Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 4212 ggr
[Kamillah]
0

Fullvuxna abessinier

Skulle vilja se alla era bilder som ni har på fullvuxna abessinier! Jag tycker de är jättesöta och skulle vilja skaffa en sådan+ någon annan ras, men har inte bestämt mig för vilken annan än.

Så bilder på abessinier bebisar och era egna favoriter går också bra (:

Skriv gärna vilka färger marsvinet har :P

Vilket kön tycker ni är bäst att ha 2st av?
Är det sant att marvinshanar blir längre än honorna?

Abico
0

Ska du bara ha två marsvin så är det ingen skillnad på honor och hanar, dom funkar i regel lika bra ihop. Om du däremot vill utöka flocken med fler senare så är honor bättre, det är riktigt svårt att få fler än två vuxna hanar att gå ihop.
Hihi, längre än honorna? ^^ Det är nog väldigt olika.. Men här hemma är faktiskt hanarna längre än honorna ;)

Hanna 

[Kamillah]
0

#1 Tror nog att jag lutar mer åt honor faktiskt.
Läste på en infosida att hannar kan bli 30cm och honor ungefär 20cm, så därför jag undrade (: Vill egentligen ha så små som möjligt ^^

Ska de ha saltsten eller inte? Stod att vissa tycker det är bra, andra inte. Och jag har ju hamstrar och de ska man ju absolut inte ha saltsten till då de kan få njursten och sånt då.

idipidi
0

Nja, så mycket skiljer det inte. Men hanar bli i genomsnitt lite större och kraftigare, men det finns många små hanar och många stora honor också.

Och saltsten ska de absolut inte ha, nej.

Ska se om jag hittar lite abybilder på datorn…

idipidi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittar bara gamla taskiga bilder, men det kanske funkar i brist på annat. Här ett abygäng ihop med en nonself himlaya.

idipidi
0

Två abyhanar.

Abico
0

#2 - Okej :)
Jag har en riktigt liten teddy hane här hemma, han är nu ett och ett halvt år men är storleksmässigt nästan mindre än min snart ettåriga golden hona, det är inte så att han äter dåligt och han har en väldigt rund och go mage ^^ Han bara är väldigt liten.
Men sedan handlar det lite om raser också, rex till exempel kan bli riktigt rejäla. Dock inte sagt att det alltid är så :)

Hanna 

idipidi
0

Abyhona.

idipidi
0

Unge/ungdjur.

TRASAN
0

min vista abbyhona. :) färg: golden/white. :)

Abico
0

#9 - Vad fin hon är :)

Hanna 

[Kamillah]
0

Jättesöta ^^ Jag vill ha en som är brun/vit, såg en sån i djuraffären igår och tycker den var jättefin (:

TRASAN
0

#10 tack så mycket.  jag är en liten hönsmamma som putsar mina marsvin nästan var dag. hehe. får nästan alltid höra ska du inte bädda in dom i bomull oxå. hihi ja varför inte ??  :) är mycket glad för vista har inte hant så bra uppväxt. så jag tog henne o sin mamma när hon var fem månader tror jag hon var är inte helt säker. men nu har hon det bra med alla sina marsvinskompisar. :)

Stormviskaren
0

nemen åsa hon var ju bara en liiiiten bebis när du fick henne ;) det var ju då vi fick så många. Och Emma vll kidnappa Lilla Vista ;)

FeliciaS
0

Jag hade en underbar Abbyhona för ett tag sedan, kan rota fram några bilder från den andra datorn ^^

Om du ska ha två stycken spelar det ingen roll ifall du har honor eller hanar så länge du inte köper två fullvuxna som inte går tillsammans. Då är risken större att hanarna kan bråka en del om rangordningen osv. Men annars är det vilket som :)

De är ungefär lika stora, det varierar mer från individ till individ än mellan könen. Jag har haft två stora hanar, ett par stora honor, en jätteliten hane och några mellansmå honor. Just nu har jag tre honor - två utav dem är rätt stora.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

#5 Lite otillhörande denna tråden, men vad är det för trämaterial på den träskivan man ser i bakgrunden? :P

Mvh Felicia

idipidi
0

#15 Jag *tror* att det heter vaxad masonit? Den funkar bra som baksida i burar, men är för tunn för att vara botten.

SilvianLuna
0

Här är mina bebisar i allafall. Ett par prakfulla exemplar, abbessinier honor 1,5 år gamla. Asta och Freja kalla jag dem. Kyss

FeliciaS
0

#16 Okej, tack :) Masonit känner jag igen ;)

Mvh Felicia

[Kamillah]
0

Putt :) Vill gärna se fler bilder på dem med olika färger.

Jag skulle vilja skaffa en som är chocolate/white eller chocolate/orange

Caspia
0

# 19. Det är inte jättevanligt med abys i andra färger än black/golden/white, roan av dessa samt brindle.

Orange finns det ingen marsvinsfärg som heter, menar du golden?

Envishet och drömmar

Abico
0

#19 - Se efter i Allan Helms galleri, där finns en del bilder från bla västra utställningar. Borås albumet innehåller en del abbys, kika på sida 7 och 11.

Hanna 

[Kamillah]
0

#aa, jag menar golden ;P Har inte läst på så mycket gällande vad färgerna heter än. Men jag var i djuraffären förra veckan och såg ett "virvelmarsvin" som de då kallas där, som hade chocolate på huvudet och rumpan, så imitten var det alltså helt vitt. Den färgen var så fin och det är exakt den jag vill ha men undrar om jag någonsin kommer hitta en med samma igen ;/

Sannich
0

Jag får väl lägga upp en bild på min abyhona Istas, hon är Tortoiseshell and white roan. Har en hane i färgen Brindle/white också.

[Tootikki]
0

Inte så jätte bra bild på min vivel hona. Är inte renrasig abessinier + att hon är klippt. Hon är white/buff eller cream.

Jag tycker föresten att du inte bör köpa från djuraffär bara för att få ett marsvin med ett visst utseende. Jag rekomenderar verkligen att köpa från uppfödare eller omplacering.

Tänker du skaffa två abbysar eller vilken annan ras vill du ha? haha. frågar bara av ren nyfikenhet.

[Kamillah]
0

Jo jag skulle ju helst vilja köpa från en uppfödare (vill ha bebisar) så de är väl hanterade och inte har några sjukdomar. Så det är ju det första jag kommer försöka leta efter.

Vet inte om jag ska skaffa två abbysar, jag ska ha en iaf. Skulle vara lite roligt med någon halvt långhårig också. Vet att abbysar är lite mer livliga och så, men finns det någon speciell ras som de absolut inte passar ihop med?

[Tootikki]
0

#25 jag skulle tro att det passar ihop med alla. Det beror väl på individen Marsvinets ras avgör inte dess tempramentFlört men jag är ingen expert.

[Kamillah]
0

putt