Olyckor med marsvin
Har du varit med någon gång om en olycka eller en väldigt speciell händelse som har hänt ditt/dina marsvin? Det kan ha varit allt från att grannens katt har försökt äta upp marsvinen eller att något annat "märkvärdigt".
Själv kan jag berätta om den gången en lös hund kom in i min trädgård då marsvinen var i sin utehage. Sån tur är så får marsvinen aldrig vara utomhus utan att någon ser till dem. Men hunden var tillräckligt snabb för att komma in i buren och bita ett utav mina marsvin :(
Som tur är fick vi genast iväg hunden från marsvinen så det var "bara" lite päls som hunden bet bort, och det som jag tycker är ytterst konstigt är att hundens ägare inte brydde sig alls när vi sa till att den hade bitit vårt marsvin:S

#0 Man blir så
arg när man läser om dessa nonchalanta hundägare. Vad hade deras hund i er trädgård att göra? Och sen överhuvudet taget inte bry sig att hundf*n varit nära att bita ihjäl ett älskat husdjur?
Har turligt nog endast råkat ut för en olycka med mina marsvin.
Det var en kväll då jag halvlåg i soffan med Röde Orm i famnen, innan jag vet ordet av faller han pladask i golvet! Han landade på fötterna och jag är ju helt uppriven då jag ju tror att han har brutit varenda ben i kroppen samt fått alla tänkbara inre skador.
Man hade ju läst om att dom är väldigt känsliga för fall. Men detta är länge sen det hände och han klarade sig turligt nog helt oskadd.
Marsvin 4-ever
.

när jag var mindre hade jag ett ensamt marsvin, som jag uppenbarligen var för liten för att hantera själv.
kom på den lysande idén att ta en cykeltur - med marsvinet.
olyckan var självklart framme och mitt marsvin skadade sig..
först trodde jag att det inte var så farligt, och jag vågade absolut inte berätta något för mina föräldrar. det tog ett helt år innan jag vågade säga vad som verkligen hänt. i vilket fall så åkte vi till veterinären, för jag ljög och sa att nelli, som hon hette hade ramlat ut ur buren.
det visade sig att hon hade fått någon slags förlaming i bakbenen, inklusive det som gör att hon inte kissar på sig/bajsar på sig.
dock kunde man öva upp funktionen igen, genom att böja och sträcka på bakbenen 10ggr/dag eller något sånt.
nelli kunde inte röra sig speciellt bra under den här perioden, hon låg mest. vi fick bada henne varje dag, och hon verkade tycka om det eftersom hon blev alldeles nerkissad. stackarn.
benövningarna gav resultat och hon blev till slut frisk. en riktig kämpe som hann bli hela 7 år.
vad jag lärt mig; ska du köpa marsvin till dina barn, är det lika med att du köper dom till dig själv. lägg aldrig hela ansvaret på barnet. köp en katt om du hellre gillar det, för du kommer få ta hand om djuret i första hand själv.
än idag kan jag tänka tillbaka och ha jättedåligt samvete över vad som hände, men att jag faktiskt var ett barn.
där har ni min historia!

Jo, jag kan berätta en. Det var också en hund, jag hade ena marsvinet ute och var inne i huset och tittade på film. Mitt i filmen bara rusade jag ut av att jag fick en svårförklarad känsla och upptäckte att grannens släktingars jakthund varit lös och sprungit in på våran tomt och rivit upp hägnet utomhus som lilla Felix var i. Felix låg på marken en bit bort och hade dött av hundens bett, kanske bröt han ryggraden på honom. Det var fruktansvärt och jag skrek över hela grannskapet så de trodde väl jag var tokig i huvudet. Ägarna bad om ursäkt, men ja var så ledsen o förbannad för jakthundar får inte gå lösa!!

usch vad tragiskt :(
#3 - Usch, vad hemskt :(
Inga hundar ska gå lösa i villa områden. Aldrig *morr*
Det är ett par en bit härifrån som jämt och ständigt är ute och går med sin lilla papillon, lös såklart… Nog för att den är liten men nog kan det hända olyckor för det, det är trots allt en djur och man kan inte förutse vad ett djur ska göra.
Hanna

Nej, de flesta hundar har ganska mycket jaktinstinkt i sig…det har man ju fått erfara under årens lopp då en tax också bitit ihjäl två kaniner… det är svårt när man vill ha dom ute o så naturligt som möjligt:( Tragiskt som f*n när det inträffar. Man har lärt sig lite att tänka ett steg före nu, vad kan hända om jag gör si? eller så? osv
Så tragiskt :(
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det är just det som är så fullständigt ofattbart att hundägarna är så totalt ointresserade över sina hundar så dom kan fara runt hur som helst och ställa till.
Jag kan inte begripa detta? Först och främst är man väl mån om sin hund? jag hade blivit hysterisk om hunden var försvunnen och hade den dessutom bitit ihjäl husdjur så hade man väl aldrig förlåtit sig själv detta slarv som hundägare?
Marsvin 4-ever
.

