Sheltie/Coronet uppfödare
Jag går i funderingar att utöka min lilla 'flock' (två tjejer) med en eller två till marsvin. Rasen ska då vara antingen sheltie eller coronet.
Är det någon här som föder upp sheltie och/eller coronet, eller som känner till någon uppfödare?
Helst ska det vara i Stockholms området.
Om det finns någon lista på uppfödare så länka gärna till den, för jag kunde inte hitta någon ;/
ja bella du vet ju vad jag har för nått ;) Men som sagt kan jag inte bestämma mig om tösen får stanna här eller inte ^^

Ja, jag vet ju det ;) Himla fin är hon. Men hör av dig ifall du bestämmer dig för att sälja henne! :)

#4 Okey, tack för länken.. vad är det för uppfödare och vart finns denne? Hittade inte så mycket information på hemsidan du länkade till..

Btw, hittade lite mer info nu, var lite för snabb me o skriva där ;)
På SMF:s hemsida finns uppfödarannonser. :) Det finns många långhårsuppfödare i stockholmsområdet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Nu har jag även fastnat för texel och merino, så dom raserna går bra dom med. ;)
Har mejlat ett par uppfödare men ännu inte, efter drygt två dagar, fått svar. Är inne och kollar datorn minst varje timma, men inget svar. Usch, vad jobbigt det är o vänta, jag som har så dåligt tålamod ;/
Vet ju att det är väldigt inviduellt, men är det i regel nån skillnad mellan långhårsrasernas temperament eller brukar det vara ungefär detsamma?
I den här tråden har jag skrivit ett par långhårsuppfödare i Sthlm-trakten :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 jag tycker att i regel har alpacorna mer hett temprament, dom vet liksom vad dom vill ^^ Men jag kan ju inte direkt säga att de är så men de har varit så med mina honor ^^

#12 Vet inte om jag håller med om att de har hett temperament ;) Jag upplever dem snarare som aningen envisa, och som du säger så vet de vad de vill.
Jag upplever alpacorna som nyfikna och väldigt trevliga rent generellt. Jämfört med andra raser kan jag även tycka de är mycket lugnare. Har en texel också som inte skiljer sig så mycket i beteende jämfört med alpacorna. Möjligen kan man tycka att han är lite mesigare och inte lika framåt. Har även en texelhona, som jag visserligen inte har lärt känna fullt ut än, men som verkar vara en riktig livsnjutare iaf. Har en peruan, och honom upplever jag som väldigt kvick jämfört med de lockiga (som är lite mer långsamma), han är väldigt aktiv, nyfiken och högljudd.
Nu har jag bara beskrivit hur det ser ut hemma hos mig. Alpacorna har jag dock lite mer erfarenhet av (inte bara de som finns hos mig) och känner att jag kan säga lite mer generellt hur de är.