål" mkt höga varianter av inavel. Det är ytterst sällan ungarna blir missbildade av att bli inavlade i ett, två eller tre led. Däremot om man avlar mkt tajt i flera generationer kan nog en och annan missbildning visa sej.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag e ledsen över att jag gav fel information , Jag kan ha tänkt på nåt helt annat djur , Somsakt jag e ledsen. #9 det är inget du behöver bli så himmla arg för!
# 15 Jo jag har rätt att bli arg! Extra känslig nu när Gloria har dött…
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#16 men om du e så känslig kanske du inte bör sitta vid datan nu ? tills det lagt sig lite.
jag menar inget illa! bara så att du vet :)

#13 Missförstå mig inte. Jag förespråkar absolut inte att inavlade marsvin skall avlivas.
Denna fråga var ställd enbart för att belysa den allmänna synen på just inavelsavkommor.
Tyvär händer det att "olyckor" ibland avlivas direkt bland andra djurkatter/hundar m.m. Därför är det intressant att höra hur ni marsvinsuppfödare ställer er i denna fråga gällande marsvin.
Marsvin 4-ever
.
Det bör röra sig om syskonparning ja, eftersom hon kom direkt till mig från en person som höll alla 6 ungarna tillsammans.
Hon ska till veterinären efter jul, en kunnig person har tittat på henne och tror inte det är sellnick utan att hon fått bett från burkompisarna (hade tidigare fullt med små sårskorpor men de kliade inte och har nu börjat falla av, huden ser mkt bättre ut) men jag vill naturligtvis ändå kolla henne samt fråga hur de tror det kommer gå med dräktigheten…

#20 Önskar henne lycka till.
Köpte själv en hona som var dräktig, utan att jag viste det. Plötsligt en morgon såg hon smalare ut och det fanns två små ungar som skuttade runt i buren. Det var bara syn att deras pappa var bror med deras mamma, men ungarna är hur fina som hälst.
Känns skönt att höra att det inte behöver bli fel på ungarna iaf… men fattar inte hur det ska få plats bebisar i den där pyttelilla kroppen. Hon är ju själv bebis =(
#22 - Ungarna anpassar sig lite efter honan, små honor får mindre ungar ofta.
Hanna
hur har det gått?
Varför tror du att hon kan vara dräktig? Vi tog hand om en marsvinshona på 2 månader förra vintern. Det var ingen ordning på honor och hanar där hon kom ifrån, hanarna kunde hoppa över till honorna. Det visade sig att hon var dräktig och hon fick två ungar när hon var 4½ månad gammal. Men det gick jättebra, så jag tror inte du behöver oroa dig.
Jag undrar också hur det gått med lillan?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Oxå nyfiken. Följt tråden i bakgrunden sen i december…
Det gick bara bra, hon var inte dräktig, vetten sa att det isåfall hade absorberats. Hon mår bara bra iaf!
Kul att ni frågar förresten =)