Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1418 ggr
[Buppie]
0

Grisen bet mig :(

Igår när jag satt och gosade med Lucifer så bet han mig strax nedanför halsen. Det gjorde ont :(:(:(

Om han biter mig igen ska man göra nåt då? Vart lite chockad så jag satte ner han i buren bara.

Hatar han mig eller trodde han att jag var en levande morot? :P

[Tootikki]
0

Jag vet inte så mycket om sånt här men hon jag köpte mina små av sa att om de börjar bitas mycket när man t.ex. klipper klorna på dem så kan man sätta en penna framför deras mun så de biter i den. Detta var nog ingen svar på din fråga, menmen…Glad

Berlau
0

Irene, från eragons omplacering av marsvin(www.eragons.se) skulle titta till mina marsvin, då bet min stygga tjej henne, klopklippning. Då la hon henne på rygg med en penna i mun, ca 10 sek. Sen var hon lugn.. vet ej om det är så man ska göra, men hon är iaf marsvinsvan ;)

Hamzter95
0

Oj =( Ibland när jag håller mina marsvins (mest busiga virveln) så nafsar hon fast lite löst med tänderna så att det gör skitont ^^ Kanske var hungrig :P

tantnett
0

Han trodde nog mera på att du var en levande morot än att han skulle hata dig.

Marsvin är vänliga djur som förr flyr än hugger.

Tror detta var bara något tillfälligt. Kanske var han hungrig, kissig eller what ever?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Buppie]
0

#4  okej. Så han hatar mig inte?  Har jag gjort nåt fel? Eller kan alla grisar bitas ibland?

Berlau
0

Japp, the big carrot you know ;)

tantnett
0

Tror detta var en ren "olyckshändelse". För om detta marsvinet skulle vara bitig av sig, tror jag att han hade försökt bita dig direkt som du tar honom i buren.

Du har nog inte gjort något fel.

Visst händer det att dom bits. Men själv har jag ingen erfarenhet av bitska marsvin.

Där är det nog bättre att dom som har "bitiga" marsvin svarar på den frågan.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Buppie]
0

#7 det här var första gången han smakade på mig :P

Aja no big deal. Hoppas att han inte gör det oigen för det gjorde ont på mig :P

Sannich
0

Jag skulle aldrig stoppa in något i deras mun om de bet mig, det blir ju en bestraffning, som jag tror att marsvinen inte förstår. De biter ju oftast av någon anledning. Han kan ha blivit rädd. Du smakar med all säkerhet salt, vilket marsvinen gärna vill komma åt, och inte alla är snälla och slickar, utan vissa biter. Du kanske tog honom på ett ställe på kroppen, som antingen gjorde ont eller så kittlade det.

De flesta av mina grisar har lärt sig att man inte ska bita, utan pussas. Vissa kunde det redan innan. :) Men när de bet så drog jag bara bort mitt finger (började med ett ställe som inte gör sååå ont om de skulle bita i), och sen tog jag fram det till marsvinet igen, så han/hon kunde slicka igen, bet den då, tog jag bort fingret igen. Så höll jag på, (bara några gånger per gång) tills de helt slutade bita. Nu vågar jag till och med få en puss på näsan av mina grisar. :) På detta sätt blir marsvinet belönat, när den gör något rätt, och blir inte bestraffad när den gör fel. Eftersom de flesta grisar vill ha vårat salt, så blir ju det belöningen. :)

Rafflan
0

Både Sebbe å Sammy brukar nafsa mig utan anledning, ibland gör det ont ibland känns det knappt.

Det kan bero på olika, dom vill inte gosa mer, ogillar att jag klappar dom där, hungriga eller måste kissa/bajsa, m.m. Men dom menar inget illa ^^,

[Buppie]
0

#9   åååå vad gulligt! Skrattande  tack för tipset :D

[Lynx76]
0

Mina kan nafsas om mina fingrar luktar mat, men sen när de fattat att fingret inte är mat slutar de, eller så kan de markera att de vill bli nersläppta, behöver kissa eller helt enkelt har gosat färdigt, men de biter inte hårt. Mina pussas och slickas oftast =)

Creation
0

#0 Så länge han inte faktiskt högg utan bara verkade nafsas med välvilja, tror jag absolut inte att det är någon fara. Mitt ena marsvin har en vana att nafsas/nypas lite som ett tecken på att han behöver gå på toa eller vill göra något annat i buren(håller på att vänja bort det dock, då det är ganska så irriterande ^^'). Kanske var det vad Lucifer ville? :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Buppie]
0

#13 Jo kanske det var :P

snusmumriken
0

Jag har haft ett marsvin som gärna bet mig i halsen faktiskt. Det låter otäckt när jag skriver så, men det konstiga va att han bet ingen annanstans utan bara i halsen när man höll i honom. Sen kunde han bitas när man tog honom på bakdelen, troligtvis för att han var kittlig eller nåt. Men jag reflekterade inte så mkt över varför han bet mig just i halsen utan tänkte väl bara att alla är olika o han förstod nog inte att det gjorde ont för mig. Andra marsvin jag tagit hand om har aldrig bitits eller så har de bara slickats… så ja, han var väl lite speciell på det viset, men världens goaste ändå:) Han sprang till köket när han hörde kylskåpet öppnas och var så snäll o gosig annars, fast stark vilja hade han minsann, om han inte fick den igenom då blev han lite arg o bitsk. Så ja… hoppas det bara var en engångsgrej, för ja vet, det är inte skönt direkt med vampyrhugg i halsen, hehe.

FeliciaS
0

Marsvin biter ju sällan för att de är agressiva. Tvärtom är de mycket fredliga små djur ^^ Det är svårt att svara på vad anledningen är, men ibland tar de små nafs bara :P Jag brukar bara säga nej och ignorera deras beteende. Talar om för dem att "nej - slickas istället" och så brukar de göra det. Känns som om de förstår liksom. Svårt att förklara ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Buppie]
0

#16  tack för tipset :D  hoppas att jag aldrig får tillfälle att testa ;)

Jappeloup
0

så brukade Mulle också göra, men det känns som om det bara är av kärlek, och inget elakt.

De är så kärleksfulla små djur att jag har svårt att tro att de skulle göra illa oss med vilje :D

[Tootikki]
0

#2 det var irene på eragons som gav mig det tipset också! Glad