Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 5606 ggr
marsvin2008
0

Rengöring av burar...

Jag är verkligen glad att jag bytte ill två bokhylleburar istället för galelrburar!
Skrattande
Idag tog det mindre än 20 minuter att rengöra båda två och göra fint med halm ovanpå spånet och fixa höhörnan och fylla på med pellets. Dessutom så hann jag sopa efteråt också. Rekord! (marsvinen var kvar i burarna, de bryr sig inte och verkar gilla det för de rejsar runt som dårar och kastar sig in i spå hö och halm högarna innan jag plattar till det)

När jag tömt båda så blir det en psoppfull sopsäck med skräp och jag fattar inte hur allt de har rymts i burarna.

Hur länge tar det för er att rengöra marsvinens burar?
Hur mkt skräp blir det för er?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

emelie92
0

Jag har en gallerbur som jag gör ren på 10 minuter. ^^ Jag halvspringer genom trädgården med den tunga buren, välter ut allt spån och hö i komposten. sedan snabbt in i huset och hämtar spånpåsen och höpåsen och fyller på!
Då och då tvättar jag ur buren med vatten och såpa.
Det blir ganska mycket spån i komposten efter ett tag, som jag gräver ner i jorden på sommaren.

marsvin2008
0

#1 Oj shit de var snabba bananer. :-) Du måste ha nära till både komposten och spånförrådet ;-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[Kamillah]
0

Hur rengör du när du har bokhyllebur? ^^ Man brukar ju typ ha plast som skyddar botten mot fukt osv eftersom det är trä. Så hur gör du när du ska tvätta alltihop? Tar du en trasa eller? Och hur gör du annars, tar du bara ut allthö och det med händerna och lägger i nytt? ^^

Är lite nyfiken bara på hur man ska tvätta "träburar" :P

Abico
0

Jag gräver ur mina tre våningsburar med en skopa och tömmer i sopsäck, Sunes gallerbur vänder jag bara upp och nerpå i sopsäcken. Det tar minst en timma att städa ur och göra fint i alla fyra burarna men då plockas alla djuren ur innan, hälsokontroll, vägning och ner i transportburar/hagar.

Hanna 

tantnett
0

Jag har ju tre burar "med kaninens alltså". Jag städar en per dag.

Det tar ca 10 min per bur.

Jag lyfter ut djuren, husen, tegelstenar. Därefter rullar jag ihop tidningarna. Sen sopar jag rent. Tar nya tidningar och lägger i botten. Sätter hus och tegelstenar på plats. Strör spån i kissehörnorna. Strör sen halm i husen och på fria bottenytor. Klart.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

nybban
0

För att få bort beläggningen som blir av urin i plastburar brukar jag ta ättika nån gång då och då och låta det få verka en stund, sen skurar jag med borste så har man en ren fin bur igen, ibland får man göra om proceduren för att lösa upp allt. Skölj ordentligt efteråt. Buren blir som ny igen.

Araella
0

Jag behöver inte göra rent buren så ofta eftersom mina två grabbar springer fritt - däremot blir det desto mer städning av golven  Flört

I den öppna buren har jag tidningar i botten och MASSOR av hö i hela buren, så att de både kan äta och göra sig ett sovbo om de vill. Så det tar inte mer än 10-15 min. att rulla ihop de översta lagren av tidningar med gammalt hö, slänga i soppåsen och fylla på med mera hö.

tantnett
0

#7 Ja golvstädningen har man väl ständigt och den tar längre tid att städa än en bur. Pust.  Skäms

Tur man har toleranta djurintresserade vänner. Annars hade man aldrig vågat släppa in någon. Ha Ha.

Caspia
0

# 6. Ett alternativ till ättika är vanlig citronsyra som man köper i mataffären, kostar 4-5 kronor per påse. Nu har jag aldrigt provat med ättika men citronsyran som är doftfri gör också helt rent så att buren ser ut att vara ny.

Envishet och drömmar

Stormviskaren
0

jag bor på landet så de e bara ut och tömma på gödselstacken. har 4 gallerburar går på 30 min.