Nej, usch för hundägare som inte håller koll på sin hund :/ precis som #8 sade så skulle jag först bli orolig och sedan jättearg på mig själv ifall min hund hade bitit ihjäl någon, djur som människa!
Den enda olycka jag har varit med om var nog när jag snubblade med marsvinet mulles bur ute i "skogen". Han hamnade upp och ner och när jag öppnade buren för att se hur han mådde så hoppade han ut och sprang iväg, jättefort, jag trodde verkligen inte att marsvin kunde springa så fort. Men tillslut så fick jag upp honom och han lugnade sig igen, stackarn hade ju varit livrädd!
Ingen skada var skedd, buren var för liten för att han skulle fara så långt eller skada sig och han hamnade på gräset. Min älskling, jag har så dåligt samvete för det! <3
Jag har inte vart med om nåt jätte hemskt.
Men förrut när jag gjorde rent burarna lät jag alltid marsvinen vara lösa. Snuttan var i sängen och Sammy med (inte samtidigt så klart) då dom gillar att lägga sig på täcket å sova och Sebbe får vara i min soffa då han älskar att gräva runt blant filtar, kuddar och kläder. Jätte söt :D
Och mina marsvin har ALDRIG hoppat ner fast min säng är även skit låg ;)
Men endag när burarna var klara och jag skulle sätta in marsvinen började jag leta försiktigt efter Sebbe i högen och hittade honom inte,tog bort sak för sak och la ner på golvet och kollade så han inte kommit in under kuddarna men han var BORTA. Fick panik och började då leta på golvet, hittade honom BAKOM soffan, han hade tagit sig upp på ryggstödet och hoppat och jag brukar ju kolla då och då så jag ser om dom är på g men såg aldrig Sebbes väg upp på ryggstödet och hans hopp. Och det blir ganska högt från ett ryggstöd. Blev skit rädd då han bara satt där på golvet och inte sprang å gömde sig som han brukade, tog upp honom och kände igenom var enda milimeter av kroppen och kollade om jag kände nåt eller om han hade ont. Hade tur, inte en skråma :D
Men det var otäckt att inte hitta honom och att han satt så stilla då jag kom fram till att han hoppat :(

#10 Ja dom blir nog paralyserade av fallen? Röde Orm satt också helt stilla och bara titta upp på mig. Jag fumlade ju en stund över hur jag skulle lyfta upp honom med tanke på eventuella skador.
Marsvin 4-ever
.
Ang att folk har sina hundar lösa, våra hund går lösa och han har aldrig rymt in på någon grannes tomt men en olycka kan ju alltid hända. Asså klart ägaren ska spring å ta sin hund då och så, men liksom om man alltid ska gå å vara rädd att hunden ska sticka kan man ju aldrig ge den frihet :/
#11 ja måste ju bli typ en chock eller nåt :/

#12 Går man och är nervös över att sin hund skall sticka, då sticker den. 
Visst skall hundar vara lösa. Men om jag går med en hund lös vid hus och villaträdgårdar så skall jag också veta att jag kan stoppa den om den vill dra iväg. Kan jag inte det då får jag baske mig ha den i koppel.
Precis som #6 skriver att man får tänka steget före. Det gäller även hundägarna.
Marsvin 4-ever
.
#13 ja men din hund kan ju ha gått löst i kanske 10 år utan problem och snäll och allt å då en deg bestämer den sig för att inte lyssna å rymmer in på en gård. Asså sånt kan ju alltid hända oavsett djurart ;)

#14 Visst allt kan hända. Men jag är ju med hunden och förhoppningsvis hinner ta den innan den hinner ställa till med något. Samt inser att min hund inte lyder och har den hädanefter i koppel och ser till att endast ha den lös på säkra platser.
Marsvin 4-ever
.
#15 ja men då mernar jag att den där första gången för dig med din hund kan bli 7:de gången för kanin ägaren då kanske 6 andra hundar gjort samma sak (eller samma hund) å då hackar dom ju ner på ALLA som har sina hundar lösa :P ;)
#12 - #16 - Ska man promt ha hundarna lösa så får man väl ta sig till någon inhägnad rastgårde eller liknande. I villaområden och liknande ska hundar gå kopplade, för allas säkerhet. Även om hunden är tränad och alltid lyssnar på matte/husse så kan något hända och sedan är det försent att vara klok och använda koppel.
Och nej, jag har inte hund, har aldrig haft och är mer eller mindre rädd för de flesta hundar ^^ Därför kan jag bara se saken från min sida dvs. hundrädd marsvinsägare som inte vill ha lösa hundar i närheten av sin trädgård :P Kan säga som så att kommer det inrusande en hund i trädgården när jag har marsvinen ute så finns det inte en chans att jag tänker på hundens bästa, allt går ut på att rädda mina djur! Då handlar jag förmodligen enbart i försvar… Så för allas, även hundens säkerhet ska den gå kopplad i bla. villaområden. Vill man prompt ha hunden lös jämt finns det mängder med fina gårdar där det är en bra bit till nästa granne…
Hanna
Peppar peppar så har jag inte haft några olyckor än
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
tycker inte heller att man ska ha hundar lösa på andra ställen än inhängnade områden eller långt bort från hus tex i skogen.
Har själv fem hundar och har aldrig dem lös ngn annanstans än i skogen eller på inhängnat område.

Det som är grejen med de hundar som bitit ihjäl de djur jag tagit hand om är att de hundarna har ägaren använt i jakt! O de får inte gå lösa. Det finns många hundar som inte skulle göra en fluga förnäm, jag har träffat på dem också och det är underbart. Men som någon innan sa, att det kan vara första gången för hundägaren att det händer med 5:e 6:e eller 7:e gången det händer den person som har hand om de djur som blir offren. Och det är mycket ledsamt! Det blir 4:e gången för mig om det händer ännu en gång. Så det hoppas jag verkligen inte på!