Denna kommentar har tagits bort.
Rafflan
0

Asså svårt att ta bara marsvinen då jag städar åt alla mina på en gång ;)

Men det tar ca 1 timme och då gör jag:
Sopa hyllplanen hos chinchillorna, ta ur alla saker som hus och pinnar m.m, ta bort den gammla spånet och ev gammal mat/hö, sedan lägga in nytt fint lager med spån i varje bur, ge nytt hö, pellets och vatten och sen in med alla djuren igen och sen sopa golvet vid burarna.

Jag har 3 burar med chinchillor, 2 med marsvin och 1 med kaniner och marsvinen är dom enda som går ut på golvet när jag städar, alla andra djur är kvar i burarna ;)

Fiona
0

Jag har två ihopsatta 100x50 burar som tar cirka 15-20 minuter att städa. Det beror på om jag har städat för två eller tre dagar sedan ^^. Så först tar jag bort allt bajs, kiss & gammalt hö slänger det i en ica-påse och går ner till gödselstacken och tömmer, tar med spån & hö upp sen igen. Sen fyller jag på allt osv .

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Sedna
0

Vi har en gallerbur som går supersnabbt att städa! ca 10 min. Jag sopar bara ihop all toa-lätt och skyfflar ner i en påse, sen dammsuger jag bort det sista dammet. Oftast är botten torr och fri från kiss, men jag brukar iaf skölja och torka ur. Sen är det bara att möblera igen :)

Dammsugaren är min räddare i nöden när det gäller gnagarna, den står alltid framme.

FeliciaS
0

Jag har en bokhyllebur på 137*59 cm (invändigt). Vanligt kutterspån ca 8-9 cm. Jag städar alltid när marsvinen är ute i hagen och allt som allt tar det nog 25-30 minuter - men så är jag rätt pedantisk också *s* Har en övervåning som sitter rätt tajt ovanpå underdelen och är lite för lat för att orka flytta den och riskera att välta halva inhägnaden och trilla över grisarna… Men jag bor de kunna göra det på halva tiden egentligen :P Bara städningen då alltså.

Använder en foderskopa och bara gräver ur spånet i säckar/kassar. Nästan en halv svart sopsäck på ca 125 liter eller 2 precis fulla papperskassar brukar det bli ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Väldigt vad snabba alla är då *s*
Jag känner mig långsam ;)

Hanna 

marsvin2008
0

#3 Jag har ett sånt där ös-kar som man brukar ha för att ösa ut vatten från båtar, rymmer ca 2 liter… Jag öser ur spån, hö och halm med den. :-)

Jag har så mkt spån i mina burar att det inte hinner bli kiss på plastet därför har jag inte behövt torka ur den en enda gång sen i jnauari :-) Annars är det bara att ta en trasa och torka, ev en borste om de skullel behövas.

tantnett
0

#16 Det är din matta som tar den mesta tiden!  Foten i munnen

Kunde inte låta bli. He He

Abico
0

#18 - Jag begriper då inte vad du har emot min matta ;)
Jag har faktiskt finslipat min dammsugar teknik nu så det går nästan fortare!

Hanna 

Berlau
0

För mig tar det tjugo minuter, smidigt med gallerbur ;) Men den nya står nog färdig nästa helg, 130x70 :)

tantnett
0

Självklart tar man ju även ca en gång per månad en extra grundlig rengöring med att skura allt.

Då tar det lite längre tid.

Creation
0

Jag har en gallerbur på 120x60. Det tar nog ca 30 min för vanlig städning och ca 60 min för grovstädning för mig(båda ggrna ingår sopning av hela golvet… jag litar tydligen inte på dammsugare Tungan ute). Och jag är noggrann tkr jag ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

#16 Det beror ju egentligen på hur många marsvin och burar man har :) De flesta här har väl 2-4 marsvin.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

#22 Burstorleken har ingen betydelse för mig. Min största bur har måtten 135x65 och den minsta 95x50 och det tar lika lång/kort tid att städa dom.   Skrattande

nybban
0

#9 Måste prova med citronsyra också då, ättikan luktar ju inte så gott faktiskt. Tack för tipset.

devilsdaughter
0

Jag har en stor bokhylla till mina. Samma mått som den största billybokhyllan på ikea. Jag har limmat fast en vaxduk på insidan så den går även att torka ur lätt. Det går fort att städa buren.